Danka Krisztina
A magyarországi egyházfinanszírozás
közelmúltja a
hazai és a nemzetközi kritika tükrében
I.
Bevezetés.
Az állam és az egyház kapcsolatának modelljei
Az eltérő
történelmi változásoknak köszönhetően az európai államok nem rendelkeznek
egységes szemlélettel és gyakorlattal az állam és az egyház viszonyának
meghatározásában. Az Európai Unió Alkotmánya körüli viták során ebben a
tekintetben három alapvető modell rajzolódott ki:
1.
Keresztény
állam - az identitást
meghatározó alapvető ideológia a kereszténység, minden más szemlélet ehhez
képest másodlagos.
2.
Szekularizált
állam - uralkodó ideológia a humanizmus ill. ateizmus, a
vallásos meggyőződések ez alá rendelődnek.
3.
Szekuláris állam - a
legfontosabb elv az állampolgárok egyenjogúsága, minden világszemlélet (legyen az vallásos vagy vallás nélküli)
egyrangú.
A Magyar
Köztársaság Alkotmánya a 21. század valóságának leginkább megfelelő 3. modellt
rögzíti, s ezt a szemléletet képviseli
az egyik legfontosabb, nemzetközi szinten is nagyra értékelt alaptörvényünk, az
1990. évi IV. A lelkiismereti és vallásszabadságról valamint az egyházakról szóló
törvény.
A történelmi
múltra hivatkozva azonban időről-időre kísérlet történik e status quo
megváltoztatására, az idő kerekének visszaforgatására, és egyes
világnézetek a többi felé helyezésére. A „privilégiumokat szavazatokért“
stratégiát alkalmazva bizonyos politikai
pártok és egyházak vezetői hajlandóságot mutatnak az alkotmányos elv
semmibe vételére, annak szubjektivizálására.[1][1][1]
A
kétharmados alaptörvény megváltoztatására irányuló kísérletek mellett ugyanezen
erők a parlamenti egyszerű többség által
elfogadható törvények által is igyekeznek egyes felekezeteket gazdasági és
egyéb előnyökhöz juttatni, másokat marginalizálni.[2][2][2]
II.
A 2001-es
egyházfinanszírozási törvénymódosítás megszületésének előz-ményei és
körülményei
1.
A
népszámlálás
2001.
januárjában 15 vallási felekezet és civil szervezet, valamint 30 közéleti személyiség
sajtóközlemény útján tiltakozott a népszámlálási kérdőív vallási hovatartozásra
vonatkozó kérdése ellen, mert meggyőződésük szerint ez sérti az állam
világnézeti semlegességének az elvét, és lehetőséget biztosít arra, hogy a
mindenkori kormányzat az adatokkal visszaéljen.
Semjén Zsolt
akkori egyházi ügyekkel foglalkozó helyettes államtitkár ennek a lehetőségét
tagadta, s biztosította a tiltakozókat és a hazai közvéleményt, hogy az
adatok kizárólag statisztikai célokat szolgálnak majd. Jónéhány vallási
közösségnek (pl. MAZSIHISZ, Hit Gyülekezete, Magyarországi Krisna-tudatú Hívők
Közössége) nem nyújtott elegendő garanciát az államtitkár szava, ezért nem
bátorította arra a híveit, hogy vallják meg a hovatartozásukat, így a
népszámlálási adatok alapján kirajzolódó képet sem tekintették Magyarország
felekezeti megoszlására vonatkozó hiteles információnak.
„Tordai Péter, a Magyarországi Zsidó Hitközségek elnöke szerint
igazolódott az előfeltételezésük, hogy felesleges volt szerepeltetni ezt a kérdést
a népszámlálási íveken, hiszen a kapott adatok sem tudományos, sem statisztikai
szempontból nem használhatók, hiszen nem tükrözik a realitást. A hazai
izraelita vallásúak száma ennél a számnál nagyságrendekkel több. A korábbi
szörnyű történelmi tapasztalatok nyomán mind az idősebb, mind az őket követő
generációk félnek megvallani vallási hovatartozásukat – vélekedett Tordai.”[3][3][3]
2.
A kapcsolódó
módosító indítvány
2001.
decemberében Sasvári Szilárd fideszes képviselő a költségvetési törvényhez benyújtott
kapcsolódó módosító indítványát egyszerű
többséggel elfogadta a Parlament, s ezzel az egyházak számára biztosított
1%-os adófelajánlások állami kiegészítését a rendelkezők létszáma helyett a
népszámlálási adatok arányaihoz kötötte.[4][4][4]
A törvény
ellen 12 egyház és tutactnyi közéleti személyiség sajtónyilatkozat útján
tiltakozott. Az ellenzéki pártok szintén
hangot adtak a kifogásaiknak:
„… Az ellenzéki szocialisták és szabad
demokraták tiltakoztak a változtatás ellen. Kósáné Kovács Magda (MSZP) szerint a népszámlálásnál nem volt kötelező a
vallási hovatartozásra adott válasz, s ezért az adatok nem is tükrözhetik
reálisan a felekezetekhez ténylegesen tartozók körét. 96-ban az SZDSZ
kezdeményezte az egyszázalékos rendszert, azt akarták elérni, hogy az
állampolgárok akaratától függjön az egyházak támogatása – mondta Bauer Tamás (SZDSZ) lapunknak. A mostani
módosítással ez megszűnik – véli a képviselő.”[5][5][5]
„… Az SZDSZ-es Fodor Gábor és Bauer Tamás közleményben tiltakozott a kormányzati javaslat
ellen, kifogásolva, hogy ily módon az önkéntes népszámlálási
adatszolgáltatáshoz „súlyos pénzügyi következményt” fűzne az Országgyűlés. A
szabad demokraták arra hívják fel a figyelmet, hogy népszámláláskor elsősorban
azon egyházak hívei tagadták meg az adatszolgáltatást, amelyek üldöztetésnek,
vagy politikai támadásoknak voltak kitéve. Az SZDSZ példaként a zsidó
felekezetet és a kisegyházakat említi. A párt szerint a politikai
diszkriminációt a Fidesz-kormány elképzelése pénzügyi diszkriminációvá alakítja
át. Az SZDSZ mindezt a „fideszes pénzügyi
vallásháború” folytatásának minősíti. …” [6][6][6]
„…A kormány a
népszámlálás előtt még nem közölte, hogy bármilyen pénzügyi következménye lesz
a kérdésre adott válasznak. Az ellenzéki pártok már korábban tiltakoztak a
módosítás ellen. Kósáné Kovács Magda (MSZP) és Bauer Tamás (SZDSZ) a tervezet vitájában
kifejtették, hogy az eddigi, állampolgári akarattól függő egyházi támogatási
rendszert akarja a kormány a saját képére formálni…” [7][7][7]
Az MSZP-SZDSZ koalíció azonban
kormányra kerülésekor elfeledkezni látszott pártjaik korábbi álláspontjáról.
2002. október 30-án László Csaba pénzügyminiszter a költségvetési törvénnyel
kapcsolatban tartott kormányzati sajtótájékoztatón újságírói kérdésre
válaszolva kijelentette, hogy a kormány nem kívánja módosítani a 2003. január 1-vel hatályba lépő egyházfinanszírozási törvényt.
III.
Az
egyházfinanszírozási törvény körüli vita a hazai közvéleményben
1.
Nyílt levél
a Miniszterelnöknek
Amint a kormány
szándékai az egyházfinanszírozási törvénnyel kapcsolatosan nyilvánvalóvá
váltak, hazai egyházak, civil
szervezetek és közéleti személyiségek együttműködésével elindult egy civil
kezdeményezés, amely a törvény hatályon kívül helyezését és az eredeti rendszer
visszaállítását szorgalmazta. A magyar sajtó egyre nagyobb érdeklődést mutatott
az egyházfinanszírozásról szóló vita iránt. A téma kapcsán 2002. október végétől december
közepéig kb. 200 híradás jelent meg a
hazai médiában.
A civil
kezdeményezés képviselői október végén az alábbi nyílt levéllel fordultak a
miniszterelnökhöz:
„Tartjuk a
szavunkat.” - új fejezet az egyházpolitikában?
Közéleti személyiségek, civil és emberi jogi
szervezetek valamint három világvallás hazai
egyházainak nyílt level Dr. Medgyessy Péter Miniszterelnökhöz
Tisztelt Miniszterelnök Úr!
2001. januárjában
magyarországi közéleti személyiségek, vallásfelekezetek és emberi jogi
szervezetek közös állásfoglalásban tiltakoztak a népszámlálási kérdőív vallási
hovatartozásra vonatkozó kérdése ellen, mivel azt ellentétesnek találták az
állam világnézeti semlegessége elvével,
továbbá attól tartottak, hogy az egyébként sem a realitást tükröző adatokat
politikai célokra használják fel majd. Az akkori kormányzat ezt a vélekedést
elutasította.
Ugyanaz év
decemberében a Parlament mégis megszavazta, hogy az egyházaknak juttatandó
1%-os támogatás állami kiegészítése ezentúl ne az adófelajánlók, hanem a
népszámlálási adatok arányában kerüljön felosztásra az egyházak, felekezetek
között (2001. évi LXXIV. törvény 153.
paragrafus). Az emberi jogi szervezetek, vallásfelekezetek, közéleti
személyiségek mellett az MSZP és az SZDSZ is nyilvánosan tiltakozott.
Miért?
-
Mert a törvény visszaél a népszámlálási adatokkal. A
népszámlálás kérdése arra vonatkozott, hogy mely egyházhoz, felekezethez
tartozónak vallja magát az állampolgár, nem pedig arra, hogy kit akar
támogatni.
-
Mert a törvény sérti az állampolgárok jogát, semmibe
veszi azok akaratát. Az állampolgárok adójuk 1%-ának felajánlásával világosan
és egyértelműen kifejezik, mely felekezet munkáját kívánják támogatni. Az
államnak nincsen joga helyettük dönteni.
-
Mert a törvény alkotmányosan aggályos, sérti az állam
világnézeti semlegessége elvét, s hátrányos megkülönböztetésben részesíti az
egyházak, vallásfelekezetek 98%-át.
A fentiekre való
tekintettel tisztelettel kérjük a Magyar Köztársaság Kormányát, hogy a
jelenlegi kormánypártok a témában kifejtett nyilatkozatainak, valamint az alkotmányosság
elvét mindvégig megbízhatóan és következetesen deklaráló, szavahihetőségre
törekvő magatartásának szellemében még az őszi parlamenti ciklusban
indítványozza a kifogásolt, 2003. január 1-től érvénybe lépő törvény hatályon
kívül helyezését, s az eredeti rendelkezés visszaállítását.
Amennyiben
szükségessé válik, kezdeményezésünket az állampolgárok támogatásával fogjuk
nyomatékosabbá tenni. [8][8][8]
2.
50.000
állampolgár aláírásával tiltakozik
A nyílt
levél közzétételével egyidőben elindult egy aláírásgyűjtési akció, melyhez egy
hónap alatt 50.000 magyar állampolgár csatlakozott. Az íveken a következő
szöveg állt:
Tisztelt Miniszterelnök Úr! Tisztelt
Parlament!
Alulírott magyar állampolgárok
tiltakozunk az ellen, hogy visszaélés
történjen a népszámlálási adatainkkal, s azt az állam - akaratunktól
eltérően - az egyházak támogatási rendszerében alapul vegye. A különböző
vallásfelekezeteknek nyújtott támogatásunkat a továbbiakban is csak az adónk
1%-áról való rendelkezés útján kívánjuk kifejezésre juttatni, ezért kérjük az eredeti rendelkezés sürgős
visszaállítását. Köszönjük.
Az
aláíróíveket a civil kezdeményezés által
megbízott delegáció 2002. december 2-án adta át a miniszterelnök nevében eljáró
egyházügyi államtitkárnak, Szalay Istvánnak[9][9][9].
Az aláírásgyűjtéssel egyidőben egy
elektronikus tüntetés is zajlott, melyben az állampolgárok a Miniszterelnöknek
címzett személyes levelükben fogalmazták meg az aggodalmaikat.
3.
A
„történelmi“ egyházak álláspontja
A Magyar
Katolikus Püspöki Kar nevében Veres András püspök sajtónyilatkozatok formájában
adott hangot abbéli véleményének, hogy a népszámlálási adatok alapján történő
egyházfinanszírozási rendszert igazságosnak, s a törvény esetleges
módosítását a Vatikáni Szerződéssel ellentétesnek tartja.[10][10][10]
Ezt az
álláspontot képviselték az ellenzéki pártok is, melyeknek ebben a témában
Semjén Zsolt volt helyettes államtitkár volt a szószólója.[11][11][11]
December
2-án, a törvény hatályon kívül helyezését szorgalmazók aláírásainak átadása
napján Medgyessy Péter miniszterelnök fogadta a négy legnagyobb hazai egyház
képviselőit, s – vélhetően a hazai és a
nemzetközi közvélemény nyomásának engedve - közölte velük, hogy a kormány
korábbi szándéval ellenkezően úgy döntött, hogy mégis hatályon kívül helyezteti
az egyházfinanszírozsáról szóló törvény népszámlásái adatokon nyugvó
rendelkezését, s átmenetileg visszatér az eredeti visszaosztási
rendszerhez. Emellett ígéretet tett arra, hogy az egyházak költségvetésében az
így kialakult hiányt a kormány méltányossági alapon konpenzálja:
Medgyessy Péter
miniszterelnök kérésére, hivatalában fogadta dr. Seregély István egri érseket,
a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnökét.
A miniszterelnök megállapította, hogy a
megbeszélésen konstruktív és érdemi párbeszéd folyt, szemben az elmúlt napok
számos esetben indokolatlan megnyilvánulásaival.
Dr. Seregély István jelezte, hogy a
katolikus egyház vezetését foglalkoztatja a jövő évi költségvetésben foglalt egyházfinanszírozás rendje, valamint aggodalmát fejezte ki
az elmúlt hetek vitái miatt.
Medgyessy Péter miniszterelnök tájékoztatta az
egyházi vezetőt arról, hogy a kormány az egyházfinanszírozás
jelenleg hatályos rendjének változatlanul hagyását
célzó indítványt áthidaló megoldásként elfogadja, ugyanakkor a jövő évi
költségvetés tartalmazza a katolikus egyháznak járó, a népszámlálási adatoknak
megfelelő támogatás kompenzálását szolgáló 717 millió forintot.
A miniszterelnök és a Püspöki
Konferencia elnöke egyetértettek abban, hogy az Alkotmánybíróság döntésére
egyértelmű helyzetet teremtene az egyházaknak járó támogatás alkotmányos
módjának meghatározására. Dr. Seregély István nem zárkózott el attól, hogy az
Alkotmánybíróság előtt egy ilyen döntés meghozatalát egyházi méltóságok is
szorgalmazzák.
Medgyessy Péter kinyilvánította szándékát arra,
hogy a kormány a 2004-es költségvetésben az egyház-finanszírozás rendjét már az
Alkotmánybíróság által értelmezett alkotmányos alapelveknek megfelelően
alakítja ki. Amennyiben szükséges lesz a kormány a Szentszék és Magyarország
közötti érvényben lévő megállapodások módosítására is kezdeményezést
tesz.
A miniszterelnök és az érsek egyetérttek abban, hogy közös cél a család társadalmi
szerepének erősítése.
A miniszterelnök és a Katolikus Püspöki
Konferencia elnöke egyetértettek abban, hogy a társadalmi béke megőrzése és a
különböző meggyőződésű emberek közötti párbeszéd elősegítése közös érdek, ezért
különös figyelmet fordítanak mindazon megnyilvánulásokra, melyek sérthetik a hívő
emberek érzéseit.[12][12][12]
A Katolikus
Püspöki Kar ezt a megoldást elfogadhatatlannak tartotta, a Magyarországi
Evangélikus Egyház nevében Frenkl Róbert viszont sajtóközleményt tett közzé, melyben
a népszámlálási adatok alapján történő egyházfinanszírozás rendszert
kritizálja.[13][13][13]
A kormánypárti képviselők a törvény hatályon
kívül helyezését szorgalmazó indítványa
december 17-én került a Parlament plenáris ülése elé, ahol az MDF javaslatára
név szerinti szavazás után a hatályon kívül helyezés mellett döntöttek.
IV.
Az
egyházfinanszírozásról szóló vita visszhangja a nemzetközi közvéle-ményben
Törökország tagfelvételi kérelme kapcsán 2002 őszén-telén az Európai Unióban egyre terebélyesebbé
vált a vita, hogy a megfogalmazás alatt álló, az Unió jövőjét
nagyban meghatározó alkotmány szövege vajon a keresztény vagy a multikulturális
Európa eszméjét rögzítse-e. A Vatikán
minden lehetséges fórumon igyekszik elérni, hogy „Európa ne tagadja meg
keresztény hagyományait”, míg a többi világvallás képviselői, valamint az
ateista nézetet valló értelmiségiek arra figyelmeztetnek, hogy Európa sem
vallásilag, sem szellemileg nem tekinthető homogénnek, egyetlen világnézet a
többi fölé emelése nagyon veszélyes folyamatokat indítana el, és súlyosan sértené
az alapvető emberi és polgári jogokat.
A fenti dilemmák és az
előrehaladott csatlakozási tárgyalások kapcsán nem meglepő, hogy az Európai
Unió nem közömbös a magyar egyházpolitikai tendenciák iránt sem
1.
Nemzetközi
civil kezdeményezések
Legalább 100
nemzetközi emberi jogi és vallási szervezet,
közéleti személyiség,
vallástudós, egyetemi tanár, jogász levélben kérte a magyar Kormányfőt a rendelkezés
visszavonására, s a vallási diszkriminációk megszüntetésére.[14][14][14]
25.000
európai uniós állampolgár aláírásával kérte a népszámlálás alapú törvény
visszavonását:
Respected Mr. Peter Medgyessy, Prime Minister of Hungary!
We the undersigned,
citizens of the United Kingdom,
strongly protest the ongoing discrimination
against religious minorities in Hungary.
In 2001, your party,
(the then opposition party to the government)
was vehemently opposed to law
LXXIV. Pa.153.
2001. This law proposed a new way to evaluate
financial support for religious organizations
in Hungary. It was inequitable and unconstitutional, favouring a few well-established religions. Now that you
have the opportunity, instead of changing, or
stopping the law, you are
allowing it to come into
effect by Jan 1st 2003. Since the motto of
your party is “We keep our
promises”, we request you keep
your promise, dismiss this law
and find a new, fair way to
evaluate
financial support. Thank you.
A téma a
nemzetközi sajtóban visszhangot keltett, a többi közt a párizsi Liberation január 2-i száma egy
puklicisztikán keresztül foglalkozott a kérdéssel.
Az ügyről
tudomást szerzett USA Külügyminisztériuma valamint washingtoni Helsinki Bizottság is, akik a törvény
hatályon kívül helyezése érdekében diplomáciai úton léptek kapcsolatba a magyar
kormányzattal.
2. Az
angol parlament állásfoglalása
November
13-án az angol Parlament Alsó- és Felsőházában 52 képviselő aláírásával napirend előtti felszólalást
terjesztettek be, kérvén az angol
diplomáciát, hogy még a december 12-i koppenhágai csúcstalálkozó előtt
hívják fel a magyar kormány figyelmét a
vitatott törvény visszavonásának fontosságára:
Az Egyesült Királyság Alsóháza
Kód: EDM-18, 2002. November 13.
Tárgy: Vallási diszkrimináció Magyarországon
Beterjesztő: Dismore/Andrew
Az Alsóház elítéli a Magyarországon folytatódó vallási diszkriminációt és az emberi jogok sorozatos
megsértését, melynek legutóbbi példája a 2001. évi LXXIV.
törvény 153. paragrafusa. Úgy véljük,
hogy ez a rendelkezés sérti a lelkiismereti és vallásszabadságot, valamint hátrányosan megkülönbözteti a magyarországi vallási kisebbségeket. Megjegyezzük:
azt, hogy
Magyarország a kisebb felekezeteket nem részesíti ugyanolyan elbánásban, mint a nagyobb vagy régebb óta
fennálló egyházakat, az Egyesült Államok
külügyminisztériuma és nemzetközi szervezetek egyaránt megállapították és elítélik. Helytelenítjük
e törvény bevezetését, és felszólítjuk a magyar Kormányt,
hogy biztosítsa azonnali hatályon kívül helyezését. Meggyőződésünk, hogy ez a törvény összeférhetetlen
az Európai Uniós tagsággal, és arra kérjük
Őfelsége kormányát, hogy sürgősen, még mielőtt végső
döntésre kerülne sor Koppenhágában Magyarország Európai Unióba való felvételének ügyében, tegyen diplomáciai lépéseket Magyarországnál a kifogásolt rendelkezés visszavonása ügyében.[15][15][15]
3.
Az Európai
Parlament elnökének a véleménye
Pat Cox, az
Európai Parlament elnöke egy hivatalos megbeszélés során
alátámasztotta, hogy a magyar
rendszerváltás egyik legfőbb eredménye az állam és az egyház szétválasztása
elvén alapuló, az állampolgárok világnézettől független egyenlőségét garantáló,
1990. évi IV. törvény. A magyar
politikában rendkívül tájékozott vezető
meggyőződése szerint ez olyan haladó gondolkodást képvisel, amely valóban példa
lehet egész, identitás-dilemmával küszködő Európában, ezért ennek a szellemiségnek megőrzésére
személyesen is a legteljesebb mértékben biztatja az Uniós csatlakozást
levezénylő magyar Kormányt.[16][16][16]
4.
Európai parlamenti képviselők
írásos kérdései az Európai Bizottsághoz
Két Európa
Parlamenti képviselő november
folyamán írásos kérdést intézett az Európai Bizottsághoz, hogy a vitatott
törvény visszavonására illetve a
példaértékű 1990/IV. törvény szellemének megőrzésére bátorítsa a magyar
Kormányt:
Beterjesztő: Chris
Heaton-Harris, Konzervatív Párt
Strassbourg, 2002.
November 22.
Az 1990. évi IV.
„A lelkiismereti- és vallásszabadságról, valamint az egyházakról“ szóló törvény
a Magyarországon 1989-ben végbement rendszerváltás alappillére. Az Emberi és
Polgári Jogok Nyilatkozatára és az állam és egyház magyar Alkotmány által
biztosított szétválasztására alapozva a 1990/IV. törvény minden magyar
állampolgár világnézetre való tekintet nélküli egyenlőségét hangsúlyozza. Egyenlő
jogokat biztosít és azonos kötelezettségeket
ír elő minden vallási közösség számára, és meghagyja, hogy az állam
által az egyházaknak nyújtott támogatások elosztásánál objektív szempontokat
kell figyelembe venni.
Az elmúlt évben az
előző kormányzat parlamenti többsége megszavazta a 2001. évi
LXXIV. törvény 153. paragrafusát, mellyel az egyházaknak nyújtott állami
támogatás elosztásában új módszer bevezetését indítványozta. E törvény
ahelyett, hogy az adófizetők évi önkéntes felajánlásának arányait venné
figyelembe, a nemrégiben zajlott, ellentmodásokkal teli népszámlálás
meglehetősen kétséges adatait használná fel.
Ez a szabályozás
sokak szerint alkotmányellenes, az egyházak 98%-át hátrányos
megkülönböztetésben részesíti,
valamint ellentétben áll a 1990/IV. törvény szellemével.
1. Meggyőződése-e
a Bizottságnak, hogy a 1990./IV. törvény összhangban áll az EU-nak az emberi
jogokról és a vallásszabadságról alkotott nézeteivel?
2. Úgy véli-e a
Bizottság, hogy a 2001. évi LXXIV. törvény 153. paragrafusában leírtak egyeznek
az EU emberi jogi és vallásszabadásgot
illető nézeteivel?
3.
Felszólítja-e a Bizottság a Magyar
Kormányt, hogy mielőtt az 2003. január 1-én érvénybe lépne, helyezze hatályon
kívül a 2001. évi LXXIV. törvény 153. paragrafusát? Fogja-e arra bátorítani a
magyar Kormányt, hogy továbbra is maradjon hű az 1990./IV. törvény
szelleméhez, mivel az más tagállamok
törvényhozása számára is példa értékű
lehet? [17][17][17]
Hasonló témában november 7-én Robert Evans, Munkapárt, az EP Emberi Jogi Bizottságánap
alelnöke is terjesztett be kérdést.
Günther Verheugen a két képviselőnek
adott január 21-én kelt válaszában kifejtette, hogy az EU Bizottság üdvözli a
Magyar Parlament azon határozatát, melyben visszavonta az ellentmondásos
törvényt:
A lehetséges
ellentmondások elkerülése végett a Kormány (értsd:
magyar kormány)
azáltal, hogy hatályon kívül helyezte a 2001-es törvény 153. paragrafusát, úgy
döntött, hogy megtartja az 1997. óta érvényes finanszírozási rendszert. A Bizottság üdvözli ezt a változtatást, amely
a Magyar Parlament 2002. decemberi határozata alapján 2003. januárjától lép
érvénybe.[18][18][18]
V.
Konklúzió
A 2002. őszén-telén
zajlott egyházfinanszírozás körüli vita nyomán a nemzetközi közvélemény által
ismét megerősítésre került, hogy a Magyar Köztársaság egyik legfontosabb értéke
a felvilágosult szemléletet képviselő Alkotmány és a Lelkiismereti és a
vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló törvény. Az egyházfinanszírozás és egyéb hasonló
kérdéseknél is érdemesnek látszik tehát e dokumentumok szellemének megfelelően
eljárni és cselekedni.
A szerző:
Danka
Krisztina, Ph.D.
lelkész, irodalmár
a Magyarországi Krisna-tudatú Hívők
Közösségének
ügyvivője és sajtószóvivője
dankak@krisna.hu
Fedor Tibor
Tények
a magyarországi egyház-finanszírozásról
Bevezetésként azt bocsátanám előre, hogy a fő szakterületem nem az
egyház-finanszírozás, hanem az egyházi ingatlanrendezés. Azonban több mint 10
éve dolgozom az egyházi kapcsolattartás területén, így e témára is van némi
rálátásom. Ebben az évben – egy államtitkárváltás kapcsán – a saját
szakterületem mellett mintegy 3 hónapig a titkárság vezetését is elláttam, ez
idő alatt bőven volt alkalmam finanszírozási kérdésekkel foglalkozni. Az
előadásommal kapcsolatban jelezni szeretném, hogy köztisztviselő vagyok, a
jogszabályokhoz, tényekhez ragaszkodom, „sine ira et studio”
igyekszem ellátni feladatomat. Tehát nem koncepciókat, hanem tényeket fogok
ismertetni, természetesen olyan tényeket, amelyek publikusak
(főleg a költségvetési törvényben - a Magyar Közlönyben - megjelenő adatokat -
egyebekben természetesen az egyházak vonatkozásában is érvényesek bizonyos
adatvédelmi szabályok, amelyeket igyekszünk betartani), másrészt
pedig a vonatkozó jogi normákat, illetve az ezekkel összefüggő
alkotmánybírósági határozatokat.
I. Állam és egyház viszonyának elvi, jogi alapvetése
Egyház-finanszírozásról nem beszélhetünk anélkül, hogy ne az állam
és az egyházak alkotmányos kapcsolatából induljunk ki.
Magyarországon az állam és az egyházak kapcsolatát alapvetően az
Alkotmány, illetve az ezen alapuló minősített többséggel elfogadott, a
lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény határozza meg. Az Alkotmánybíróság több
határozatában is foglalkozott az állam és az egyház kapcsolatának kérdéseivel,
beleértve a támogatásokat is.
1. E törvényi előírások biztosítják a vallás és a lelkiismereti meggyőződés szabadságát, a vallásos gyülekezési és egyesülési szabadságot. A törvényesen bejegyzett egyházak, felekezetek, vallási közösségek (az 1990. évi IV. tv. alapján legalább 100 személy alapíthat egyházat, az alapítási kérelmet a helyileg illetékes megyei bírósághoz kell benyújtani, csatolva az alapszabályt, amelynél a bíróság csak azt vizsgálhatja, hogy nem ütközik-e az Alkotmányba, vagy más törvénybe, egyéb mérlegelési lehetősége az egyház bejegyzésénél nincs) egyenlő jogokkal rendelkeznek. Természetesen a vallásgyakorlás joga az állampolgár számára egyénileg, tehát egyházon, felekezeten kívül is biztosított.
2. Magyarországon az állam és az egyház egymástól elválasztva működik. Az állam az egyházak irányítására, felügyeletére szervet nem hozhat létre. Az államnak világnézeti kérdésekben semlegesnek kell lenni. Ugyanakkor az elválasztás és a semlegesség nem zárja ki azt, hogy az állam tekintettel legyen az egyházak olyan sajátosságaira, amelyek ezeket megkülönböztetik más társadalmi szervezetektől, egyesületektől, érdekképviseleti szervektől, stb. (alapvetően a vallás teljes személyiséget meghatározó volta), együttműködjön az egyházakkal azok közhasznú tevékenysége kapcsán, anyagi eszközökkel (pénz, ingatlan) is támogassa az egyházak működését, ezzel lényegében az alkotmányos alapjogok megvalósítását elősegítve.
3. A Magyar Köztársaság hivatalban lévő kormánya programjában
meghirdette, hogy tiszteletben tartja a lelkiismereti szabadságot, az emberek
hitbéli meggyőződését. Megkülönböztetés nélkül biztosítja a hitélet szabad
gyakorlásának törvényi feltételeit és a jogszabályokban előírt módon hozzájárul
ennek anyagi feltételeihez. Számít és támaszkodik az egyházak erkölcsi nevelő, kulturális,
oktatási, szociális tevékenységére és támogatja azt. A többszektorú
egészségpolitika sikeres végrehajtása érdekében számításba veszi az
egészségügyi rendszeren kívüli anyagi és szellemi erőforrásokat, így az
egyházak ilyen jellegű tevékenységét, aktivitását is. A kormány támogatja a nemzetiségi és etnikai
kisebbségek saját kultúrájának megőrzését, fejlesztését, művelődési hátrányaik
csökkentését, s e feladatok ellátásában, valamint a határon túli magyarok
támogatásában szintén számít az egyházak segítségére.
Tehát a kormány az állam és az egyházak alkotmányos elválasztását, így
az egyházak autonómiáját tiszteletben tartva aktív partneri viszony
kialakítására törekszik az egyházakkal.
II. Egyházak támogatása
Az egyház-finanszírozásról alapvetően az 1997. évi CXXIV. törvény rendelkezik. A támogatás összegeit az éves költségvetési törvények tartalmazzák. Ahol külön nem jelöljük, ott a 2003. évi költségvetési törvényben foglalt előirányzatokat adjuk meg tájékoztatásul.
1. Az
egyházak közhasznú tevékenységét az állam közvetlenül támogatja:
– az egyházi
iskolák normatív – a tanuló létszámot figyelembe vevő – és kiegészítő
támogatást is kapnak az államtól olyan mértékig, amilyen mértékig állami
feladatot vállalnak át, amely az egyházi iskolák csaknem teljes működési
költségét fedezi, és lehetővé teszi, hogy az egyházi iskolát igénylő
állampolgárok ingyenesen vegyék igénybe ezeket (az OM
adatai szerint 2002-ben az egyházi
iskolák normatív és kiegészítő támogatása 24,362 mrd. Ft-ot tett ki – ez
több mint a MEH fejezetben lévő összes egyéb egyházi támogatás !). Ezt eredetileg az Alkotmánybíróság írta elő a 22/1997. (IV. 25.)
számú határozatában, s hasonló megfogalmazás került be az 1997-ben az Apostoli
Szentszékkel kormányzati szinten megkötött megállapodásba, s normaként a
közoktatási törvénybe, illetve az egyház-finanszírozási törvénybe is;
– támogatja az állam az egyházi felsőoktatást is (működés – 1,9234
mrd. Ft, beruházás felújítás 700 millió Ft, összesen 2,8234 mrd. Ft, 2003. évi költségvetés);
– ugyancsak támogatja az állami költségvetés az egyházak szociális, egészségügyi és kulturális (lényegében közfeladatot ellátó) intézményeit is (az egyházi szociális intézmények normatív és kiegészítő támogatása összesen mintegy 6 mrd. Ft, az egyházi egészségügyi intézmények támogatásáról nincs összegszerű adatunk, az egyházi közgyűjtemények támogatására a költségvetés 2003-ban 792,6 millió Ft-ot irányzott elő, az Egyházi Kulturális Alap működési költségeire pedig 500 millió Ft-ot;
– az egyházi épületek – amelyek az ország kulturális örökségének részét is képezik - rekonstrukcióját, valamint új egyházi épületek létesítését is támogatja az állam (1999-2003 között 1542 ilyen jellegű program valósult meg, az erre fordított összeg 2000-2002 között évi 4 mrd. Ft volt (felerészben egyházi, felerészben miniszterelnöki döntési jogosultsággal), ez 2003-ra 1 mrd-ra Ft-ra csökkent, amely viszont a legszükségesebb igények kielégítését sem igazán teszi lehetővé – országos szinten mintegy 8.000 ingatlant tartanak fenn az egyházak). Ugyanakkor időről-időre címzetten az állami költségvetés külön is támogat egy-egy egyházi nagy rekonstrukciós beruházást (ilyen volt pl. a Dohány u-i Zsinagóga, a Szent István Bazilika, stb.). Ezek milliárdos nagyságrendű állami támogatást kaptak. A 2003. évi költségvetési törvényben a Szent István Bazilika 700 millió Ft-tal szerepelt. A következő évben várhatóan – szintén nagy összegű állami támogatással – megkezdődik a Mátyás-templom rekonstrukciója.
2. Az
egyházak hitéleti jellegű tevékenységét az állam a következő módokon támogatja:
– az állampolgárok rendelkezhetnek a személyi jövedelemadójuk (Szja) 1 %-áról az általuk megjelölt egyház javára. A befolyt összeget a központi költségvetés az összes befolyt Szja 0,8 %-áig egészíti ki a különböző egyházak javára rendelkezők számát figyelembe véve. Tekintettel arra, hogy ezzel – főként a kiegészítés módjával – összefüggésben igen komoly viták vannak egyházak, valamint a kormány és egyes egyházak között, ezt a kérdést később alaposabban szemügyre vesszük. (Az adózó polgárok közvetlenül majdnem 3 mrd. Ft-tal támogatták az egyházakat, az állami költségvetés ezt 2003-ban 8,933 mrd. Ft-tal egészítette ki, valamint biztosított még 850 millió Ft un. korrekciós keretet is);
– az érintett egyházak volt államosított ingatlanaik egy részének igényléséről az állammal való megállapodás alapján járadék fejében lemondhattak. Lehetőség volt a járadék kiegészítésében is megállapodni, amennyiben az érintett egyház hitéleti és közcélú tevékenysége azt indokolta. Az egyházak összesen 67,4 mrd. Ft értékű ingatlanigényről mondtak le járadék fejében. Ennek összege 1998-2001. között évi 4,5 %, 2001-től évi 5 %. A járadék évente valorizálásra kerül. Az évente rendszeresen folyósított járadékot – amely az érintett egyház jogutód nélküli megszűnéséig tart - az egyházak szabadon használhatják fel hitéleti és közcélokra (2003-ban ez több mint 7 mrd. Ft volt). Járadékban részesülő egyházak (külön jelölve, amelyek kiegészítést is kapnak): Magyar Katolikus Egyház, Magyarországi Református Egyház (kieg.), Magyarországi Evangélikus Egyház (kieg.), Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége, Budai Szerb Ortodox Egyházmegye (kieg.), Magyarországi Baptista Egyház (kieg.).
– az állam anyagilag támogatja az egyházi hitoktatást a mindenkori átlagos pedagógus óradíj figyelembe vételével (ezt bármely törvényesen bejegyzett egyház évente igényelheti. A támogatottak bármely közoktatási intézményben heti rendszerességgel hitoktatást szervezhetnek, a képzési programot maga az egyház határozza meg. 2003-ban 37 egyház élt ezzel a lehetőséggel, amelyet az állami költségvetés 3,6 mrd. Ft-tal támogatott);
– költségvetési támogatást biztosít az egyházak nemzetközi tevékenységéhez is (62 millió Ft);
– közvetett támogatásnak minősíthető, hogy a törvényesen bejegyzett egyházak közcélú adomány utáni adókedvezmény igénybevételére jogosító igazolást adhatnak az adományozónak, amelyet az adóhatóság köteles elfogadni;
– az egyházak teljes személyes illetékmentességben részesülnek;
– széleskörű vámmentességben részesülnek az egyházak, vallásfelekezetek részére ellenszolgáltatás nélkül beküldött gyógyszer, élelmiszer, ruhanemű, liturgikus jellegű és egészségügyi küldemények;
– adómentes az egyház, ha az előző adóévben folytatott vállalkozási tevékenységéből származó jövedelme után nem keletkezett a központi költségvetés felé bevételi kötelezettsége;
– az egyházi
személyek törvény hatályánál fogva biztosítottnak
minősülnek, és ezzel az egészségbiztosítás szolgáltatásainak és a szociális
támogatásoknak széles körét vehetik igénybe;
– az egyházi beruházások után méltányossági alapon lehet kérni az ÁFA visszatérítését (egyházi
ingatlanrendezés során kapott kártalanítás után ez általánossá vált);
– a kistelepüléseken szolgálatot teljesítő lelkészek jövedelmét az
állam az egyházakkal való megállapodás alapján kiegészíti (jelenleg 10 egyháznak van ilyen megállapodása – Magyar
Katolikus Egyház, Magyarországi Református Egyház, Magyarországi Evangélikus
Egyház, Magyarországi Baptista Egyház, Magyarországi Unitárius Egyház,
Evangéliumi Pünkösdi Közösség, Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchatus
Magyarországi Ortodox Egyházmegyéje, Budai Szerb Ortodox Egyházmegye,
Magyarországi Román Ortodox Egyházmegye. Erre a költségvetés 1,424 mrd. Ft-ot fordít);
– külön támogatja az állam a zsidó
temetők fenntartását. (Ez gyakorlatilag a kistelepülési lelkészek
jövedelempótló támogatását váltja ki – az ismert tragikus történelmi okok
következtében gyakorlatilag nincs kistelepülési zsidó lelkész. Ugyanakkor ez az
összeg – 37 millió Ft –
értelemszerűen nem oldja meg az összes vidéki zsidó temető fenntartását.)
Tájékoztató adat: a legszűkebb értelemben vett egyházfinanszírozási
támogatás összege (ebben nem szerepelnek az egyházi oktatási, szociális és
egészségügyi intézmények támogatása, valamint az egyházi ingatlanrendezés
költségei) 1991-ben 1,127 mrd. Ft volt, jelenleg 23,748 mrd. Ft. A támogatás tehát a rendszerváltás óta
több mint hússzorosára emelkedett. Ennek okai alapvetően az egyházi intézményrendszer
bővítésében – amely szoros összefüggésben van az ingatlanrendezés
folyamatosságával -, az 1%-os adófelajánlás és kiegészítése rendszerének
megjelenésében, az ingatlan és kiegészítő járadék bevezetésében rejlenek. A
részletes elemzés meghaladja jelen előadás kereteit
3. SZJA 1% és kiegészítése
Az SZJA 1%-ának felajánlási lehetősége egyházak, társadalmi szervezetek
részére az 1994-98 közötti időszakban merült fel komolyabban, és nyert törvényi
megfogalmazást. A már hivatkozott szentszéki megállapodás arról rendelkezett,
hogy az egyházak, illetve egy külön állami alap javára a társadalmi szervezetek
ilyen jellegű támogatásától elkülönítetten lehet az 1%-ot felajánlani, amelyet
az állam 2001-ig az előző évi SZJA-bevétel 0,5 %-áig – legalább 1,7 mrd. Ft-ig
– egészít ki a rendelkezések arányában.
Az előző kormány hivatali ideje alatt a 2001. évi népszámlálás adatainak ismeretében az Országgyűlés az egyházfinanszírozási törvény (1997. évi CXXIV. tv.) olyan módosítását fogadta el, mely szerint az állampolgárok által a személyi jövedelemadójuk egyházak támogatására felajánlható 1%-ának az állam által a törvényben meghatározott mértékű kiegészítése (az összes személyi jövedelemadó 0,8 %-ára) megállapításánál nem az eredeti törvényi előírásnak megfelelően a felajánlók számából, hanem a népszámlálási adatokból kell kiindulni. (A rendelkezésre álló népszámlálási adatok szerint e számítási mód lényegesen kedvezőbb a Magyar Katolikus Egyház, és ugyancsak kedvezőbb a Magyarországi Református Egyház, ugyanakkor hátrányosabb az egyházak nagyobb része számára.) Ezt megelőzte egy, az akkori egyházi ügyekért felelős helyettes államtitkár és a szentszéki nuncius által aláírt jegyzőkönyv, amely a fentiek szerinti módon javasolta a vonatkozó törvény módosítását.
A 2002. évi kormányváltást követően azon egyházak egy része, amelyek számára hátrányos volt a hivatkozott módosítás, erőteljes belpolitikai küzdelmet – némi külpolitikai vonatkozásokkal (angol parlamenti képviselő kezdeményezése az Európa Tanácsnál, stb.) - indítottak az eredeti törvényi állapot visszaállítása – a felajánlók számának figyelembe vétele a kiegészítésnél - iránt. Végülis az erre vonatkozó törvénymódosítási javaslatot az Országgyűlés elfogadta, egyidejűleg hatályban tartva azonban a korábban hivatkozott kiegészítés 0,8 %-os mértékét, noha a kormány és az Apostoli Szentszék között létrejött megállapodás ezt csak 0,5 %-ban határozta meg. A kiegészítés mértékének ilyen irányú megemelkedése az egyházak túlnyomó többségénél – így kiemelten a Magyar Katolikus Egyháznál - jelentős bevétel növekedést eredményezett.
– azon egyházak kompenzációja, amelyek részére az egyházfinanszírozási törvény 2003. január 1-jétől beállt módosulása következtében az Szja 1%-támogatásból kevesebb működési bevétel származott, mint az előző évben (a korábbi szabályozás szerint ugyanis, ha valamely egyháznak az adófizetők felajánlása és a kiegészítés alapján juttatott támogatás nem érte el az 1998. évi költségvetési törvény 18. számú mellékletében az egyházi alapintézmények működéséhez, felújításához és beruházásaihoz nyújtott hozzájárulás összegét, legalább annak mértékéig az 1999. évtől kezdődő négy egymást követő évben a központi költségvetés kiegészítette).
A 850 millió Ft felosztására, amelynek túlnyomó részét – 730 millió
Ft-ot – a Magyar Katolikus Egyház kapta, az ez év májusában megkötött
korrekciós megállapodásokkal került sor. Ebből 15 egyház részesedett.
4. Néhány szó az egyházi ingatlanrendezésről
Bár az egyházi ingatlanrendezés jellegénél fogva nem tartozhat az egyház-finanszírozáshoz (volt egyházi ingatlanok visszajuttatásáról, illetve államosított egyházi ingatlanok kártalanításáról van szó, nem támogatásról, másrészt az átadott ingatlanok utáni kártalanításban értelemszerűen az önkormányzatok, illetve állami szervek részesülnek), röviden mégis szólnunk kell erről, részben jelentős költségvetési kihatásai miatt, másrészt azért, mert ez a folyamat alapvetően hozzájárul az egyházi épületállomány és intézmények számának jelentős növekedéséhez, s ennek közvetlen egyház-finanszírozási vonzata van.
Szinte közvetlenül a rendszerváltást követően (1991-ben) a vonatkozó törvény elfogadásával megindult a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezését célzó folyamat. Ez az egyházak részére lehetővé tette az 1948. január 1-ét követően (lényegében az egypárti diktatúra kialakulása után) kártalanítás nélkül államosított hitéleti, illetve közcélú (oktatás-nevelés, szociális, egészségügyi, kulturális) ingatlanok hasonló célokra történő igénylését, illetve meghatározott funkciójú ingatlanok létesítésére pénzbeli kártalanítás biztosítását. Az Etv. alapján az egyházak összesen mintegy 7.400-9.000 db. igényt terjesztettek elő, attól függően, hogy az ingatlanokat címek, vagy helyrajzi számok szerint csoportosítjuk (értelemszerűen a hrsz. szerinti csoportosítás adja a nagyobb számot). A beterjesztett igények számát figyelembe véve azok 52-54 %-a a Magyar Katolikus Egyházhoz, 32-34 %-a Magyarországi Református Egyházhoz, 8 %-a a Magyarországi Evangélikus Egyházhoz, 4-4,5 %-a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségéhez, 1,5-2 %-a a kisebb egyházakhoz kötődött. Ami viszont az ingatlanok értékét illeti, ott – a később ismertetendő végleges jegyzék adatait is figyelembe véve – ehhez képest jelentős eltérések észlelhetők. Így a Magyar Katolikus Egyház kvótája meghaladja az összérték 70 %-át, a Magyarországi Református Egyházé viszont nemcsak a 30 %-ot meghaladó darabszám szerinti aránynak, hanem az országos számarányuk szerinti mintegy 20 %-nak is mélyen alatta marad. (A két egyház egykori ingatlanvagyona szerkezeti különbsége és okainak vizsgálata külön tanulmányt igényelne.) A többi egyház esetében az összeg szerinti kvóta közelebb áll a benyújtott igények számarányához.
1992-2002 között az ingatlanügyek 21 %-a kormánydöntésekkel – s az azokat végrehajtó egyedi közigazgatási határozatokkal -, 22 %-a az egyházakkal megkötött megállapodások révén járadék folyósításával, 12 %-a az önkormányzatoknak, illetve az állami tulajdonú ingatlan vagyonkezelőinek az igénylő egyházi szervekkel megkötött közvetlen megállapodásával rendeződött. Az is megállapítást nyert a rendelkezésünkre álló adatok feldolgozása alapján, hogy a benyújtott egyházi igények mintegy 30 %-a nem tartozott a törvény hatálya alá, így a beterjesztő egyházi szervek ezeket visszavonták, vagy elutasításra kerültek. (Ezen igények viszonylag nagy száma kapcsán meg kell jegyeznünk, hogy – mint a törvény ismertetéséből is megállapítható – az igénylésnek igen szigorú együttes feltételeknek kellett megfelelnie, s akár egy tényállási elem hiánya már nem tette lehetővé az igény kielégítését. A visszavont, vagy elutasított igények túlnyomó többsége az Etv. több kritériumának megfelelt, de nem mindnek. Nem arról volt tehát szó, hogy bármely egyház rosszhiszeműen igényelt volna a törvény hatálya alá nem tartozó ingatlanokat.) Mindezeket figyelembe véve jelenleg a benyújtott egyházi igényeknek darabszám szerint már kevesebb mint 15 %-a vár rendezésre a 2011-es határidőig.
A 2002 végéig egyházi ingatlanrendezéssel összefüggésben kifizetett és lekötött 56,4 milliárd Ft 47 %-a az önkormányzatokat illeti meg (a volt egyházi ingatlanok túlnyomó többsége 1990-ben állami tulajdonból önkormányzati tulajdonba került, de enélkül is az ingatlanok nagy részében önkormányzati intézmény található), 32 %-a jut az egyházakhoz pénzbeli kártalanítás címén, 21 %-a pedig a nem egyházi, nem önkormányzati szervekhez. Ez utóbbiakon döntő mértékben az állami - főként felsőoktatási - intézményeket kell érteni.
Figyelembe véve tehát a tavalyi évvel bezárólag kormánydöntésekkel 56,4 milliárd Ft értékben (ténylegesen kifizetett összegek és kötelezettségvállalások) rendezett, a járadékkal megváltott 67,406 milliárd Ft értékű volt egyházi ingatlantömeget és a 2011-ig rendezendő ingatlanok 40,6 milliárd Ft értékét, megállapítható hogy az egyházi ingatlanrendezés ezen aspektusai összességében mintegy 164,4 milliárd Ft értékű ingatlanvagyont érintettek. Ebben természetesen nincsenek benne a közvetlen megállapodással – több mint ezer db. -, valamint a kormánydöntéssel, de költségvetési kötelezettségvállalás nélkül (néhány tucat) rendezett ügyek, mivel ezek értékének a megállapítása értelemszerűen nem történt meg.
Az egyházi ingatlanrendezési folyamat következtében több ezer hitéleti és közcélú ingatlanhoz jutottak az egyházak, s ez hozzájárult a lelkiismereti és vallásszabadság gyakorlásának jogának intézményi oldalról történő biztosításához Magyarországon.
Ugyanakkor az egyházfinanszírozási törvény egyébként is lehetővé teszi
a kormány számára, hogy az egyházakat
közcélú tevékenységük folytatásához szükséges ingatlan megszerzéséhez segítse.
Ez elsődlegesen természetesen azokra az egyházakra vonatkozik, amelyek 1948
előtt vagy nem rendelkeztek ingatlannal, vagy nem is léteztek, a vonatkozó
törvényi előírás azonban – elvi szinten - igyekszik megteremteni számukra is az
esélyegyenlőséget (Más kérdés, hogy a
2003-as 50 millió Ft költségvetési
előirányzat erre nem ad széleskörű lehetőséget).
Fenkl Róbert
Többről van
szó, vagy csak pénzről?!
Nem kétséges, ha egyház-finanszírozás a téma – maga a kifejezés is elrettentő, helytelen, de sajnos némi realitást tükröz – akkor elsősorban mégiscsak a pénzről van szó. De csak egy keveset mélyebbre ásva nyilvánvalóvá válik, hogy ebben a kérdésben állam és egyház, társadalom és egyház kapcsolatrendszerének alapvető kérdései tükröződnek. A kapcsolatrendszer az alap, a finanszírozás a következmény. Elvi alapvetés nélkül túlzottan is pragmatikus kérdéssé, ami még rosszabb a politika eszközévé válik az egyház-finanszírozás.
Elsősorban – remélve, hogy sikerül elkerülni mindenfajta félreértést - le kell szögezni, hogy optimális estben nem is merülne fel témaként az egyház finanszírozás. Az egyház vagyonából, illetve a hozzákötődők támogatásából valósítaná meg feladatai finanszírozását. Ez jelentené azt a teljes szabadságot és függetlenséget, amelyet a 90-es IV. törvény előír. E sarkalatos törvény, lelkiismereti és vallásszabadságról intézkedő törvény értékét mutatja, hogy
eddig nem módosították; kilencven százalékig, – ez igen magas arány – megfelelt az igényeknek. Ebből is következett az egyházak úgynevezett közszolgálati funkciójának normatív finanszírozása. Ez azt jelenti, ha az egyházak közfeladatot látnak el, vállalnak át – oktatásban, szociális szférában, egészségügyben –, akkor az állami, önkormányzati intézményekkel egyenrangú finanszírozás illeti meg őket. Ennek igazságait, jogosságát társadalmi közmegegyezés kíséri. Valójában, ideális esetben, erre sem lenne szükség, mert még ez az indokoltnak tekinthető finanszírozás is óhatatlanul függőséget jelent. A rendszerváltozást követően fel is merült az egyházak vagyonhoz juttatása – nem feltétlenül a teljes reprivatizáció révén –, hogy azután ezzel gazdálkodva azt is eldönthessék, mennyi iskolát, kórházat, szociális intézményt működtetnek. Végül is erre nem volt lehetőség, ezért volt evidens a normatív finanszírozás a közfeladatok átvállalásakor, de így is megmaradt a nagy kérdés: milyen további finanszírozás illeti meg az egyházakat és miért? Itt is elválik a mintegy szakmai és az erkölcsi-pénzügyi válasz. Mind a közszolgálati feladatok, mind az egyházak egyéb tevékenységének a támogatását az eziránt megnyilvánuló társadalmi igény indokolja szakmailag. Ami az erkölcsi-pénzügyi indoklást illeti az abból adódik, hogy az egyházakat az ancient regime, a szocialista rendszer megfosztotta vagyonuktól. A 91-es XXXII. törvény, mely a volt egyházi ingatlanok tulajdonrendezéséről intézkedik, csak részben nyújtott kárpótlást. Az ingatlanok visszaadásakor két alapvető feltételnek kellett teljesülnie: az egykori egyházi ingatlannak állami, önkormányzati tulajdonban kellett lennie és az egyháznak meg kellett jelölnie azt a funkciót, amire visszakéri. Tehát éppenséggel kizárta a törvény a vagyon gyarapodást, legfeljebb a pénzbeni kárpótlás lehetősége mutatott szerény módon ebbe az irányba. A dolgok bonyolultságát, egyben politikai függőségét mutatja, hogy 1998 óta az ingatlanrendezés is közvetlenül összekapcsolódott az évenkénti finanszírozással.
A legkényesebb kérdés ugyanis az úgynevezett hitéleti támogatás címén a költségvetésben az egyházak számára biztosított összeg. A „hitéleti támogatás” kifejezés önmagában sem szerencsés, bár valamilyen nevet kell adni a gyereknek és feltehetőleg kerülni akarták az „egyházi támogatás” kifejezést. Nagyobb baj azonban, ha teljesen kormányfüggő illetve politikai alku függő a finanszírozás. Ezt lényegében minden politikai, illetve egyházi szereplő belátta, elfogadta, így azután megindultak a törekvések az irányban, hogy automatizmusok váljanak meghatározóvá.
Ilyen az úgynevezett egy százalékos rendszer, amikor az adózók, adójuk egy százalékát felajánlhatják valamelyik egyháznak. A másik csatorna az úgynevezett járadékrendszer bevezetése volt, az 1998-ban megkötött Vatikáni Szerződés értelmében. Az egyházak, vissza nem kért egykori ingatlanjainak értéke alapján járadékalapot hozhatnak létre, mely összeg 4,5, majd 5 százalékát évente a költségvetés kifizeti. Az 1998-as kormányváltást követően gyakorlattá vált, hogy a kormány a járadékösszeget kiegészíti, azaz megmaradt a szubjektív elem. Ugyancsak megmaradt az egyházi műemlékek, egyéb épületek felújításához, rekonstrukciójához szükséges összeggel kapcsolatos évenkénti alku.
Mindez nem nevezhető ideálisnak, markáns egyházi függőség veszélyét jelenti, bármennyire elismerendő, hogy a rendszerváltozást követően valamennyi kormány egyenrangú partnerként kezelte az egyházakat.
Az eddigiekből azonban az következik, hogy az egyházak anyagi eszközeinek mintegy nyolcvan százaléka származik állami forrásból. Ez semmiképpen sem tekinthető kedvezőnek, de úgy látszik, hogy még hosszabb ideig nincs más lehetőség. Mindenesetre az automatizmusok felé való haladás lehetne az elsődleges cél. A tét ugyanis rendkívüli. Ennek érzékeltetésére elég megemlíteni, hogy a szocialista diktatúra módszere volt az egyházak anyagi függetlenségének a felszámolása, vagyonának államosítása és az egyház-finanszírozás állami megvalósítása. Ez garantálta az egyházak függőségét, alig kellett más eszközökhöz folyamodni. Jellemzően 1950-et követően, majd 1958 után már az egyházak elit rétegét alig érintették kényszerítő eszközök. Egész más törvényi háttérrel, egész más társadalmi környezetben és természetesen egész más volumenben, de mégis – bármennyire szomorú a párhuzam – a lényegét illetően megmaradt, – kényszerpályaként, de minden romboló hatásával együtt – az egyházak anyagi függősége a politikától.
A gondok mélységét mutatta, hogy az egyházhoz kötődő csoportok közül is sokakat negatívan érintett a legutóbbi kormányváltást követően kirobbant vita. Az állam ugyanis már korábban vállalta, hogy miután az egy százalékos rendszerben kiderült, hogy csak mintegy az adózó állampolgárok egyharmada él a felajánlás lehetőségével, az állam ezt az összeget fokozatosan felemeli a felajánlások arányában odaadva a teljes egy százalékot. 2004-ben ez már 0,9%, a korábbi kormány azonban a 2001-2002-es két éves költségvetési törvényben úgy határozott, hogy 2003-tól nem a felajánlások, hanem a népszámlálási adatok arányában eszközli a kiegészítést. Ez kedvezett a két legnagyobb egyháznak, ugyanakkor ellentétes volt a népszámlálással kapcsolatos korábbi tájékoztatással. Eszerint ugyanis egyrészt a vallási hovatartozás megjelölése nem volt kötelező, másrészt fokozatosan deklarálták, hogy a népszámlálási adatokat nem használják fel ezekre a célokra.
A törvény megszületésekor a kedvezőtlenül érintett egyházak nem tiltakoztak, nyilván nem tudva előre, hogy változik-e 2002-ben a kormány. Amikor azután az új kormány nyilvánvalóvá tette, hogy az eredeti koncepciót kívánja követni, óriási politikai vita keletkezett. Ebben szomorúan szembesülhetett a társadalom az egyházak pénzhez fűződő viszonyáról. Az ügy politikai megoldása is jellemző viszonyainkra. Minden egyház a számára kedvezőbb számítás alapján kapta a kiegészítést. Tehát a pénzzel oldották meg a problémát, ami azt jelentette, hogy a költségvetés állta a két nagy egyháznak kifizetendő többletköltséget.
Minimális igény, hogy legalább a gondok korrekt elemzéséig, a megoldandó problémák megfogalmazásáig jussunk el. Ennek igyekeztem eleget tenni.
[1][1][1] Lsd. pl. a.)
1991. őszén Németh Géza református lelkész sajtóhadjáratot indít
az un. „destruktív szekták” ellen. Vizsgálódás nélkül, pusztán a sajtóhírekre
alapozva a Magyar Országgyűlés 1993. március 13-án „destruktívnak” nyilvánított
négy bejegyzett vallási közösséget.
b.)
Nem sokkal később megkezdődik az 1990./IV. évi
törvény módosító javaslatának a vitája, mely szerint csak a 100 éves történelmi
múlttal vagy 10.000 fős taglétszámmal rendelkező
egyházak nyerhetnek bejegyzést. A törvénymódosítási javaslatot a hazai és a
nemzetközi közvélemény, valamint az ellenzék nyomására Parlament néhány hónap
múlva elvetette.
c.) A 90/IV. évi
törvény módosítására újabb (meghiúsult) kísérlet 2001-ben történt.
[2][2][2] Lsd. pl. a.)
Az 1996. évi I. A rádiózásról és a televíziózásról szóló, jelenleg is hatályos
törvény (a kuratóriumi helyek elosztása kapcsán).
b.) Az 1992. évi LXXIV. az általános forgalmi adóról
szóló törvény 2000. évi módosítása, mely szerint csak a 100 éves múlttal vagy
adófizetők egy százalékának támogatásával (kb. 400.000 fő) rendelkező egyházak
élhetnének ÁFA-visszaigénylési lehetőséggel a közszolgálati munkájuk után. A
törvény hatályon kívül helyezése érdekében
tíz egyház az Alkotmánybírósághoz fordult, de mielőtt a döntés
megszületett volna, 2001-ben a Parlament hatályon kívül helyezte.
c.) A 2001. évi törvény 74.§. 153.
bekezdése, mely szerint az 1997-től élő
gyakorlatot megváltoztatva az
állampolgárok által az egyházak számára felajánlott adó-1% állami
kiegészítése nem a rendelkező
állampolgárok aránya, hanem a népszámlálási adatok figyelembe vételével
történne.
[3][3][3] Magyar Hírlap,
2001. december 13., csütörtök
[4][4][4] 2001. évi LXXIV. törvény 153.§.
[5][5][5] Népszava, 2001. október 2., kedd
[6][6][6] Népszabadság, szeptember 11., kedd
[7][7][7] Népszava, 2001. november 5.
[8][8][8] Az aláírók: Közéleti személyiségek: B. Gáspár Judit pszichológus, Bulkai Tamás szervező mérnök, Bulkainé Ádámosi Margit mérnök, Balassa Péter esztéta, Endreffy Zoltán filozófus, Fridli Judit szociológus, Gábor György vallásfilozófus, Hanti Vilmos pedagógus, Hay András újságíró, Kenedi János kritikus, Kis János filozófus, Manherz Károlynyelvész, Márton László író, Pécsi Vera közgazdász, Révész Sándor újságíró, Sajó András jogász, Sándor Róbert, jogász, Sonkoly Gábor történész, Szent-Iványi Ilona unitárius lelkész, emberi jogi szakértő Vekerdy Tamás pszichológus. Civil és emberjogi szervezetek:Human Rights Without
Frontiers (Emberi Jogok Határok Nélkül),
International Assotiation for Religious Freedom (Nemzetközi
Vallásszabadsági Társaság),
Magyar Ellenállók és Antifasiszták Szövetsége, Otthont Magyarországból Összefogás, Társaság a Szabadságjogokért . Egyházak, vallásfelekezetek: Isten Egyháza,
Keresztény Advent Közösség, Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség, Magyarországi Krisna-tudatú
Hívők Közössége, Magyarországi Szabadkeresztyén Gyülekezet, Olajfák Gyülekezete, Teljes Evangéliumi Keresztyén Közösség MAHANAIM Gyülekezet, Üdvhadsereg Szabadegyház-Magyarország
, Magyarországi
Karma Kagyüpa Buddhista Közösség. A többi 8 magyarországi buddhista egyház szintén egyetértett a levélben foglaltakkal, külön nyilatkozatukat juttatta el az illetékeseknek.
[9][9][9] A delegáció tagjai Szent-Iványi
Ilona protestáns lelkész, emberi jogi szakértő, Gábor György vallásfilozófus,
Sonkoly Gábor történész és Danka Krisztina
Krisna-hívő lelkész voltak.
[10][10][10] Heves
vita a kormány és a klérus között, Népszava 2002. dec. 3.,
Egyházügyi csatabárd, Népszabadság, 2002. december 4.
[11][11][11] Ellenzéki kiállás a katolikusokért, Magyar Nemzet,
2002. december 5.
[12][12][12] Gál J. Zoltán kormányszóvivő sajtóközleménye, Budapest, 2002. december
02.
[13][13][13] Evangélikusok a hitéleti támogatásról, Népszabadság,
2002. november 20.
[14][14][14] Pl. Alfred Aigus az angliai Westminster Interfaith
igazgatója, Brian Bocking a
Londoni Egyetem Vallástudományi Tanszékének vezetője, Andrew Clark az International Assotiation for Religious Freedom
főtitkára, D. Baboolal, a Durban-Westville
Egyetem professzora, Naredh Singh,
a Dél-Afrikai Köztársaság Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Minisztere.
[15][15][15] Early Day Motion 18, RELIGIOUS DISCRIMINATION IN HUNGARY 13.11.02
Dismore/Andrew
That this House condemns
the continuation of religious discrimination
and violations of human rights
in Hungary, most recently through the instruction
of Law LXXXIV,
2001 (PA153); believes this
law violates the principle of
freedom of conscience and religion and discriminates
against minority religions in Hungary; notes that Hungary's
treatment of minority religions less favourably than larger or longer
established religions has been condemned by international organisations and the US State Department;
deplores the introduction of this law and
urges the Government in Hungary to ensure its
immediate repeal; believes this law to
be incompatible with membership of the
European Union; and calls on
Her Majesty's Government to make
urgent representations to Hungary to repeal
this law before a final decision is taken at Copenhagen on
Hungary's application to accede to
the European Union.
[16][16][16] Strassbourg, Nov. 20., A beszélgetés
tartalmáról Pat Cox
beleegyezésével 2002. november 25-én a a megbeszélésen jelen lévő Danka Krisztina a Magyarországi Krisna-tudatú Hívők
Közössége szóvivője sajtónyilatkozatot adott ki.
[17][17][17] Act 1990/IV entitled "Religious Institutions and Freedom of Conscience
and Religion" is a cornerstone in the 1989 regime change in Hungary. Based upon the
Declaration of Human and Civil Rights, and the
separation of the Church and
the State as guaranteed by
the Hungarian constitution, law 1990/IV emphasises the equality of
all Hungarians, regardless of their
world-views. It sets forth equal
rights and equal obligations for all religious
organisations and directs that the
disbursement of government funds to religious organisations
and directs that the disbursement
of government funds to religious
institutions must be objective.
Last year,
the previous Hungarian government introduced law 2001/LXXIV (PA 153). The law proposed a new way to disburse
funds to religious organisations - one that replaced
the annual voluntary declaration of taxpayers, by
ambiguous statistics derived from a recent and controversial
census.
This law
is allegedly unconstitutional,
it discriminates against 98% of religious organisations and it contravenes
the spirit of Act 1990/IV.
1. Does the
Commission believe Act 1990/IV reflects
the EU´s concern for human
rights and religious freedom?
2. Does the
Commission consider law 2001/LXXIV (PA 153) to be in conformity
with the EU's concern for
human rights and religious freedom?
3. Would the
Commission urge the Hungarian Government
to repeal law 2001/LXXIV (PA 153) before it takes
effect on 1 January 2003? Would the Commission encourage the Hungarian
government to remain faithful to the ideals
of Act 1990/IV,
which could serve as a model
legislation for other member states.
[18][18][18] „To avoid
any possible ambiguity, the Government has decided to maintain the
church financing regime of 1997, through an amendment
annuling article 153 adopted in 2001. The Commission welcomes this modification that will enter
into force in January 2003, following the Hungarian
Parliament’s vote in December 2002.” Günther Verheugen, 2003. január 21., E-3416/02EN, E-3459/02EN.