Horváth
Aladár
Magyar nemzet – roma nemzet
A nemzet, a nemzetté válás XIX.
századi fogalmaival a történészi történelemszemlélet írja le (én ezt a „a
történészi” elé tenném) a világ egyes közösségeinek kulturális-, gazdasági-, gazdaság-földrajzi
összetartozásának, és együvé válásának – csatazajokkal is terhes – folyamatát.
Ennek a megközelítésnek a paradigmája abban foglalható össze, hogy ebben a
folyamatban az egyes közösségek miként szereznek territoriális hatalmat
összetartozásukban önmaguk, és nemzet-államuk felett és miként szerez ez a
nemzetállam a territóriumon belül hatalmat a benne élő közösségek felett. Ez –
többségében – valóságos territóriumot jelent az európai közösségek életében. De
pl. szétszóratásukban a zsidók virtuális hazát
építenek előbb, s csak utóbb testesül meg ez a haza territóriumban.
Ennek a paradigmának része a nemzetek vágya is, erre
a folyamatra. Nyilvánvaló, hogy a cigányok/romák történelmében ilyen haza
létrejötte iránt nem volt ilyen vágy. Ezért ennek a paradigmának az alapján a
MI nemzeti összetartozásunk hazát-érlelő folyamata nem írható le.
Pontosabban leírható, de akkor MI UFOnautáknak tűnünk ebben a romantikus történetben, minden
más nemzethez képest. Miközben láthatóan mi is emberi, európai közösség
vagyunk: nevünkön szólítanak minket: cigányok/romák vagyunk.
Hogyha nem a történetírás paradigmájából indulnánk
ki. Hogyha a történészek helyett antropológusok írnák le a közösségek
történelmét, akkor ez az antropológiai paradigma minket sem kezelne MÁSNAK, és
éppen ezért nem igyekezne homogenizálni közösségeinket egy cigány/roma
nemzetbe, és nem kérné számon a nemzetté-válás vágyának, folyamatának európai
romantikáját. Máris nem lennénk UFO- k a civilizáció
történelmében.
Az antropológiai paradigma a közösségek
történelmének közösséglélektani folyamataiból,
történetéből bontaná ki azokat a jellemzőket, amiért MI, romák/cigányok valóban
összetartozóknak vagyunk tekinthetők heterogén csoportjaink ellenére. Ez pedig a közösségeink mindenkori kettős identitása,
azonosságtudata a környezetünkben élő közösségekkel. MI önmagunkkal
kétféleképpen is azonosak vagyunk. Belső identitásunk szerint, mint
nemzetségekből felépült, és összetartozó kulturális, gazdasági közösség is
létezünk, ahogyan más nemzetek; és a környezetünkben élő többségi nemzeteknek a
meghatározása szerint is rendelkezünk önazonossággal, amilyennek minket látnak,
ahogyan minket megkülönböztetnek egyközösségként
másoktól. Identitásunknak ez az utóbbi része más nemzetek önazonosságából
hiányzik. Ráadásul kettős identitásunknak ez a második – külső – része azt is
jelenti, hogy azonosnak véljük önmagunkat olyan nemzetekkel, és az ő szemükkel
is tekintünk önmagunkra, akik egyáltalán nem hiszik, hogy MI, Ők IS vagyunk.
Hölgyeim, és Uraim! Mielőtt azt hinnék, hogy jobb
lenne akkor inkább az első, történészi paradigma szerint lenni UFO-nak, mint az antropológiai paradigma szerinti skizofrén
közösségnek, meg kell jegyezzem, hogy egyik
különlegességben sem szenvedünk. Európa GYERMEKEI vagyunk abban az értelemben
is, ahogyan a gyermek képes önmagát a világától elkülönültként, de annak
részeként is EGYÜTT ÉS EGYSZERRE, ebben a kettős identitásban felfogni. Az hogy
a felnőttek erre már nem képesek, az inkább a felnőttek szomorú sorsa, semmint
a gyermekek fogyatéka.
Ha valamit valaha adtunk EURÓPÁNAK, akkor az éppen
ez -- az antropológiai értelemben vet t– kettős identitásunk. Része voltunk az
európai véres-romantikus történelemnek is a többségi nemzeteinkkel, még ha ők
velünk nem is vállalnak azonosságot. És ártatlanok is maradhattunk a
fegyvertelen belső azonosságunkkal ebben a történelemben. Egyetlenként a mai
napig: ártatlanok.
Problémát csupán az jelenthet, hogy a kettős
identitásunk külső eleme igen sok, minket terhelő negatív előítéletet is
tartalmaz. Vagyis azonosulunk a környező nemzetek ránk vonatkozó,
közösségeinket összemosó negatív ítéletével kétféleképpen: azonosulunk velük,
és akkor egyéni, és közösségi énképünk is önváddal lesz terhes. Vagy lázadunk
ez ellen magunkban: akkor pedig identitásunk ezen
részével örökös harcban állunk. Közösségeinkben egyénenként szembenézünk
ezekkel, és meghaladjuk, a közösségeinken kívüli egyénekkel szemben
pedig védekezünk a rágalmak ellen. Ez a kényszerű identitás- küzdelem, vívódás
más szórványnépek sajátja is, de MI vagyunk az egyetlen európai közösség, amely
ennek alapján IS neveztetne ma megkülönböztetetten nemzetnek.
Amennyiben identitásunk e
terhes részét MI magunk meghaladjuk, meghaladhatjuk (!!!), és nem lesz része
sem azonosulásként, sem ellene- lázadásként mások negatív előítélete… Ha
énképünknek a negatív külső megítélés semmilyen formában nem lesz a része; ha
MI megtapasztaltuk önmagunkat önmagunk erejéből, a saját kreativitásunkat,
közösségi alkalmasságunkat, mert kapunk rá lehetőséget Európában, és MI
magyarok, magyar cigányok itt Európa szívében, akkor velünk senki nem fogja
pótlólag végig járatni az európai véres-romantikus történelmet mert nekünk sem
a XIX. századból, sem a XX.
századból nincs mit bepótolnunk: MI itt voltunk végig
Tisztelt Történelem! Csak amikor mi is meghoztuk áldozatainkat ebben a
romantikában, akkor nem tekintettek minket cigányoknak. Amikor értünk kellett
környezetünknek áldozatokat hozni, akkor viszont idegenekké váltunk
anyanemzeteink szemében.
Tehát lássuk, e különböző paradigmák szerint miként
is fogjuk fel a cigányok/romák létezését a világban!
A romák/cigányok heterogén társadalmi csoportot
alkotnak országhatárokon belül és kívül is. A cigányság elsősorban ugyanazon
jellemzők mentén rétegződik, mint a többségi társadalom: azaz iskolázottság,
munkahely, jövedelmi viszonyok vagy az információhoz jutás. esélye
szerint. A sokat hangoztatott kulturális, nyelvi, életmódbeli különbözőség a
legkevésbé objektív mérce ma a cigányságot, cigány identitást vizsgálva. A
társadalomtudósok éppoly kevéssé tudnak választ adni – a
történészi-szociológiai paradigma alapján – arra a kérdésre, hogy ki számít
cigánynak, mint a hétköznapok embere. Egyes kutatók szerint cigány, aki annak
vallja magát, mások szerint cigány, akit környezete annak tart. Valójában e
kettő megközelítés adja a cigány önazonosság antropólógiai
lényegét. Létezik etnikai vagy szociális alapú megközelítés is, előbbi a
kulturális különbözőséget, utóbbi az életmódbeli sajátosságokat hangsúlyozza. E
különböző szemléletekben van egy közös pont: képtelenek a 100%os
reprezentációra, sőt, mindegyik jelentős számú, az adott etnikumhoz, jelen
esetben a cigánysághoz valamiképpen tartozó vagy nem tartozó egyéneket hagy ki,
vagy sorol oda. A többség homogén csoportként kezeli a cigányokat, akik
nyelvükben, szokásaikban, és társadalmi helyzetükben nagyon is különböznek
egymástól. A cigányok önmagukat és egymást cigánynak, lovárinak,
muzsikusnak, argyelánnak nevezik. A cigány identitás
– a történeti paradigma alapján – többszörösen összetett: a belső, archaikus
cigány közösségi identitás – mely önmagában is sokféle! – mellett szerepet kap
benne a nem cigányok egységesítő, sztereotip roma-képe, amit a romák vagy
elutasítanak, vagy elfogadnak, de vele élnek: identitásuk kényszer szülte része.
(Maga a roma szó a magyar cigány közösségekben nem túl népszerű, elsősorban az
értelmiségiek használják). A cigány identitást kizárólagosan csak igen szűk
réteg vallja magáénak: többségükben azok határozzák meg magukat cigányként,
akik magyarként nem tudják, vagy nem akarják, elsősorban a zárt
cigánytelepeken, szegénygettókban élők, a cigánymuzsikusok, a
cigánypolitikusok, továbbá a rendszerváltás óta újjászülető pozitív roma
identitást kereső egyének és közösségek. Nem gondoljuk, hogy a cigányok önmagukban
mások, és olyan közös specifikummal bírnak, amely különálló politikai közösség
létrehozását indokolná: az egyes cigány emberek között legalább akkora lehet a
különbség, mint cigányok és nem cigányok között, vagy egy-egy nem cigány ember
között. Közös jellemző ugyanakkor, hogy a többség szemében cigányok azok, akik
az alacsony társadalmi státuszú rétegekhez tartoznak. (Ezt a képet persze
színesíti, hogy egy új, hamis roma kép is megjelent, ennek ellentéte: a gazdag,
önmutogató, de ugyanúgy primitív tolvajnak tartott cigány. Mintahogy
cigánynak tekintik a lecsúszott, nyomortelepen élő nem cigány szegényeket is.)
Politikai, gazdasági érdekérvényesítő erejük, iskolai, munkahelyi
elhelyezkedésük, mobilitási lehetőségeik rendkívül korlátozottak, és minden
esetben összefüggenek és függenek a felettük/mellettük elhelyezkedő csoportok
elvárásaitól. Alárendelt szerepükből számos konfliktus- helyzet következik. Itt
és most a politikai/társadalmi képviselet szempontjából alábbiakat tartjuk
fontosnak. Az alárendelt etnikai csoport kitermelhet, és ki is termel egy olyan
elitet, amely ellenszegül a statikus rétegződésnek. Míg azonban a cigányság
fentebb részletezett természetes és kevésbé természetes okoknál fogva csak
alárendelt szerepében egységes, az elit is megosztott, és különböző érdekeknek
lekötelezett és/vagy kiszolgáltatott. De mindebből következik az is, hogy
mindenkor találhatni olyan személyeket, akik felkentként, úgymond az összcigányság érdekében hajlandóak fellépni. Ezekre a
„vezetőkre” az etnokarrierizmus mellett, kenyéradóik
iránti feltétlen lojalitás jellemző leginkább, ami
csupán négyévenkénti gazdaváltáskor vesz látványos fordulatot. Nem véletlen,
hogy a legutóbbi időkig mutatóban sem voltak a társadalom vezető pozícióiban
tevékenykedő cigányemberek. Most a politikai divatnak köszönhetően kevés számú,
őket megcsúfoló, képzetlen mamelukok hirdetik a társadalmi igazságosság
hajnalának beköszöntét – a politika színpadán.
Az egységes cigány nemzetet, a koncepcionálisan és
intézményesen különálló politikai közösséget megalkotni kívánó kezdeményezések,
a cigányságot felzárkóztatni, integrálni igyekvő programokra csak hasonlítanak,
mert azáltal, hogy nevesítik célcsoportjukat, etnicizálják
a társadalmi, szociális kérdéseket. De mindezen túl, fenti indokok alapján
hiábavaló, anakronisztikus és erőszakos próbálkozások.
A különálló cigány politikai közösség létrehozását
nem cigányok kezdeményezték. Az egységesülő Európában, melyet épp a nemzet- államiság
intézményének kudarca hívott életre, persze hatásos és „üdvös” a cigányságot
„anyátlan-apátlan” népként kezelve piedesztálra emelni, nemzetesíteni, csak
éppen visszavonhatatlanul káros ránk nézve. A cigány/roma közösségek saját
európai képviseletének létrehozását önnön szervezeteiknek kell
kezdeményezi, mint ahogy vezetőinek ki-, és megválasztásában is egységben és
önállóan szükséges részt venni. Ez jelentheti egyik biztosítékát a cigánynak
képviseletek mellérendelt szerepének
Semmi nem indokolja a „hagyományos”
cigánypolitizálás szükségességét, mert az további
elszigetelődésünket eredményezi egy etnogenetikus politikai gettóban.
Tisztelt Hölgyeim, és Uraim! Tisztelt Európai
Történelem, és Történelem-csinálók! Nincs szükség a mi politikai, nemzeti
megváltásunkra! Mi magunk képesek vagyunk a magunk történelmét megélni, és akár
meg is írni. Mi anyai-apai nemzeteinkkel együtt jutottunk el ártatlanul a XXI. századba, és nem akarjuk, hogy általunk exportáljanak
ide mások, egy nemzetté válásról szóló XIX. századi
romantikus folyamatot. Nincs mit behoznunk a történelem viharaiból, és
csatáiból: részt vettünk benne magunk is a kezdetektől fogva. Megváltásunk,
megváltódásunk csak annyi, hogy jogunk legyen a magunk sokféle roma
belső-közösségi identitásához is! És jogunk legyen identitásunk másik –
külső-közösségi – anyanemzeti identitásának a megélésére is: egyenjogú
köz-társasági polgárként.
Mint magyar cigány, cigány magyar, és európai ezt a
történelmet szeretném tollba mondani!
Köszönöm figyelmüket!