KELL-E EGYHÁZI ÁTVILÁGÍTÁS?
Törvény
helyett Jézus mércéje
168óra, 2003. február 24., 2003/8. szám
http://www.168ora.hu/cikk.php?id=223
Szerző:
Sághy Erna
A decemberi parlamenti
végszavazáson a két kormánypárt közötti érdekellentéten megbukott az
ügynöktörvény módosítására tett kísérlet. Immár véglegesnek tekinthetjük azt
is, hogy az egyházi vezetők átvilágítását nem szabja meg állami törvény. A
rendszerváltás után tizenkét évvel az egyházak még mindig adósak a
múltfeltárással - hangzott el a Wesley János
Lelkészképző Főiskolán nemrég rendezett kerekasztal-beszélgetésen.
A Medgyessy
Péter szigorúan titkos tiszti múltjának feltárását követő időszak
törvényalkotási előkészületeire a botrány keltette kapkodás volt jellemző. Az
SZDSZ radikális álláspontot képviselt az egyházi múlttal kapcsolatban is.
"A parlamenti választási kampány megmutatta, hogy egyes egyházi vezetők
közvetlen politikai szerepet vállalnak, és hatásuk nagyobb lehet egy szavazókör
politikai hangulatának megváltoztatására, mint egy politikusnak" -
indokolta Horn Gábor ügyvivő a szabad demokraták álláspontját.
További vitát kavart Medgyessy Péter gyors nyári bejelentése: törvényt alkotnak
annak érdekében, hogy a közvélemény megismerje a teljes ügynöklistát. Az
egyházak tiltakoztak: mit mondhat a kiszolgáltatott emberek sorsáról a puszta
névjegyzék? Az egyházi kommunikációban is egyre többször jelent meg az
"ügynök-áldozat" képe. "Tudjuk, ki volt a papságból az, akiből
áldozatot gyártottak... Volt olyan pap, akit
beállítottak a fagyos Dunába. Volt olyan, akit kiküldtek a kukoricaföldre, és
várta, hogy mikor fogják tarkón lőni. Olyan is volt, akit valamilyen erkölcsi
nyomással törtek meg. De ezek száma mégis elenyészően kevés" - állította Mayer Mihály pécsi püspök szeptemberben a Magyar Nemzetnek
adott interjúban.
De ismerős a tartótisztjét ravaszul
félrevezető pap-ügynök típusa is. "Néhány esetben az elhárítás
konstatálta, hogy a beszervezett egyházi személynek első dolga az volt, hogy a
vele történteket meggyónta a lelki vezetőjének, az
pedig tanácsolta az újdonsült hálózati személynek: a saját, valamint az egyház
érdekében vegyen részt az együttműködésben. Ettől kezdve...
arra is volt eset, hogy a hálózati jelentéseket
közösen készítették el" - írta az Új Ember még 2001 szeptemberében. Az
ilyen példák hivatottak az átvilágítás abszolútnak vélt erkölcsi alapját
megkérdőjelezni, ugyanakkor azt is megmutatják, hogy az ügynökök megítélése
korántsem egyértelmű.
A törvénytervezet bukásának története
ismert: a szocialisták az MDF támogatásával az utolsó pillanatban kivették az
átvilágítandók közül a szakszervezetek, a média és az egyházak vezetőit. A
zárószavazáson a szabad demokraták megbuktatták a csonka változatot. Viszont
elfogadta a parlament azt a törvényt, amely az állambiztonsági szolgálatok öt
ügyosztályának iratait új, nagy levéltárban egyesíti.
Januárban a metodista Wesley János Lelkészképző Főiskola szokásos délutáni
kerekasztal-beszélgetésén a meghívott vendégek azt vizsgálták: vajon szükség
van-e még az egyházi átvilágításra?
Legelsősorban a rendelkezésre álló
iratállomány teljességét, illetve hozzáférhetőségét vitatták. Varga László
történész lapunknak megerősítette: nem lehet elválasztani egymástól a különböző
célcsoportok átvilágítását.
- Bizonyos iratokat eddig sem lehetett
megnézni, s most a törvény felhatalmazásával tarthatják vissza - mondja Varga.
- Az egykor megfigyelt személy a dokumentumokból megismerheti ügynökét, de
sokkal nehezebben tekinthet bele olyan iratokba, amelyekben rajta kívül mások
adatai is szerepelnek. Azok a dokumentumok viszont továbbra sem kerültek a
nyilvánosság által hozzáférhető levéltárba, amelyeket a szolgálatok kezdeményezésére
titkossá nyilvánítottak.
Varga László szerint a magyar
állambiztonsági szolgálatok működéséről sok mindent megtudhatunk a német
társintézmények módszereit megismerve, mert lényegében egyformán dolgoztak. A
németeknél bevett szokás volt - különösen papi személyek és egyházi vezetők
beszámoltatásakor -, hogy nem kellett aláírniuk az együttműködési
nyilatkozatot, jelentéseiket szóban tehették meg tartóiknak. Hasonló lehetett a
gyakorlat nálunk is. Ennek ismeretében értelmetlen pusztán ügynöklistákat
követelni.
Gábor György vallásfilozófus a
beszélgetés során azt fejtegette: nem ütközik az állam és az egyház
szétválasztásának alkotmányos elvével, ha törvény kötelezi az egyházi
személyeket az átvilágításra - elvégre amíg a
költségvetésből kapnak pénzt, az állam is támaszthat követelményeket.
Kemény álláspontot képviselt az est
házigazdája, Iványi Gábor metodista lelkész is,
korábban szabad demokrata parlamenti képviselő. Szerinte szükséges az
átvilágítás minden körben, ahol emberek sorsáról döntenek. "Lehet-e bízni
valakiben, aki korábban ellent tudott volna mondani annak, hogy neki
kiszolgáltatott embereket kiszolgáltasson a hatalomnak, hogy tönkretegye
magánéletüket, s mégis így cselekedett? Ezek mocskos dolgok."
Majsai Tamás
egyháztörténész a nyilvános vitán így érvelt: "Ameddig az egyházak
költségvetési pénzt használnak fel, és népegyházi pozíciót tulajdonítanak
maguknak, s szerepük lehet a közélet tisztaságának fenntartásában, a
törvényhozásnak ki kell nyilvánítania, hogy kötelező az átvilágításuk." Ám
a lényeg mégiscsak az lenne, hogy az egyházi közösség vállalja-e múltját, és
hajlandó-e azt egyfajta közgyónási aktussal feltárni. "Néhány tucatnyi
aktacsomag áttanulmányozása után úgy látom: jó lelkiismerettel is lehet
ügynökmúltat vállalni, mert az nem feltétlenül volt másoknak ártani akaró
tevékenység. De a gesztusra mindenképpen szükség van, hogy az érintettek
kimondják: ekkor és ekkor úgy véltem, vallásom összeegyeztethető papi
hivatásommal" - állítja Majsai.
Nagy Péter Tibor történész szerint az
egyházakat a diktatúra - deklarált ideológiai céljai ellenében is -
megtűrte. Fájó, hogy az úgynevezett nagy egyházak belesimultak a rendszerbe, és
maguk is részt vettek - olykor a teológia eszközeivel is - annak
működtetésében. Ennek egyik tünete, hogy nem importálták a modern teológiát,
nem vert gyökeret a katolikus egyházban a II.
vatikáni zsinat szelleme, s a református gondolkodást nem hatották át a
nyugat-európai egyházak liberális tanai. Így történhetett meg, hogy a
történelmi egyházak a tradicionális jobboldal "zsebében kötöttek ki".
A kerekasztal
vendégei hiányolták a társaságból a meghívott jobboldali értelmiségieket.
Tomka Miklós vallásszociológus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára nem tudott ugyan részt venni a vitában, de lapunknak kifejtette álláspontját. Szerinte veszélyes azt követelni, hogy az állam avatkozzék bele az egyházak belső életébe - ebből nemzetközi botrány kerekedhet. Az átvilágításról minden egyháznak magának kell döntenie. Az ügynököket ő is a diktatúra áldozatainak tartja, ám hozzáteszi:
- Ettől még léteznek bűnösök. Az ügy
komplexitását a létező iratokból kihámozni tán nem reménytelen. A szennyes
öncélú kiteregetése viszont többet árt, mint amennyi haszna lenne. Azok
igyekeznek az átvilágítás erőltetésével lejáratni az egyházakat, akiknek nem
tetszik, hogy az erkölcsi nagyhatalom szerepét töltik be a társadalomban. Pedig
az egyház akkor is vitathatatlan értéket testesít meg, ha képviselői gyarlóak -
véli Tomka Miklós.
A főiskolai beszélgetésen a nézők
között foglalt helyet Bulányi György páter, aki nyolc évet ült az ötvenes
években, s szabadulása után elöljárói is megtagadták, mert a hierarchiától
független katolikus Bokor-mozgalmat szervezte.
- A szégyenletességet a párt kényszerítette ki az egyházból - mondta lapunk kérdésére a páter.
- De ma is a volt állampárt személyi
állománya van hatalmon: ők mit kérhetnek számon a
papságon? Ha az egyház hajlandó lenne magát jézusi mércével mérni, azt mondaná:
"Kétezer évig minden hatalomnak lefeküdtünk. Most tiszta vizet akarunk önteni
a pohárba."
Arról is beszélt, hogy Isten népe, a
templomba járó emberek is hibásak, mert szerinte öt százalékuk sem akar
szembesülni a papjaik múltjával. Ám az átvilágítást mégsem lehet külső erővel
kikényszeríteni.
- A tisztulás igényét a társadalom erősíthetné,
ha hinne abban, hogy az őszinte beszéd segít.
A szerkesztő kommentárja:
Magyarországon egyedül az unitárius
egyház alkotott törvényt a kötelező átvilágításról. A javaslatot Balázsi László
püspökhelyettes terjesztette az egyházi képviselőtanács
elé 2001 novemberében, mely azt ellenszavazat nélkül elfogadta.
"A társadalomban érzékelhető az
igény az egyházakkal szemben a múlt rendszerben elkövetett bűnöktől való
megtisztulásra. Egyházunk a maga eszközeivel ebben részt kíván venni" -
indokolja az átvilágítás szükségességét a püspökhelyettes,
s elmondta: egyházuk tagjai, a lelkészek és a hívek többsége erdélyi
származású, a rendszerváltást követően települt át. Így az átvilágítást a
legtöbb esetben bukaresti hivataloktól kellett kérniük. A vizsgálatnak nemcsak
hogy minden lelkész köteles alávetni magát, de a törvény hatálya kiterjed az
egyházközségi gondnokoktól a főgondnokokig minden világi vezetőre.
Kérdésünkre, hogy számít-e belső
konfliktusokra, az unitárius püspökhelyettes
kifejtette: nem lesz ilyen. És éppen azzal érvelt, amivel a katolikus egyház
képviselői szoktak: közöttük mindenki mindenkit ismer. A híveket mindenesetre
nem avatják be az eredménybe, nekik marad a tudat, hogy tiszta egyházi
elöljáróik vannak.
A legkategorikusabban a katolikus
egyház zárkózik el a múltfeltárásra vonatkozó kérdések elől. Általában "a
püspöki konferencia jelenleg nem tartja időszerűnek és szükségesnek az
átvilágítást" válasszal intézik el a sajtó puhatolózását, és hozzáteszik:
alkotmányellenes lenne, ha az egyházra is kiterjesztenék a kötelező
átvilágítást, mert az állam az egyház belügyeibe avatkozna.
Erdő Péter esztergom-budapesti
érsek a Magyar Nemzetnek azt mondta: "Az államnak elsősorban saját
köztisztviselőit, közhivatalainak vezetőit kell átvilágítania...
Az egyház azonban nem közintézmény vagy köztestület...
számunkra egy ilyen átvilágítás lényegi újdonságot nem
hozhat, hiszen a papok, szerzetesek az életüket egy adott közösségen belül
élik. Éppen ezért egy ki tudja, milyen állapotban lévő lista a mi számunkra sok
újdonságot nem hozna. Mi arra is emlékezünk, hogy annak idején emberileg ki
hogyan viselkedett."
Bolberitz
Pál teológus, filozófus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanszékvezető tanára
szintén a napilapnak tett augusztusi nyilatkozata szerint a múlt már nem
kísért. "Őszintén kijelenthetem a hívők és a közvélemény megnyugtatására,
hogy a rendszerváltozás óta az érintett békepapok és püspökök vagy meghaltak,
vagy csendben félreállították őket, ezért nézetem szerint nincs is szükség
átvilágításra a katolikus egyházban."
A Medgyessy-ügy
kirobbanása után, az új ügynöktörvény előkészítése idején Mayer
Mihály pécsi püspök a jobboldali napilapnak azt mondta: "Az átvilágítás
javaslata mögött semmi más nincsen, mint az, hogy le akarják járatni az
egyházat."
A reformátusok berkeiben időről időre
megszólalnak az egyház tisztségekre pályázó tagjainak kötelező átvilágítását
követelő hangok. A 2002-es tisztújítás előtt a MIÉP-hez
sok szálon kötődő Hegedűs Loránt és környezete
forszírozta a zsinat tagjainak kötelező átvilágítását - sokak szerint
ellenfeleinek lejáratása céljából. (1990 és 1996 között a zsinat lelkészi
elnökeként nem volt ilyen harcos az ügyben.) Ám 2001 tavaszán a református
zsinat leszavazta a kötelező átvilágításra tett dunamelléki
javaslatot.
Szabó István decemberben megválasztott
dunamelléki püspök arról beszélt egy
január eleji interjúban, hogy időszerű az átvilágítás, ám a politikának
kellene lépnie, és olyan törvényt alkotnia, amely előírja az egyházi személyek
kötelező átvilágítását. Amennyiben csupán az önkéntességet teszi lehetővé, nem
várható a református zsinattól, hogy tegye kötelezővé az önkéntes átvilágítást.
Ez a püspök szerint: fából vaskarika.
Az evangélikus egyházban korábban a
bűnbocsánatban, belső lelki tisztulásban bíztak, fél évvel ezelőtt már
folyamatban volt a zsinat vezérkarának önkéntesen vállalt átvilágítása.
A Magyarországi Zsidó Hitközségek
Szövetségének vezetője, Zoltai Gusztáv az egyéni
lelkiismeret körébe tartozónak látja a múlt rendszer titkosszolgálataival való
együttműködés ügyét. "Ha egyszer törvény fogja előírni a kötelező
átvilágítást, mi alávetjük magunkat" - mondta lapunknak. Hozzátette: volt
olyan egyházi vezetőjük, aki önként átvilágíttatta magát, mert fontosnak
tartotta igazolni, hogy nem volt érintett.