Faludy Judit
Tisztelt Vezetőség, kedves kollégáim,
diákjaink, vendégeink!
Különös megtiszteltetésnek érzem, hogy
megnyithatom ezt az igen érdekesnek ígérkező konferenciát, mellyel a
Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség fennállásának harmincadik
évfordulóját ünnepeljük.
Maga a Főiskola a
John Wesley által felvetet két alappillérre támaszkodik: a Krisztusba vetett
HIT és a SZEGÉNYEK TÁMOGATÁSA a legfontosabb alapkövetelmény. Mindemellett az
iskola szemléletében számomra a legfontosabb erény a TOLERANCIA, akár a
vallásra vonatkozóan, akár politikai, világnézeti szempontok alapján vizsgálom
a kérdést. Ezen irány mentén tanítom én is a diákokat a művészet percepciójára,
a szemlélésre. Az emberi értékek tiszteletben tartásának, elfogadásának,
képviseletének és továbbadásának általános követelményrendszerébe illeszkedve e
speciális érzékenységet követelő, itt tantárggyá lett kulturális örökség
vizsgálatán és
napjaink környezetét formáló hatások elemzésén keresztül közelítünk az
EMBERHEZ, Isten teremtményéhez.
Elfogadni az alkotások sokszínűségét – ez
magában foglalja a kulturális sokszínűség, embertársaink iránti nyitottságot
is.
A Tudomány Ünnepén
kívánok további sok sikert a Főiskolának, hogy – mint eddig tette – a
későbbiekben is támogatni tudja a kutatást valamennyi itt oktatott tudományág
területén.
Budapest, 2004.
november 20.
Majsai Tamás
A
Magyarországi Metodista Egyházon belül 1974-ben bekövetkezett szakadás
politikai,
szociológiai és kegyességi tényezői
Tisztelt Hallgatóim!
Kedves Vendégeink!
Kedves Barátaim!
Évek óta foglalkoztat, hogy mi is történt a Magyarországi
Metodista Egyházban (MME) az 1970-es években. Mi váltotta ki azt, hogy egy
addig szinte példa nélküli belső összhangban tevékenykedő, a testvériesség
számos meggyőző, sőt meghatóan kedves jelét felmutató lelkészi közösség tagjai
között kirobbant az a kíméletlen testvérharc, másként belháború, amelynek
eredményeként előbb csak kivált, önálló csoportként tevékenykedett a lelkészi
kar mintegy fele (az arányok pontos számadatairól folytatott vita szempontjaira
itt most nem térnék ki), majd pedig a fokozatos eltávolodás útjára lépve
1981-ben (egyelőre még nem mindenben tisztázott körülmények között) önálló
egyházzá alakultak, megalapítva a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösséget.
Folyamatosan bővülő kutatási eredményeimről,
újabb és újabb adataim értelmezéséről, feltételezéseimről sokakkal folytattam
hosszas és beható beszélgetéseket, vitákat. (Különösen sokat profitáltam
azokból az eszmecserékből, amelyeket a főiskolai MET-szemináriumaimon résztvevő
hallgatóimmal folytattam. Illesse őket köszönet kitartó érdeklődésükért, a
kérdések tisztázását szolgáló lankadatlan vitakedvükért.) A történtekről
kialakított összefoglaló véleményemet a közeljövőben szeretném megfogalmazni. A
jelen előadásra készülve elsősorban arra vállalkozhattam csak, hogy az általánosan
ismerhető tények mellett felvázoloknéhány, a továbbiakban még pontosítást
igénylő megállapítást.
Viaskodtam magammal azt illetően, hogy a
mai, egyszersmind ünnepinek is számító alkalommal maradjak-e meg a történtek
vázlatos áttekintésénél, vagy pedig, amint azt a genius loci megkívánja, vágjak
bele olyan gondolatok megfogalmazásába, amelyek hevesebb ellenvéleményeket is
provokálhatnak ugyan, de egyúttal őszinte tükrét is nyújtják egy kutatási
munkafolyamatban artikulálódó gondolkozásnak. Utóbbit választottam.
Felvetéseimet, (hipo)téziseimet szívesen bocsátom úgy most, mint később a
kritikai vélemények fóruma(i) elé.
A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség
megalakulásának, önálló új közösségé formálódásának sok fontos belső személyes
szempontjairól lebilincselő elevenséggel szólt már előttem az események
autentikus tanúja, Iványi Tibor egyházelnök úr. Az eseményismertetéssel tehát
spórolósabb lehetek, és koncentrálhatok inkább azokra a szempontokra, amelyek
mondanivalóm fő irányába visznek, jelesül a szakadáshoz vezető eltérő
álláspontok, véleménykülönbségek belső tartalmának megismerésére, illetve ezek
egymással való egybevetésére. Egyes tények ezzel együtt némelyek számára talán
ismerősen fognak hallatszani, mégis, hallgatóim és vendégeink iránti
tiszteletből az ismétlések megkerülhetetlenek. Amennyiben valaki ezzel együtt
még részletesebben szeretne tájékozódni a történtek felől, a kötelező
szerénységgel ajánlom megtisztelő figyelmébe Metodizmus Magyarországon 1945
után és a MET történetének kezdetei. Konfliktusteoretikai értelmezéskísérlet
című évekkel ezelőtt elhangzott előadásom szövegét (Budapest: Wesley János
Lelkészképző Főiskola. WJLF-előadások 4. 1999.).
I.
Noha mindaz, ami az 1970-es években a MME
életében végbement, szoros összefüggésben áll az 1945 utáni egyházpolitikai
helyzet drámai és komplex folyamataival, itt mindössze arra vállalkozhatok,
hogy néhány utalás erejéig érzékeltessem, melyek voltak azok a lehetőségek,
belső és külső kondíciók, amelyek a kisegyházi helyzetet meghatározták, mássá
tették, mint amilyen a nagy egyházaké volt. Címszavakban a leglényegesebb
szempontok: politikai megbízhatóság és immunitás kérdése; társadalmi-történelmi
helyzetük és az oppozíció-reakció kérdése; a steril üdvindividualista
evangélium-hirdetés túlélésstratégiai jelentősége. Utóbbihoz kapcsolódóan
különösen is fontos, sőt perdöntő momentumnak számít a kisegyházak 1956-os
eseményekhez fűződő – általam – demitologizáltnak nevezett viszonya, ami hármas
eredménnyel járt: a) Megkímélte őket
az egyházi struktúrákban (részben igazoltan) releváns hatalomellenes
berendezkedést látó restauráció válaszlépéseinek durvaságaitól, és részben az
állambiztonsági átkarolás és behatolás törekvéseitől is. b) Megkímélte őket attól (és ez persze modernizációelméleti
szempontból további kérdéseket is felvet), hogy hierarchikus szerkezetükben
jelentékeny zavarokat keltő erőteljes beavatkozást, profil- és generációváltást
erőszakoljon ki a hatalom. c) A
forradalom idejének – hatásaiban inkább csak távolabbi összefüggésben
érvényesülő – differentia specifica-i közé tartozott végül, hogy az ellenállás
eltanulásának elhúzódása folytán a korrektív reakciók lényegileg belső
folyamatokban konkretizálódtak és prolongálódtak a puhuló Kádár-korszak
idejére. A magyarországi metodizmusnak az 1970-es évek történései következtében
önállósodott MET-ága a rendszerváltást nem mint megújulásra szoruló dermedvény
élte meg (hasonló jelenséggel találkozunk a Hetednapos Adventista Egyházban
is), hanem mint abban jelentős színfoltként közreműködő eseménykongruens
tényező. (Ellentétes irányú, de távolról hasonló ütemezésű fejleményekre
bukkanhatunk az evangélikus egyházban is, ahol az un. Dóka-ügy fémjelezte
Káldy-ellenes attak szintén előre hozta a „rendszerváltást”, mert 1989-ben,
amikor a többi egyház, álmosan és messze kullogva az eseményektől, teljesen
kimaradt az átalakulás sodrából, az evangélikusok látványos szerepet játszottak
benne.)
II.
Valamivel részletesebben kell szólnom az
egyházszakadás előzményeinek néhány történelemszociológiai összefüggéséről.
A potenciálisan elitista társadalmi
szerepkörre strukturált nagyegyházi szerkezet, a hierarchia, a stallumokhoz,
magához az intézményhez és annak képviseletéhez társuló életmódbeli és közéleti
presztízsértékek jelentős szerepet játszottak abban, hogy az 1956 utáni
hatalomgyakorlási hangsúlyeltolódások közepette megnyíló szabadságlehetőségek
piaca iránt felerősödjön az egyházi érdeklődés. Különösen fontos mozzanata volt
az új egyházpolitikának, hogy a restaurációs Kádár-korszak az egyházakhoz nem
az osztályharc merevségében fogant eszközökkel közeledett, hanem mindinkább a
kohabitáció plattformján igyekezett őket kézben tartani, funkcionalizálni, és a
végső (de mind inkább másodrendűvé váló) célkitűzésként felszámolni is. Az
újszerű elemeket tartalmazó kádárista egyházpolitika érvényesülését egyházi
aspektusból két tartalmi elem kvalifikálta: a tények (kényszerű) tiszteletben
tartása és a lehetőségek (örömteli) felismerése. a) Az egyházak a társadalommal együtt ismerték fel, hogy a szovjet
típusú hatalmi berendezkedés erősebb annál, amint azt a korábbi romantikus
remények alapján gondolni lehetett. b)
A ci-devant egyházpolitikusi garnitúra a megelőző évtizedben, illetve az 1956
utáni megtorlás során radikálisan lecserélődött, marginalizálódott. Az így
megvalósuló belső rendteremtés, e lényegében véve békésnek mondható
pacifikálási program jelentős mértékben járult hozzá ahhoz, hogy megkezdődjön a
brutális diktatúra idején nemcsak megcsonkítottá, de önkorlátozóvá is vált
egyházi missziói tevékenység, más szóval, az egyházak társadalmi környezetben
való emancipációs tartalmú revitalizálódása. Az egyházi aktivitások lassú
felmelegedése a hatalomgyakorlás eszköztárának adott készletét és illic et tunc
működési módját tekintve egyúttal új típusú veszélyeket is produkált az
államraison számára.
A folyamat természetesen csak igen lassan
bontakozott ki. A missziós tartalmú, és tehát elsősorban a szoros értelemben
vett steril spiritualitás előtt megnyíló szabadság érthető okokból
mindenekelőtt a kisegyházaknak, és a nagy egyházakon belüli szektás
alternativitásoknak, quasi ekklesioláknak kedvezett. A kisegyházak
szempontjából külön is előnyt jelentett ehhez, hogy „szakmai” erőtartalékaikat,
személyi állományukat lényegesen kisebb mértékben érintette a forradalomban
való részvétel miatti felelősségre vonás.
A változó helyzet inkább távolabbi
összefüggésben érvényesülő elemei voltak emellett: a) a marxista eschatológiában bekövetkező, és programmatikusan is
kifejezésre jutó lassú hangsúlyeltolódás (irodalmi lecsapódása nyomon követhető
Lukács József munkásságában); a politikai és ideológiai konvergencia elsősorban
külföldi teoretikusok és szervezetek általi szorgalmazása (paradox módon jelentős
szerepet játszott ebben a vatikáni diplomácia által szenvtelen szívóssággal
szorgalmazott marxista-keresztény dialógus). b) a társadalmi szintű reorientálódás az egyházi és vallásos
szférák irányában.
Ebben a kontextusban kell értelmeznünk az
államigazgatási és egyházügyi apparátus átlagképviselőinek elutasító-félős
reflexeit a vallási intenzivitás és az illegális, féllegális és kisegyházi
missziói aktivitások láttán. Igaz, a nagyegyházi betánistáktól,
glosszolálikusoktól (ezektől az intern ekklesioláktól) különösebben nem kellett
félni (legalábbis így tűnhetett egyelőre), hiszen rendetlenkedéseiket első
szinten diszciplínálta a hatalom szempontjainak képviseletére (is)
stabilizálódott egyházi struktúra. Annál veszélyesebbnek tűntek ellenben a hozzájuk
kívülről kapcsolódó és intézményi kontrollt nem ismerő kisegyházi
„csavargó/csellengő” atyafiak; a strukturált környezeti viszonyokat nehezen
viselő karizmatikus és missziós fantaszták. Az említett áramlatokat
(ekklesiolák és kisegyháziak) együttesen és külön is jellemezte az a theológiai
természetű dinamikai tényező, hogy az akcionarista koinóniájuk vektorait
elsősorban meghatározó krisztocentrikus vertikalitás mögött teljesen háttérbe
szorult a konfesszionális kötődés horizontalitása. Hatalomgyakorlási,
rendészeti szempontból növelte a gondokat, hogy ún. nem vallásos vertikális
prioritásaik között sokadrangú elemként sem ismerték (a kisegyházak korábban is
érvényes identitáselemének kontinuumaként) a nagy egyházi gloire különféle
külsődleges aktivitásban testet öltő szempontjait. Felfogásukban az Isten
országának építése, a lelkek megtérítése és az üdvösség individuális értékei
álltak a centrumban. Míg a nagy egyházak a maguk történelmi beidegződései
folytán funkcionalizálhatók voltak különféle politikailag,
társadalompolitikailag is fontos tevékenységek támogatására (pl.
terménybetakarítás, termelőszövetkezetek melletti agitálás), addig a szektás
alternativisták mindezt csak tercier szempontnak tekintették (igaz, ellene sem
voltak a nem ritkán tapasztalható nagyegyházi politikai-ideológiai
intranzigenciával).
III.
És akkor most kanyarodjunk vissza a jelen
vizsgálódás fókuszában álló kérdésünkhöz: a metodista egyházhoz.
Az 1970-es évek elején járunk. A metodista
egyház a többi kisegyházhoz hasonlóan éli a maga mindennapjait. Történelmi
okoknál fogva legerősebb gyülekezetében, Nyíregyházán is folyik az élet. A
lelkész, Iványi Tibor sajátos fából faragott egyéniség. A kétmaroknyi metodista
lelkész köréből kiemelkedik karizmatikus alkatával, spirituálisan dinamikus
látásmódjával, munkabírásával, missziói elkötelezettségével. Felesége – a
Jákóbnyi család Példabeszédek nyomán megénekelhető jóasszonya – méltó és
adequat társ a szolgálatban. Járják a bokrok világát (a tanyák itt bevett
elnevezése), a Jézus korabeli farizeusokat megszégyenítő intenzitással vannak
úton reggeltől-estig akár egy lélek felkarolásáért is. Felélesztik, és
egyénileg is karakteres tartalommal töltik meg a metodistáknál hagyományosan
missiológiai célcsoportot jelentő cigányság iránti evangelizációs-karitatív
szolgálatot. De a misszió előtt más irányban sem állhat korlát: jöhetnek a
katolikus, az evangélikus, a református vagy bármely más felekezetből
„kikonfirmált” atyafiak, náluk nyitott szívre, érdeklődésre, imádságos
figyelemre találnak. Az egyház szuperintendense, Hecker Ádám mind sűrűbben
kapja is az elégedetlenkedő vádakat püspököktől, lelkészektől (egyesektől
egyszerű konkurrenciális irigység, másoktól a belső elhárításban tevékenykedő
éberkedés folytán) Iványi un. „lélekhalászása” miatt. A lelkész úr azonban
egyéb deliktumokkal is felhívja magára a figyelmet. A metodisták pragmatikus
szolgálatát markáns theológiai etikai szemlélettel társítja, amit némi
perfekcionista hevülettel megalkuvás nélkül aktualizál is a mindennapokban. Szuperintendensét,
Hecker Ádámot egyre gyakrabban és agresszívebben óvja attól, hogy
együttműködjön Palotay Sándorral, a kisegyházak csúcsszervének, a Szabad
Egyházak Tanácsa (SZET) elnökével, a későbbiekben beigazolódottan kétes
pénzügyi visszaélésekbe bonyolódó és a konzervatív keresztény erkölcsi
értékeket magánéletében és közéleti viselkedésében is súlyosan sértő
nagyhatalmú vezetővel.
A lelkészi közösség összességében véve
mindazonáltal töretlenül és hatékonyan működik. Kohéziója állja az idők
próbáját. A felszín alatt olykor felbukkanó, és nem is éppen jelentéktelen
belső szolgatársi feszültségeket egymás között jól tudják kezelni. A
problémamegoldó processzusok teológiai qualitású eszköze, a különbözőségeket,
egyéni másságokat békévé és bizonyságtétellé oldó imádságos tudakozás napi
realitás a közösségben.
A történelmi egyházakban, ahol a vezetői
stallum betöltőjének cezaropapista tekintélye van, a konfliktusok elsimításhoz
jól bevált fegyelmező eszköztár áll rendelkezésre. A Bibliának és a Szentléleknek
nincs annyi munkája, mint a kisegyházaknál, szektáknál. Természetesen ettől még
a metodistáknak is lehet, és van is püspökük, sőt pápájuk is. Hecker Ádám
szuperintendens, alias Ádi Pápa is ki van azonban szolgáltatva a Lélek
fuvallatának. Ádi bácsi felett ugyanakkor kíméletlen következetességgel múlnak
is az esztendők. Bonyolítja a helyzetet, hogy lelkészi, egyházvezetői
szocializációjára a 40-es –50-es években és ugyancsak Nyíregyházán, az ország
egyik legvonalasabb szocialista nagyvárosában került sor. Élete folyamán, mint
vele többé-kevésbé egyivású kortársai, megélt már két kemény diktatúrát.
Tapasztalatainak, élményeinek honnanja és milyensége is hatással van arra, hogy
túlélésstratégiai reflexei lassanként kritikátlan panelekké merevednek, és egész
lénye derekasan hozzáigazodik a diktatórikus hatalmi elvárásokhoz. A
pallérozott episcoposoktól és mindenekelőtt a nagyegyházi irányítástechnikát
kopírozó SZESZ-elnöktől ráadásul elsajátít bizonyos újszerű vezetési
stílusmintákat is. Szinte észrevétlenül itatja át személyiségét az
ellentmondásra kevésbé érzékeny attitűd, az önálló döntéshozatal igénye, az
egyház érdekeiért folytatott titkos háttérdiplomáciában való otthonosság. Némi
iróniával és Petőfit parafrazeálva, mindjárt szuperintendens, mihelyt fölkel.
Van azonban egy minden körülmények között őrzött „dogmája”, amelyhez az utolsó
pillanatig hűnek bizonyult. Nevezetesen, hogy lelkiismerete szerint ne árulja
el az ügyet, amelynek lényegét maga is a lelkek üdvösségében definiálja.
Ösztönei éppen ezért folyamatosan azt súgják neki, hogy csak semmi olyant nem
tenni, ami veszélyezteti az evangélium hirdetésének és a lelkészi szolgálat
minimumának szabadságát. A kínálkozó lehetőségek kígyók okosságát
előfeltételező kihasználása őt is lelkesíti ugyan, rugalmassága, fantáziája
olykor mégis messze elmarad e szimbolikus teremtményekhez asszociált
képességektől.
Az Állami Egyházügyi Hivatal (továbbiakban:
ÁEH, Hivatal) és a BM a 60-as évek második felében kezdett erőteljesebb
figyelmet szentelni a kisegyházakra. A stabilitás éber őreinek szemében mind
több gondot jelentő szektás ambícióik kontrollálására és kézben tartására
érdekes állambiztonsági ötlet fogalmazódott meg a hatalom műhelyeiben: Az
1944-ben érdekvédelmi funkciók ellátására létrehozott, s e minőségében még a
Rákosi érában is fontos feladatokat ellátó Szabad Egyházak Szövetségét
(SZESZ-t) átalakítják rendőrszervezetté. Vezetésére kiszemelték a kétes
politikai múlttal rendelkező Palotay Sándort. Az elnök úr, máskülönben a
Budapesti Református Theológiai Akadémia díszdoktorának (az egyházi Resah
Pahlavi-nak) habitusát jól érzékelteti az egyik lelkigondozói szituációban
fogant kijelentése: „Jobb a könyörületességben tévedni, mint a keménységben.”
A nehezen kontrollálható intenzivisztikus
kegyesség vonalán politikailag és ideológiailag egyaránt érzékeny kérdéssé
nőtte ki magát ebben az időben a nagy egyházak viszonyában jól működő statikus
ekklesiológiai agrement gentleman veszélyeztetése. A kisegyházakban ugyanis
látványosan felélénkültek azok, akik tevékenységüket nem kívánták az
egyháztagok belső körére korlátozni, sőt olyan területekre, nevezetesen a
marginalizált társadalmi csoportok felé is kiterjesztették (köztük
mindenekelőtt a cigányokra), akik körében érzékeny fogadtatásra talált e
figyelem. A hatalom szemében méltán számított provokatívnak, hogy az elmaradott
közösségek problémáinak evolutív úton történő gyors megszüntetéséhez fűzött
merev reményeik karikatúráját éppen a szintúgy felszámolódásra kijelölt
struktúrák emberei tárják eléjük, egyszersmind egyéb biztonságpolitikai
kockázatok (pl. illegális közösségépítés) veszélyét is felfestve. A missziói
munka és a társadalmi diakónia dinamizálása mind nagyobb népszerűségre tett
szert az Iványi Tibor tevékenységéhez kötődő metodisták körében. (Lásd a Nyíregyháza
környéki cigánymissziót, valamint a Debrecenben új közösséget létrehozó, és
nagyegyházi részről is mind sűrűbben megpanaszolt tevékenységét.)
A kisegyházi problémák kezelésének egyik
fontos módszertani elemévé az ÁEH az állami felügyelet érvényesülését
hatékonyabban garantáló szervezeti szabályok megújítását, ilyenek
kikényszerítését tette.
A metodisták esetében a statútumok
elkészülte különféle akadályokba ütközött (eltérő érdekek adódtak pl. a
felekezet külföldi egyházi szervezeti függőségének megítélésében, a
lelkészutánpótlást biztosító felsőfokú tanulmányok kérdésében). A szabályzat
elkészültének elhúzódását az ÁEH azzal büntetette, hogy a háttérdiplomácia
keretében nem járult hozzá a lejárt legiszlatúrájú Hecker Ádám utódjának az
1973-as közgyűlésen történő megválasztásához. A vezetési vákuum megoldásának
elodázása két célt követett: a)
megfelelő statutuális körülményeket teremteni a bármely jelölttel való
oktrojált együttműködéshez, b) időt
nyerni, és elkerülni, hogy a Hivatal szemében mind kevésbé elfogadható nagy
esélyes, Iványi Tibor töltse be a vezetői posztot.
A színfalak mögött pedig, a személyes
érintkezések szintjén tovább folyt a megdolgozás, műszóval: a befolyásolás.
Dokumentatíve máig nem tisztázható problémakezelési ötletként vetődött fel
Hecker Ádám részéről a (fiával, Iványi Péterrel együtt) zabolátlannak minősülő
Iványi Nyíregyházáról való elhelyezésének gondolata. Szándéka e megoldással az
lehetett, hogy mérsékelje az ÁEH fokozódó elégedetlenségét, és Iványi
tevékenységének pedig új irányt adjon. Fontosnak látom megemlíteni, hogy az
elképzelés önmagában nem minősíthető Iványi Tibor választhatósági esélyeit
tudatosan ellehetetleníteni igyekvő próbálkozásnak. Annál kevésbé, mert Hecker
Ádám Iványi Tibor iránti viszonya hosszú éveken át igen baráti volt, és ezt
egyelőre inkább csak mellékesen terhelte meg annak a konfliktusnak a divergáló
megítélése, amelyet Iványi tevékenysége gerjesztett a 70-es években a politikai
környezetben. Hasonlóképpen túlzó lenne azt állítani, hogy Hecker Ádám
maradéktalanul elutasította Iványi aktivitásait. Sőt, azt is
megkockáztathatjuk, hogy figyelembe véve a szuperintendensnek a hatalom iránti
tipikusan konzervatív, biblikus színezetű alkalmazkodási filozófiáját,
valójában igen meggyőző spirituális rugalmassággal akceptálta dinamikus
kollégájának kezdeményezéseit. Példaként utalok itt azokra a feljegyzésekre,
amelyek meggyőzően mutatják, hogy a szuperintendens önmagához mérten igen
messze elmenve védelmezte Iványi Tibort a hatalom oldaláról erősödő
támadásokkal szemben. A kettejük közötti feszültségeket, sőt, egyre elmélyülő
ellentéteiket meghatározó (jelentős mértékben habituális hátterű) szemléleti
különbözőségeiket, illetve a szóban lévő problémák kezelésében megnyilvánuló koncepcionális
eltéréseiket rövidség okáért két idézettel érzékeltetném itt (szándékosan
választva még 1973 elejei forrásokból):
a) Egy 1973. február 13-i keltezésű levélben
Hecker Ádám foglalkozik annak a volt párttitkárnak az ügyével, aki megtérését
követően radikális határozottsággal szakított mozgalmi életével, amit a
politikai környezet súlyos presztízsveszteségként élt meg, és Iványi missziós
devianciájaként értelmezett. Az üggyel összefüggően a szuperintendens indirekte
azt rója fel Iványi Tibornak (aki nem tartotta vissza az illetőt a radikális
megoldástól), hogy pásztori munkájából „hiányzott ... a tisztelet és
megbecsülés azok iránt, akik – hitünk szerint Isten végzéséből – népünket
vezetik és irányítják. ... Eszembe jut, amit legutóbbi ittlételedkor az
irodában beszélgettünk: rosszul állunk hozzá a problémák megoldásához, ha elvi
bizalmatlanságból ellenséget látunk a hatóság embereiben. Ezzel olyan légkört
teremtünk, amelyben csak ellenséges indulat foganhat meg, és a problémáknak nem
a megoldásához, hanem csak elmérgesedéséhez tud vezetni. Csak felszabadult
szívvel tudunk tekintettel lenni mások érzékenységére, és azt nem provokálni
(vagy más szóval: ’nem huzogatni az oroszlán farkát’)”. b) Iványi Tibor szinte azonnal reagált felettese észrevételére:
„Meg kell vallanom, először nagyon felháborított leveled, alig tudtam
összeszedni magam, hogy végigolvassam. Remélem nem mutattad és nem akarod
megmutatni másnak! Annyira primitívnek látod beleállásunkat egy ilyen fontos
helyzetbe – leveled hangjából ítélve –, hogy elhűltem, ahogy lemértem annak
alapján, hogy milyennek is láthatod hitbeli állapotunkat? Azt hiszem fél füllel
hallottad csak valaminek a töredékét ott, de nagyon őszintén csak azt írhatom:
aggodalmad most nem esett jól ilyen tolmácsolásban. ... Szeretném, ha
döntéseimben a hitnek szabályai szerint tudnék mindig eljárni és nem emberektől
való félelem, vagy taktikai meggondolások vezetnének! És azt is szeretném, ha
testvéri szívvel tudnék mindig azok mellett állni, akiknek nem test és vér
ellen van tusakodásuk. – Majdnem tragikomikus, hogy Neked bizonygassam, hogy
nem hiányzott és nem is hiányzik szavaimból a tisztelet és megbecsülés azok
iránt, akik – hitünk szerint Isten végzéséből – népünket vezetik és
irányítják.”
Hasonló hangvitelű leveleket többet is
idézhetnénk.
A további fejlemények javarészt ennek a
kettősségnek a medrében haladtak, és vezettek el olyan helyzetbe, hogy Hecker
Ádám (akit egyébként minden alkalommal megviseltek a Hivatal képviselővel való
találkozások) mind szűkebb ösvényt látott maga előtt régi harcostársával való
együttmenetelhez. Iványi Tibor körül pedig egyre inkább elfogyott a levegő. Az
ÁEH központja és regionális hivatalnokai egyelőre csak jelezték, hogy nem
kívánnak vele találkozni. Emellett egyre gyakrabban hangzottak el különböző
megbeszéléseken és fórumokon olyan kritikák, megjegyzések, amelyek a
vallásszabadság torz értelmezésével, a református egyház belső ellenzékének
számító un. betánistákkal való káros együttműködéssel, és a „steril,
világidegen” evangéliumot hirdető missziós agresszivitással vádolták a
metodistákat, és mindenki tudta, hogy e kifogások hátterében szinte kizárólag
Iványi Tibor tevékenysége áll. A fejlemények végső fázisához tartozott, amikor
Iványit már a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsában viselt delegátusi
megbízatása, és lelkészi állása alóli felmentéssel kérték büntetni. N.b.: Az
ÁEH szemében "steril"-nek számított minden olyan vallásos
tevékenység, amelynek kommunikációs hatékonysága – átlépve a templomfalat – nem
korlátozódott a legminimálisabbra, sőt az is, amely nem vállalta azt, hogy
kifejezetten is buzdítson a kommunista elmélet szerinti társadalmi praxis
támogatására (amely utóbbi természetesen a hitbeliségtől való eltávolodást, a
vallásos értékrend diszkreditálását is implikálta). Tevékenységük negatív
megítélésén nem változtatott az sem, ha egyébként hangot adtak a felsőség
iránti biblikus tisztelet elvének, ám közben fenntartották a jogot a
kifejezetten hitbeli meggyőződésben gyökerező tisztán biblikus horizontú,
önjogú karitativitásra.
A fejlemények meghatározó komponense volt
azonban az is (és erről még bővebben is szólnék majd), hogy Iványi Tibor
nemhogy az ellentétek mérséklésén munkálkodott volna, végsőképpen saját
szuperintendensi esélyeinek javítása céljából is, hanem változatlanul
ragaszkodva karizmatikus-pneumatikus eltökéltségű felfogásához, inkább tovább
élezte az ÁEH és a Magyarországi Metodista Egyház (MME) viszonyát. Néhány
példa:
a) Még 1973 nyarán bejelentette a lejárt
legiszlatúrájú szuperintendensnek, hogy nem tekinti őt tovább döntésre jogosult
egyházi vezetőnek, és így nem fogadja el hivatali intézkedésként a saját
áthelyezésével kapcsolatos elképzeléseit sem. b) A szuperintendens-választást állami megbízatásból előkészítő
Palotay 1973. november 25-én tanácskozást folytatott a MME lelkészeivel. A
résztvevők többsége – a hatalmi körülményekre tekintettel elfogadta, még ha nem
is minden belső vonakodás nélkül, Palotaynak és az ÁEH-nak azt az igényét, hogy
a leendő szuperintendens személyéről előzetes egyeztetésre kerüljön sor a felek
között. Iványi ugyanakkor, éles vitába keveredve Palotayval,mereven
ragaszkodott ahhoz a véleményéhez, hogy a választás kizárólag az egyház
belügye, amely csak a Szentlélek vezetésével folyhat le. Amennyiben a politikai
felsőség az így megszülető döntést nem tudná akceptálni, módjában áll azt
elutasítani. (Hogy az ÁEH e felfogásban nyilvánvaló csapdát láthatott csak,
aligha igényel magyarázatot.) Amint egyik későbbi levelében írja, azért is
képviselte a befolyásolás mentes választás elvét, hogy „elveszett
tekintélyünknek legalább romjait megmentsük: ne lássa az ÁEH birkanyájnak
egyházunkat, akikkel azt teheti, amit akar, s lássa meg, hogy nem magától
értetődőnek vesszük, hogy valaki azon a helyen van, amin van.” (Az eszmecsere egyik
gyöngyszeme volt, hogy szemben Iványi Tiborral, aki szerint a törvények
önmagukban világosak, és azokat a Szentlélek által vezérelt ember felelősen
tudja értelmezni, a SZET-elnök azt hangoztatta, hogy a törvényt a párt
magyarázza.) A feszültté vált helyzetben a lelkészi kar tagjai körében az a
többségi vélekedés kristályosodott ki (összhangban egyébként az
egyháztörténelmileg hagyományosnak mondható, és a többi egyház által is
követett állásponttal), hogy az egyház vezetője olyan valaki legyen, aki rendelkezik
az állammal való együttműködéshez szükséges qualitásokkal. c) Nem sokkal ezt követően Iványi kihallgatást kért a már egyébként
is felbőszült Palotaytól, és prófétai hevülettel fejére olvasta erkölcsi
tévelygéseit, ami aztán a SZET-elnök úgy állított be, hogy fellépésére a
metodista közösség egyetértésével került sor.
A mind élesebbé váló helyzet
következményeként a Hivatal rettenetes nyomás alá helyezte a metodista
egyházat. Amikor a Hecker Ádám az ÁEH által kért 1974. február 6-i bizalmas
tanácskozáson azt jelezte, hogy korábbi ígéretei ellenére sem tudja vállalni a
szuperintendensi feladatokat, és emellett garanciát sem kínált az utódjaként
szóba jöhető megfelelő személyre, sőt, Iványi Tibor választhatóságát sem látta
teljesen kizártnak (közben még azt is kifejezésre juttatta az ellene
megfogalmazott vádakat illetően, hogy „Tibor magatartása többször mást mutat,
mint ami motívumként mögötte van”), a Hivatal ellentmondást nem tűrő hangon
kijelentette, hogy Iványiról szó sem lehet. Erről a beszélgetésről HÁ – a
Hivatal kérésének megfelelően – nem tájékoztatja Iványit. Az események sodrása
egyre sebesebbé vált. Hecker Ádám levelet kapott Ottlyk Ernő evangélikus
püspöktől, aki panasszal élt Iványi Tibor debreceni missziója miatt. Egy
ismeretlen tartalmú február 25-i egyháztanácsülés alapján (kérdéses, hogy
Iványi Tibor részt vett-e rajta) Hecker Ádám azt közölte az ÁEH-val (a
háttérből jól érződik Palotay befolyása), hogy „mivel Iványi Tibor személye az
ezekkel a fórumokkal való érintkezésben tanúsított magatartása miatt erősen meg
van terhelve, a fenti szervekkel való eddigi gyümölcsöző együttmunkálkodásnak
folytatása nem látszik biztosítottnak, ha a választás őreá esnék.” Emellett
óvatos kifejezését adta annak is, hogy kész lenne az állami elővéleményezési
jog mérsékelt akceptálására: „Hogy azonban a lelkészek megfelelő tájékoztatást
kapjanak a választásra vonatkozóan, úgy döntöttünk, hogy a választás előtt ...
a választást megelőző hét valamelyik napjára összehívjuk a felszentelt
lelkészeket, hogy ismertessük előttük azokat a szempontokat és feltételeket,
amelyekkel rendelkezni kell az egyház leendő vezetőjének ahhoz, hogy biztosítva
legyen a fent jelzett szervekkel való és az egyház számára is hasznos
együttmunkálkodás.”
Március 6-án minőségileg új szakaszba léptek
az események. Az ÁEH döntő lépésre szánta el magát. Magához rendelte és fait
accompli elé állította az egyházvezetést: közölte, hogy a Németországban
kiadott, „steril evangéliumot” promulgáló Vetés és Aratás című lapban megjelent
Iványi Tibornénak egy rendszerellenes verse, a Csodálatos ország (a szövegre
feltehetően a bosszút lihegő Palotay hívta fel figyelmüket). A megszeppent
Hecker Ádám ígéretet tett arra, hogy az ügyet az egyház saját hatáskörben
intézi el, mégpedig a kívánalmaknak megfelelően, Iványi enyhébb, vagy szigorúbb
elítélésével. Ellenkező esetre nézve a Hivatal kilátásba helyezte, hogy ők
teszik meg a megfelelő lépéseket.
A lelkészi kar mérsékelt és konzervatív
szárnya az egyház illegalitásba kerülésének rémétől rettegett. A pánikhangulatot
kiváltó helyzetben úgy döntöttek, hogy elhatárolják magukat a verstől, és
Iványiéknak az üggyel párhuzamos további radikalizálódásától. (A kényelmesebb
szolgálati formákhoz vonzódó lelkésztársak egyébként is régebb óta
ellenérzésekkel követték Iványiék keretekből kilógó ügybuzgalmát, és
mindenekelőtt a hatalmi-társadalmi környezettel rendszeres konfliktusokat
provokáló megnyilatkozásait.) A szuperintendens által egybehívott Különleges
Ügyekkel Foglalkozó Bizottság március 6-án mindenesetre még kifejezte azt a
reményét, hogy Iványi Tibor megváltoztatja álláspontját, és ezzel elkerülhetik
a vele szembeni fegyelmit. A bizottság nevében Hecker Ádám erre tekintettel
másnap utolsó esélyt kért az ÁEH-tól Iványi Tibor meggyőzéséhez. A lelkészi kar
március 14-iki tanácskozásán a felmerülő kételyek hatása alatt mindenesetre
visszavonták a sietősen benyújtott levelet, és enyhébb megoldást szorgalmazva
közösen azt kérték, hogy Iványi személyesen vállalhasson felelősséget a vele
szemben emelt vádakért. Az ÁEH ezt a javaslatot azonban nem volt hajlandó
figyelembe venni, és néhány egyházvezetővel tartott március 19-i közös
tanácskozáson a vitatott jogállású szuperintendenst véglegesen rávette az
Iványi Tibor elleni határozott fellépésre. Idézünk Kenderesi János
ÁÉH-osztályvezető feljegyzéséből: „Március 25-én Palotay Sándor, a SZET
elnöke arról tájékoztatott, hogy Hecker Ádámmal részletesen megbeszélték az
Iványi Tibor fegyelmi ügyével kapcsolatos teendőket. Ennek első lépése, hogy az
egyházvezetés felfüggeszti Iványi Tibort lelkészi állásából, majd az
Egyháztanács átalakul Fegyelmi Bizottsággá, hogy kivizsgálja – a Szabadegyházak
Tanácsával karöltve – Iványi Tibor ügyét, és a szükséges fegyelmi döntést
meghozza.” Palotay Sándor szerint a Hivatal részéről „feltételezték, hogy a
metodista egyháztanács Iványi Tibor felelősségét nemcsak megállapítja, hanem
Iványi Tibor is kénytelen lesz a vers tartalmától magát elhatárolni és a vele
való tanácskozás során felismerni, hogy tevékenysége és magatartása továbbra
tarthatatlan", aminek nyomán „indokolttá vált volna az áthelyezés
elrendelése Miskolcra, ahol majd elgondolkozhatott volna a dolgok felett.”
Hecker Ádám ettől fogva – részben
kezdeményezőként, részben Palotay enyhébb vagy erősebb befolyásának hatása
alatt – folyamatosan együttműködött (még ha nem is töretlen lendülettel) a
SZET-tel és az ÁEH-val abban, hogyIványi Tibor kiiktassák a
szuperintendens-választásból, majd később pedig az ellentábor teljes
likvidálását célzó eljárási módozatokban is. A szuperintendens és az
egyháztanácsot ezekben az ügyekben többnyire vele együtt képviselő Zimre Gyula
kaposvári lelkész, továbbá a lelkészi kar néhány tagja egyértelműen Iványi
Tibor bűnbánatát követelték. Egyre több vélt vagy valós hibáját vetették
szemére. Sűrűsödtek a múlt sérelmeinek felhánytorgatásai, akár Iványinak a
politikai hatalomhoz való viszonyára, akár az egymás közötti kapcsolatokban
támadt feszültségekre utalva. A lelkészi karon belül eszkalálódó
feszültségforrások közül két momentum számított különösen fontosnak: 1) Hecker Ádám ama meggyőződése, hogy az
ÁEH-t valamilyen komoly gesztussal le kell szerelni, ami Iványi Tibor aktív
önkritikáját tenné szükségessé, 2)
Iványi Tibornak az a felfogása, hogy az egyháztanács, illetve a lelkészi kar
belső természetű problémákat külső fórumokon tárgyalt meg, és hogy az aktuális
események közepette teret engedett a kívülről érkező nyomásnak: nem álltak
teljes meggyőződéssel mellé, mint szolgatársuk mellé, és akceptálták a SZET és
az ÁEH beleszólási igényét a szuperintendens-választásba.
A viták közelebbi részleteinek nyomon
követése most nem végezhető el. Röviden: Sem Iványi Tibor, sem felesége, sem a
velük tartók nem bántak meg semmit, nem vontak vissza semmit. (A vers-ügy a
későbbiek során egyébként elvesztette kezdetben betöltött taktikai funkcióját –
már csak a vád belső tarthatatlansága miatt is.) Az események során két pártra
szakadt a lelkészi kar, és egyszersmind a gyülekezetek közössége is. Soha nem
ismert méreteket öltött a belső meghasonlás. Iványi Tibort 1974. július 1-i
hatállyal szolgálatból elbocsátották. A SZET által fenntartott közös kisegyházi
lelkészképzőből kizárták a metodista egyház négy teológus hallgatóját, akik
egységesen Iványiékkal tartottak. Iványi Tibor lelkészi állásának
megszüntetésével egyidőben a metodista egyház szuperintendense, egy Palotay
által felvázolt forgatókönyvet követve, az ÁEH megerősítő ellenjegyzését
tartalmazó levelekben kérte fel a rendőrfőkapitányságokat, a tanácsi szerveket
és a társadalombiztosítást Iványi Tibor elleni eljárásokra. (A helyi rendőrség
pl. közönséges bűnözőként, a Horthy-korban szokásos módszerrel, parókiájáról
elhurcolva kísérte be eljárás végett a kapitányságra, hogy forgalmi engedélyét
bevonják, egyházi jogállását töröljék személyi igazolványából.) Az ősszel immár
akadálytalanul megválasztott új szuperintendens, a volt jó barát, Hecker
Frigyes energikus fellépése tovább eszkalálta a hatalmi erőszakot. A szakadár
lelkészek ellen kilakoltatási perek indultak, gyülekezeteik, illetve a hozzájuk
hű csoportok kezelésében lévő imaházak elvétele szándékával. Kispesten például
ennek következtében tartotta a gyülekezet éveken át a szabad ég alatt
istentiszteleteit. A belügyminisztérium, az ÁEH és a közigazgatási szervek
segítségét igénybevevő megtorlás nemegyszer párosult nyílt atrocitásokkal. A
hatóságok, amelyeket majdnem minden esetben a MME vezetése (is) kért a
fellépésre, esetről-esetre beavatkoztak az igazságügyi fórumok előtt zajló
ítéletek meghozatalába, és represszív intervencióikkal drámai hangulatúvá
tették a lelkészek és családtagjaik mindennapi életét.
IV.
Előadásom záró részében egy szociológiai
természetű komparatisztika szellemében próbálom meg elemezni azt, hogy a
lényegében ismertnek tekinthető eseménytörténeti összefüggéseken túl milyen,
kevésbé evidens mozgatórugók játszhattak szerepet a testvérüldözés rémdrámájába
torkolló, máig súlyos sebeket hagyó tragédia bekövetkezésében.
Előre bocsátom azt a szilárd
meggyőződésemet, hogy az események erkölcsi alapú, mi több egyfajta erkölcsmetafizikai
szempontú megközelítése nem lehet a történészi analízis útja. Messzebb és
mélyebbre jutunk a megértésben akkor, ha a vizsgálódásra a mozgatórugók tágabb
körének bevonásával teszünk kísérletet. Négy szempontegyüttest érdemes külön is
kiemelni.
1) Szociológiai aspektusból a szakadás fontos
oka volt (és részben magyarázta is a szoros kapcsolatok utáni szokatlanul éles
ellentéteket), hogy a MME egy nagyon kis létszámú, szerkezetében
differenciálatlan, közösségi célként igen korlátozott számú építőelemben
(egyfajta egyházszentség, üdvindividualizmus, liturgizmus) működő szervezet
volt. A kis közösség strukturális erőtartalékai elégtelennek bizonyultak ahhoz,
hogy akkomodálódni tudjon a 70-es években hirtelen feltáruló
mozgáslehetőségekhez, és kezelni tudja az új lehetőségekre hiperérzékeny
tényezők szabadságigényét. A szakadásra emellett egy olyan korban került sor,
amely önmagában véve még egyáltalán nem kedvezett a dinamikai és aktivisztikus
profilbővítésnek.
2) A felek egymáshoz fűződő családias kapcsolatai folytán a konfrontációk
hevessége nem korlátozódott a közvetlenül szembe kerülő tényezők természetes
vitájára, hanem két markáns táborra osztotta az egész közösséget. A szinte
mindenki mindenki általi személyes ismerettségében realizálódó közösségen belül
támadt elemi erejű robbanás a traumaélmény igen nehéz feldolgozását indukálta.
A testvérdráma elhúzódó hónapjai, sőt évei verbális agressziókban,
reflektálatlan ítéletekben testet öltő projektált gyászfolyamatként, illetve a
másik csoporttól való félelmek, az egymás iránti feneketlen bizalmatlanság
frusztrációjaként nehezedett rá mindkét közösségre. A táborok önmagukban való
gyengesége, a félelmetes arcot öltő folyamatok, a mindkét felet jellemző
kiszolgáltatottsági élmény (egyik oldalon a hatalom jóindulatának
igénybevételével együtt járó „bedarálás”, a másik oldalon pedig a fizikai
önkény és a tényleges védelemnélküliség réme keltett félelmeket) természetes
reakcióként hívta elő az ellenségkép artikulálásának szükségletét, illetve azt
a kompenzációs igényt, hogy ilyen módon megtalálják a viszonylagos megnyugvást
eredményező belső kohéziót.
3) A történtekre reagáló értelmezések két
pólusának szereplői egyaránt az existenciális feltétlenség hőfokán voltak
meggyőződve a maguk igazáról. Önértelmezésüket táplálta a szektás környezetben
egyébként sem idegen elitista élcsapatelmélet. Ilyen élmény- és gondolkozási
közegben a szegregálódó felek könnyen öltik magukra a mozgalom igazainak, a
mozgalom eredeti lényegének megőrzésére, a mozgalom definíciós feladatára
elhivatottak szerepkörét, a maradék-elméletnek megfelelő viselkedési formákat.
A szembenálló felek ennek megfelelően görcsösen keresték a maguk álláspontját
támogató elméleti kereteket, és hajlottak arra, hogy a másik fél hibáiban saját
felfogásuk meggyőző igazolását fedezzék fel. Érvelésük gondolatmenetének
tipológiailag nagyon rokon szerkezete volt. Idézem az egyik frappáns tömörségű
megnyilatkozást: „Emberekre néztünk mi, vagy emberek kedvéért álltunk az
igazság mellé, amikor ebben a dologban állást foglaltunk? Nem az Úr igazságáról
van-e itt szó? Nekünk nem emberek véleményében vagy szavában, hanem az Isten
igéjében és akaratában van az erősségünk. Ezért nem ingunk ide-oda mint a hab,
amit a szél hajt. Látásunkat az Úrtól vettük, sok könyörgés és tusakodás között
és ebben állunk; nem azt kerestük, hogy ki fog ebben az áldatlan vitában
győzni, hanem, hogy mi az Isten akarata. Ha pedig szégyenkezni kellene, akkor
is inkább akarnánk az Isten népével együtt szégyenkezni, mint a hazugság
oldalán győzelmeketünnepelni.”
Az engedetlenség-elmélet és az egyház Ura
iránti hűség toposzaival indokolt döntések, a „nekünk fáj legjobban...”
kijelentések őszinteségéhez, a szembenálló felek saját hitbeli látásának
autenticitásához (legyen bármi is erről a véleményünk egy másfajta hitbeliség
alapján) fogalmilag/analitikusan nem férhet kétség. Aminthogy például Hecker
Ádám szavaiban is nehéz kételkednünk: „Nem tudom, hogy át tudod-e érezni,
milyen kifejezhetetlen fájdalmat okoz nekünk... az, hogy volt kollégáink és
testvéreink ellen a hatósághoz kell fordulni, hogy a gyülekezeti szolgálat
folytonosságát biztosítsuk.”)
Az érzelmek és indulatok strukturálisan
rokon szerkezetéhez figyelemre méltó példát szolgáltat, hogy ha a képviselt
döntéseket hordozó feltétlenségélmények szubjektív autenticitását, dinamikai
struktúráját, illetve az ellenfelek elkötelezettségi mutatóit vetjük egybe
egymással, akkor az egyes pozíciók szereplői szinte felcserélhető viszonyba
kerülnek egymással.
Az Úrtól elkért igazságok hermeneutikai
redukciója, azaz az állítások deszakralizálása, a nézeteknek az eltérő
felfogások közös racionális tengelyén való elemzése a fentiek alapján
megkerülhetetlen. A következőkben az ütköző álláspontok szerkezeti, dinamikai
elemzésével és egybevetésével ennek a feladatnak teszünk eleget.
3.1.
Kezdjük mindjárt egy
történelemfilozófiai-történelemtheológiai kettősséggel. Iványi Tibor és
csoportja számára az evidencia a Lélek és a történelem divergenciája, és ebből
következően a történelmi cselekvés alárendelése a Lélek irányításának. A
konzervatívok (nevezzük így a másik pólus képviselőit) ezzel szemben a lélek
inherenciájának elvét képviselik, és úgy tartják, hogy a világ lehetőségeinek
és a Lélek szándékainak adott esetbeni kettősségét – ha kompromisszumokkal is,
de – összhangba kell hozni egymással.
3.2. A konzervatívok a Bethlen Gábor-i kettősség
tudatában, a történelem kontinuitásának filozófiáját vallva keresik a helyes
döntést Szkülla és Kharübdisz között, folyamatosan törekedve eközben
lelkiismeretük tisztaságának megőrzésére (Hecker Ádám például inkább nem megy
el egy amerikai útra, de az itthoni helyzetről szóló hiperbolikus kívánalmak
teljesítését nem vállalja), Iványi Tiborék látása ezzel szemben – szerves
összhangban missziós pozíciójukkal – inkább a diszkontinuitás, az új teremtés
reális lehetőségének hipotézise, akár a közelesen visszatérő Úrra gondolva,
akár a Lélek csodákra képes, állhatatossággal várható áldásaira tekintettel.
3.3. A konzervatívok szerint, akik számára a
szolgálati tér alapvetően kielégítő, bárha talán tágasabb is lehetne (noha
ilyen kívánalmakat nem igen fogalmaznak meg), nincs megírva sem a MME
történetében, sem az egyháztörténelem annaleseiben, hogy a hatalom által
eltorlaszolt lehetőségeket – speciálisan status confessionist jelentő esetek
kivételével – ütközéssel is ki kell kényszeríteni. Természetesen a
karizmatikusok (nevezzük így Iványi Tiborék csoportját) sem gondolják azt, hogy
az emberi izgágasággal magyarázható szorosságélmény legitimálhatna egyház és az
állam közötti konfrontációkat, viszont igenis úgy vélik, hogy nem lehet a Lélek
által megmutatott feladatok elől csak a konfrontációtól való félelem miatt
hitetlenül megfutamodni. (Iványi Tibornak van is elég ereje a másként
cselekvéshez. Agilis és konfrontációkat vállalni tudó, fiatal, autonóm
karakterű vezéregyéniség, akit rá felnéző környezete nyilván nem véletlenül
követett is jóban és rosszban.)
3.4. A hatalom iránti engedelmesség
szemléletében élő, rendpárti magatartásra hajló konzervatívok biblikus
felfogásuk, szocializációjuk alapján
okkal vélték úgy, hogy az Iványi-féle mozgalom korábbi, és még inkább az
egyházfegyelmi döntéseket követően folytatott tevékenysége illegális volt, és
képviselték azt a felfogást, hogy a disszidensek maguk idézték elő kellemetlenségeiket
a törvények (a felsőbbség iránti Róma 13-ban megfogalmazott engedelmesség)
tudatos megszegésével.
3.4.1. A fennálló rend tisztelete egyszersmind a
hatalom képviselőire való támaszkodás ha nem is kényelmes, de megbízható,
stabil rendjét jelentette, és mint olyan, zökkenőmentes összhangban állt a
társegyházak túlnyomó többsége által követett gyakorlattal. (Ne felejtsük el, a
politikai természetű zavarkeltést az egyházak általában véve belülről is
elutasították. A kisegyházak esetében fokozta a szubverzív törekvések
delegitimációját, hogy a fennálló hatalomhoz való viszonyukat nem terhelték a
nagyegyházakéival egybevethető sérelmek; viszonylagos szabadságukat éppen az
adott politikai környezetnek köszönhették; a politikai-társadalmi közviszonyok
lassú javulása igazolni látszott a kis lépések taktikájának helyességét.)
3.4.2. A még rosszabbhoz való viszonyítás egy
emberöltőn át érvényes konzervatív kritikátlansági princípiuma (Hecker Ádám
például éppen az 1974-es vitákban utalt – az állam túlzó jogosítványigényeit
relativizálva – az albániai állapotokra) a karizmatikusok felfogásában
kiüresedett. Úgy elméletileg, mint gyakorlatilag. Iványi Tibor számára ad
absurdum a pusztába vezető út is út volt, ha azt a Lélek mutatta meg.
3.5. A korlátozott, de biztonságos működés
lehetősége, az inkább papi stallumot, mint karizmatikus sarut viselő kisegyházi
lelkészek számára olyan státuselőnyt is jelentett, amellyel korábban nem
rendelkeztek, és amit métán tekintettek az új körülmények (ne felejtsük el,
igen közeli még az 1945 előtti időszak élményvilága) következményének. Bármily
meglepő, a konzervatív szárny tagjai gyorsan megszokták, hogy horizontukat
alapvetően a népegyházi-nagyegyházi horizonton tájolják. (Érdekes lenne itt
végiggondolni a többségi egyházi környezet mintaképző erejének, továbbá a
normatív környezet egyéni megoldásokat diszpreferáló kisugárzásának bonyolult
kérdéseit.) Néhányan közülük például a külföldi konferenciák, tanulmányutak
szerelmesei voltak (és ebben közvetlen értékközösségi kontextusuk sem látott
eleddig kivetnivalót). Mások esetében a külföldi nyaralásokat veszélyeztette
volna az oppozíció és az illegalitás. Ezek az aktivitások hasonló értéket
képeztek számukra önmegvalósításuk, komfortérzetük szempontjából (adott esetben
kompenzációként is a valóban puritán körülményeket jelentő stallumaikhoz), mint
a missziós-karizmatikus csoport tagjai számára a kegyességi élet és az egyház
más irányú érdekeinek/értékeinek szinte önelégetésig menő intenzivisztikus
előmozdításában megtalált identitás. Rendpártiságuk emellett apró
kedvezményeket jelenthetett gyülekezeteik számára is (pl. védelmet a vallásuk
miatt kellemetlen helyzetbe kerülők számára, akik hitükhöz nem feltétlenül
kívánták felvenni a mártíromság keresztjét is).
3.6. A konfrontáció eseményeinek értelmezésében
speciális szerep jutott (úgy is, mint a mélyebben rejlő mozgatórugók
tudatosításának megkerülését biztosító tényezőnek) az ilyen fejlemények
kezelésében szimbolikus erejű médiumnak, az ekklesiológiának. A konzervatívok
egyfajta egyházi szentségtan, egyfajta kripto-nagyegyháziasság szemléletében
éltek. (Ennek okaira és összefüggéseire itt nem térhetünk ki. Magyarázatként
azonban megemlítem, hogy a MME – eredetmintái és a hazai gyökértelenség okozta
mintavágy miatt – lényegében egy történelmi egyházi allűröket tápláló
közösségként működött, amely máig nem tudott megbékélni egyházszociológiai
pozíciójának kettősségével. Azzal, hogy miközben „történelmi” eredete szerint
„történelmi” egyházi létformára lenne „predestinálva”, egyházföldrajzi- és
szociológiai helyzete miatt csak mint szektás közösség tud rekrutációs erőt
kifejteni.) A konzervatívok álláspontját áthatotta az egyház minden szemponton
túllévő egységének, sérthetetlenségének, az egyházról mint jogi kategóriákkal
definiálható entitásról való gondolkodásnak a hite, és ehhez kapcsolódóan, az
egyházat kritikus helyzetekben legmagasabb szinten reprezentáló vezetés
sérthetetlenségének a posztulátuma. (Figyelmet érdemlő részmozzanata a
jelenségnek, hogy Hecker Ádámot a disszidensek is mind a mai napi Ádi Bácsinak
aposztrofálják.) A rivális csoporttal szembeni fellépésben nyomon követhetőek
azok az önemésztő önhergelési folyamatok, amelyek a felsőség és a belső rend
fontosságának mesterséges túldimenzionálásával sürgették a probléma
egyszerűsített, regulációs eszközökre támaszkodó (hatalmi centrumok által is
preferált, sőt elvárt) megoldását. (A konzervatívok problémakezelésére
meghatározó befolyást gyakoroltak a külföldi metodista fórumok alapvetően velük
egyetértő megnyilatkozásai is.) Iványi Tibor és csoportja számára az egyház
ugyanakkor nem volt az első szentség, hanem csak eszköze és kerete az
üdvösségnek, Isten Országa eljövetelének. Szolgálatával mindig ez utóbbiakat
kívánta előmozdítani, és soha nem a spiritualitástól többé-kevésbé eloldható,
attól bármilyen értelemben megkülönböztethető, mintegy önértéket képviselő
egyházat. (Az inherencia és divergencia tétel itt is érvényes: a konzervatívok
egyház és világ egyeztethetőségének elvét, a karizmatikusok pedig az egyház és
a Lélek inherenciájának, illetve a Lélek/egyház és világ divergenciájának
optatív princípiumát képviselik.) A fejlemények alakulását igen fontos
valláslélektani összefüggések is befolyásolták. Az Iványi-csoport tagjai
döntően fiatal emberek voltak, vagy olyanok, akik hitbeli elkötelezettségüket,
megragadottságukat nem von Haus aus egyházias környezetben, intézményileg nyert
és közvetített élményként azonosították, hanem a Szentlélek institúciótól
függetlenül bennük elvégzett munkájaként. A karizmatikusok Iványi Tibor
helyzetértelmezése iránti elkötelezettségében meghatározó momentum volt, hogy a
számukra ott és akkor feltétlen prioritással bíró hitbeli identitásuk
kialakulásában döntő szerepet játszott a mester missziós szolgálata,
spirituális kisugárzása, meggyőző erejű erkölcsi autoritása és érvelése.
3.7. A megtorpanók nem alaptanul hitték azt, hogy Iványi Tibor mozgalmának
támogatása esetén (ráadásul Iványi tekintélye csak tovább nőtt és újabb
problémákat eredményezett volna) könnyen lesz részük hasonló vegzatúrákban
nekik is. Nem csoda hát, hogy az ekkor zajló Helsinki-folyamat távlatos
eredményeit csak a realitások zárójelbe tételétől nem visszariadó pneumatikus
fantaszták merték önmeghatározásuk irányzékává tenni. A többiek ki nem mondott
kérdése úgy szólt, hogy miért ne lenne szabad nekik békés életet élve örülniük
a szabad istentisztelet lehetőségének, ragaszkodniuk a biztosabb létalapokhoz,
és imádkozniuk az evangélium minél szabadabb hirdetéséért etc.?
3.8. Iványi Tibor erős karizmatikus pozíciója
olyan dinamikusan attraktív megoldásokhoz nyújtott lehetőséget, amelyekről a
konzervatívok képviseletében most kényszerűen is előtérbe kerülő
szuperintendensi hivatal ingatag-gyenge pillérei alapján álmodni sem lehetett.
(Lásd az ÁEH könnyű sikereit, amelyeket a konzervatívoknak fogcsikorgatva,
erkölcsi és érzelmi kínjaik ellenére is akceptálniuk „kellett”.) Természetesen
Hecker Ádám is tisztában volt vele, hogy az állami politika kétarcú és
hipokrít; mégis mint adottságot kötelesnek látta elfogadni. A lehetőségek
kihasználását kizárólag a törésvonalat jelző határ innenső küszöbéig elmenően
tekintette csak opportunusnak. E ponton túl azonban számára nem volt ösvény.
(Az inkább idősebb generációhoz tartozó konzervatívok többségénél empirikus
történelmi tapasztalataik és az elmúlt évtized ideológiai indoktrinációja is
apasztotta a pusztára való nyitottság erőforrásait.)
3.9. Az erősebb fél a konfliktusban – minden időleges veszteség mellett is –
az Iványi-csoport volt. Vesztenivalója igazában véve a másik félnek volt. Lásd
erkölcsileg kétes, maguk által is nehezen magyarázható akcióikat; a „magatok
hozzátok magatokra a bajt” filozófiájú, mentségek mellett is arcpirító
érveléseket; az eklézsiák több mint felének, és éppen a legjelentősebbeknek
elvesztését; az általános presztízsválságot, önbecsülésbeli megroppanást,
illetve az önbecsülésnek csak kétes értékű hárításokkal megvalósítható
megőrzésére irányuló magyarázatokat.
3.10. A konfliktus terhes mozzanata volt, hogy az eseményinterpretációk során
soha nem esett, nem eshetett szó a fejlemények valós helyzetdinamikai
komponenseiről. Már csak az adott kontextuson belüli beszédmód miatt sem.
Mindenki a theológiai-kegyességi metanyelv szemantikai törvényei szerint volt
kénytelen álláspontját kifejteni. A konzervatívok csak nehezen érvelhettek
például a ténylegesen létező politikai korlátoktól való félelmükben, illetve az
erre tekintettel hitben vállalt önkorlátozásukban megalapozódó álláspontjuk
mellett úgy, hogy a bibliai kontextus egészében véve nem a leghízelgőbb
véleménnyel van a mindenkori világi hatalmakról. Az Iványi-csoport ugyanakkor
nyíltan és egyértelmű kommunikációs előnyöket elkönyvelve hivatkozhatott a
pneumatikus értékek világos preferenciáját támogató jézusi és ősgyülekezeti
paradigmákra, amelyek további félre tekintős magyarázatok nélkül, és tehát
lényegesen egyértelműbben igazolták az általuk képviselt revolucioner álláspont
igazát. Az adott történelmi körülmények között gyakorlatilag elfojtott, közmegegyezésszerűen
diszpreferált keresztény önértelmezés valós lehetőségeit mutatta egyébként,
hogy a revolucioner biblikus energiák zsilipjét felnyitó Iványi-akció nyomán a
disszidensek eklézsiáiban, illetve a hozzájuk vonzódó egyháztagokban is
feltámadt a civil kurázsi. (A disszidensek gyülekezetei megrendítően tömör
falanszterben álltak papjaik mögé. A fejleményeknek ez a vonulata volt
egyébként az, ami igazán veszélyessé tette kezdettől fogva az Iványi-féle
aktivizmust.)
3.11. Bármily furcsán hangzik is, ellenfelei Iványi Tibort elsősorban a miatt
támadták, hogy álláspontjában jogi igazságokra hivatkozással érvelt (elvitatva
pl. a legiszlatúra lejártát követően Hecker Ádám szuperintendensi
hivatalviselését), és a belső ellentéteken túllépő pneumatikus emelkedettséget
hiányolták magatartásában. Tegyük hozzá gyorsan: véleményük logikus volt, és a
maguk értékrendje felől nézve igazuk volt. Iványi Tibor viszont a maga jogi
érveit nem önmagában véve gondolta érvényesnek, hanem kizárólag azért, mert a
dolog természetéből adódóan ilyen kategóriákkal tudta a legvilágosabban
kifejezésre juttatni a legfontosabbnak vélt problémát: a MME pneumatikus
gyengeségét. (Nézete szerint ha a MME félreértés nélkül és kizárólag csak a
mennyei vezetésre koncentrálna, akkor tudomásul venné a legiszlatúra lejártát,
és nem engedné meg, hogy külső diktátumnak engedve addig halasszák e kérdés
megoldását, amíg meg nem találják a politikai hatalommal való konciliáns
együttműködésre alkalmasnak tekintett egyházvezetőt.) Az egyházon belüli hitbeli
gyengeség hiányát primernek tekintette, és úgy gondolta, hogy a szeretetre és
békességre való hivatkozás csak elfedi a mindennél előbbre való, és mindent (a
szeretetet és egyetértést is) hordozó pneumatikus feltétlenségben való
meggyengülés tényét. Álláspontja logikus volt, és saját értékrendje felől nézve
igaza volt.
4) Egy kisegyház esetében különösen nagy
félelmet kelt a drasztikus veszteséggel járó (az intézmény pusztulásának rémét
felidéző) lázadás és szakadás réme. A félelem olyan pánikreakciót eredményez,
amely szükségszerűen tesz nyitottá a nagyegyházakban szokásos differenciálatlan
hierarchikus rendcsinálás iránt.
Az elmérgesedett légkör, az átélt
presztízsveszteség, a megtépázott önbecsülés, a kitaszítottakat/mártírokat
spontán módon (is) megillető erkölcsi fölény lélektanilag nehezen elhordozható.
Az események sodrásával együttjáró reflektálatlanság pedig könnyen talál
kompenzációs kiutat a másik diabolizálásában, igazságának elvitatásában, a
végül is kiszolgáltatottá vált, fizikailag gyengébb felet érő retorziók
méltatlan igazolásában, a büntető intézkedésekért való felelősség áthárításában
(mondván, a történteket a másik fél magatartása idézte elő), vagy éppen abban,
hogy a repressziók előidézésében való közreműködést az egyház egységének
védelmében tett erkölcsi-hitbeli kötelezettséggel indokolják.
A váratlanul bekövetkező, soha korábban nem
ismert fejlemények a MME-ban egy szinte transzszubjektív automatizmusként
működő kényszerpályát produkáltak 1974-ben és a rákövetkező időszakban. A
felhalmozódó sérelmek, indulatok irányíthatatlanná váltak, önálló életet éltek,
és reflektálatlan döntéseket generáltak.
A fejlemények kezdeti fázisát követően a
pozíciók bemerevedtek. A disszidensek ellenében szorgalmazott fellépéseket
egyre kevésbé hordozták a testvérháború eredeti dialektikájában fogant primer
élmények. A retorziókban, igazságkeresésekben eluralkodott a külső tényezőkre
támaszkodva érzett kényelmes technokrata szellemiség. Az ellentmondásos
helyzeteket újratermelő spirál egy darabig szinte megállíthatatlan volt, hogy
aztán egyszercsak megálljon egy körforgássá merevedő pozícióban. Ez azonban már
egy másik fejezete a történteknek.
V.
Tény és való: A MET karizmatikusai, alapítói
történelmet írtak. Bátor fellépésükkel rendkívülit tettek: egy meglehetősen
zárt logikájú, revolucioner perspektíváknak erősen hijján lévő
társadalmi-politikai pillanatban – excellens problémaérzékenységről tanúskodva
és szinte prófétai éleslátással – az elsők között ismerték fel, hogy a
rendszerben megjelentek a kitörési pontok, hogy a ma még jelen szinte
észrevétlenül, de határozottan a múlté lett, és feltárultak a holnap
perspektívái.
Epilógus (1) Amennyiben a MME és a MET alapítói közötti
konfliktusokat – különösen annak első fázisában – történelmi és tehát
hangsúlyozottan nem az abszolút kijelentések igényét támasztó erkölcsi
kategóriákkal igyekszünk megközelíteni, egy olyan képet nyerünk, amely a
történteket – azok szerkezetét vizsgálva – két egymással responzórikus
polémiában álló fél nehezen eldönthető végeredményű csörtéjeként mutatja be. A
theológiai-hitbeli meggyőződésből vállalt mártíromság terheinek sok-sok
lélekgyötrő valóságával együtt is. (Mint tudjuk, theológiai értelemben a
mártíromság nem erkölcsi kategória, és nem is alapozható meg, de erre nem is
szorul rá, történelemi fakticitással.) Történeti értelemben ugyanakkor tény az,
hogy a MME-ból kizárt-kivált disszidensek mozgalma végül is életképesnek, sőt
nagyon is eredményesnek bizonyult. A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség
e sikert így akár az önálló út mellett meghozott egykori döntését igazoló
történelmi, vagy éppen bizonyos történelemtheológiai dokumentumként is
értelmezheti. Igaz, az ügy ezzel még nem jut nyugvópontra, hiszen nekik pedig
arra kell választ adniuk, hogy miként gondolkoznak a MME-ban időközben
végbement regenerációról, az életképességét hasonlóképpen megőrizni tudó
MME-ról.
Epilógus (2) A történészi látásmód gyakran érzéketlen
bizonyos dolgokra, amelyek az eseményekben résztvevők számára nagyon fontosak
voltak, és sokak számára talán még ma is azok. A történészi optika ugyanakkor
képes lehet arra, hogy olyan mozzanatokat vegyen észre, amelyek az élmények
sebes sodrásában élők nem láthattak, vagy nem volt idejük meglátni.
A történészi optika felől közelítve a MET feltétlenül
hű maradna, maradhatna eredeti látásához, ha a harminc éves évfordulót az
elengedés évévé nyilvánítaná. Elengedné saját fixálódásait a múlt sérelmeihez
(ha van még ennek tartalma, ezt nem tudhatom), elengedné valamikori ellenfeleit
a nolens volens rájuk záródó bűntudat kötelekéből (és ezt a Mindenhatón kívül
csak a MET teheti meg).
A MET tagjai maradéktalanul hűek maradnának,
maradhatnának az őket elhívó Igazsághoz, benne maradnának, maradhatnának abban
a kegyelmileg megnyíló történelmi sodorban azonban akkor is, ha az elengedés
évében bocsánatot kérnének a MME tagjaitól azért, hogy felebarátaikat általuk
nem vállalható tehertételek kísértésébe, és az ezzel együttjáró történelmi
útvesztők, zsákutcák pokoli kínjaiba, vagy éppen e kínok átérzésének hiánya
okozta helyzetbe sodorták.
Mivel hitük szerint a MET alapítói a maguk
illic et tunc döntéseit Isten lelkének irányítása alatt hozták meg, ki lehetne
jelenteniük, hogy sajnálják, hogy testvéreiket kellemetlenségek, gyötrő
fájdalmak, lelkiismereti apóriák, tehertételek elé állították, de nem tehettek
mást. Testvéreiktől elhordozott megpróbáltatásaikat viszont nem azok bűneiként
értelmezik, hanem az Úr útjának követésében megértett irány kitüntető
ajándékának.
A MET igazsága, amennyiben hű akar maradni
eredeti önmagához, a kiindulópontját jelentő vízióhoz, ma sem lehet több és
más, mint theológiai igazság. Gyümölcse az az ajándék, hogy „csodálatos
országban” jártak és járhatnak ma is. Gyümölcse az új teremtés: maga a MET, a
hívek ma is ebben a keretben élő, szerveződő közössége, valamint az a hitük és
reményük szerint továbbiakban is működő közösség, amely a Szentlélek Úr Isten
jótetszését bírva e névhez tartozva ad hálát Istennek az evangéliumból nyert
örömért.
Endreffy Toltán
[Emlékbeszéd]
1979-ben, 35 éves koromban tértem meg, és
lettem katolikus. A rendszerváltásig tartó tíz év egyik az egyik boldog
korszaka volt az én keresztény életemnek. Úgy éreztem, az egyháznak szüksége
van rám, és én is teszek valami csekélységet az egyházért.
Karl Rahner első, magyarul is kiadott
könyvei a nyolcvanas években az én fordításomban jelentek meg az Apostoli
Szentszék kiadójánál, a Szent István Társulatnál. Ugyanakkor
rendszeresen fordítottam a Münchenben kiadott Mérleg és a svájci kiadású
Egyházfórum című katolikus folyóiratoknak meg a bécsi Opus Mystici
Corporis kiadónak is. Tartottam előadásokat Németországban és Svájcban az
akkor még emigráns katolikus Magyar Pax Romana Fórum és az Európai
Protestáns Magyar Szabadegyetem kongresszusain. Blanckenstein Miklós Szalonjának
egyik tagjaként részt vettem egyházi kisközösségi munkában is:
hitoktatási-teológiai anyagokat gyártottunk a Regnum Marianum lelkiségi
mozgalom csoportjainak. Nyaranta részt vettem egyházi táborokban, egyszerű
táborlakóként is, előadóként is. Jelentek meg cikkeim a Vigiliában és a
római kiadású Katolikus Szemlében is. Az egyik szamizdatban, a Kenedi
János által szerkesztett Profil című kötetben megjelent írásom jóvoltából pedig meghívtak
plébániai és bázisközösségi beszélgetésekre.
Mindezek a ténykedések nem voltak ugyan
szigorúan tiltva a Kádár-féle puha diktatúrában, de jutalom sem járt értük. A
bátyámnak, aki akkoriban a külügyminisztériumban dolgozott magas beosztásban,
illetékes elvtársak többször is megjegyezték, hogy az öccse túl sokat forog a
klerikális reakció köreiben …
A rendszerváltás óta szabadon gyakorolhatjuk
a vallásunkat. Szabadon járhatunk istentiszteletre, írathatjuk be a
gyermekeinket hittanra, vihetjük vasárnapi iskolába, alapíthatunk keresztény
óvodát, főiskolát és egyetemet. Kiadhatunk keresztény könyveket, lapokat,
készíthetünk filmeket, videokazettákat, és még a rádióban és a televízióban is
szerepelhetünk.
Én azonban valamiért mégis szebbnek találtam
a keresztény életemet 1979 és 1989 között, mint most.
A rendszerváltás után több filozófiai és
teológiai kurzust tartottam protestáns és katolikus főiskolákon. S bár a
kurzusaimat most már nem ingyen tartom, mint akkor, hanem docensi vagy óraadói
díjazásért, mégis szebb emlékeket őrzök arról, amikor valahol Kispesten egy
családi házban beszéltem a filozófia történetéről összejöveteleken, amelyeken
fiatal metodista férfiak és nők vettek részt. Azok, akik követték az
illegalitásba a metodista egyházból kizárt lelkipásztoraikat, például Iványi
Gábort. Akkor az volt a fizetségem, amit nagyon méltányoltam is, hogy
kapcsolatba kerülhettem nonkonformista keresztényekkel, akik nem a „kis lépések
politikáját” követték. A kis lépések Lékai László bíboros által szorgalmazott
politikáját, azt a politikát, amely voltaképpen az ateista államnak és
egyházüldöző hatóságának, az Állami Egyházügyi Hivatalnak való engedelmeskedés
politikája volt. Ennek a politikának a nevében díszelegtek képviselőként
püspökök a Magyar Népköztársaság Országgyűlésében, vettek részt papok a
szocialista békemozgalomban, és ítélték el katolikus teológiai tanárok is
Bulányi György piarista atyát, mert az általa alapított és irányított Bokor mozgalomhoz
tartozó fiatal férfiak az evangélium szellemében inkább börtönbüntetést is
vállaltak, semhogy fegyverrel szolgáltak volna a Magyar Néphadseregben.
A rendszerváltás előtt az állam nem
támogatta, hanem üldözte azokat, akik a saját lelkiismeretükre hallgatva
tevékenyen próbálták Istent szolgálni. Állami szankció volt például a
munkahelyi előmenetel megakadályozása, a nyugati utazások tilalma, a családi
pótlék megvonása, a rendőri felügyelet, bántalmazás és a börtönbüntetés. De
akik a rendszerváltás előtt üldözött vagy épp csak eltűrt tevékenységeket
folytattak, azok mégis inkább érezhették, mint ma, hogy Istennek tetsző dolgot
művelnek. Inkább érezhették, hogy csakugyan igaza van Jézusnak, amikor a
hegyibeszédben ezt mondja: „Boldogok vagytok, ha szidalmaznak és háborgatnak
titeket … én értem. Örüljetek, és örvendezzetek, mert a ti jutalmatok bőséges a
mennyekben”.
A rendszerváltás előtt egy kisegyház vagy
egy egyházi kisközösség olyan volt, mint a bibliai „kisded nyáj”. Amely nem
félt attól, hogy elveszíti az előjogait, vagy hogy kevesebb állami támogatásban
részesül. Mert bízott az ő jó pásztorában, aki az anyajuhokat féltve tereli, a
kis bárányokat meg ölben hordozza. Akkor inkább érezhették Isten irgalmát a
hivők, mert ahelyett hogy parlamenti pártok kegyeit keresték volna, amelyek
magukat nemzetinek, polgárinak, kereszténynek és magyarnak nevezik, ráhagyatkoztak
a gondviselésre.
Persze, intézményekre, struktúrákra,
hivatalokra, szabályokra minden nagyobb intézménynek szüksége van, az egyháznak
is. De minden nagy intézményt fenyeget a formalizálódás, az elszemélytelenedés,
a bürokratizálódás is. A rendszerváltás előtti keresztény élet egyik legnagyobb
értéke az én szememben az volt, hogy nem annyira bürokratikus struktúra, mint
inkább egymást szerető és egymásban bízó testvérek és barátok közössége volt,
amihez jó volt odatartozni. Mert ahogy a zsoltáros írja:
Mily jó és mily gyönyörűséges, amikor együtt
lakoznak az atyafiak!
Mint a drága olaj a fejen, amely aláfoly a
szakállon, az Áron szakállán; amely lefoly köntöse prémjére.
Mint a Hermon harmatja, amely leszáll Sion
hegyeire. Csak oda küld áldást az Úr és életet örökké!
Vankó Zsuzsanna
Egyház és állam Magyarországon a 70-es
években
(A Magyarországi Evangéliumi Testvérgyülekezet 30 évvel ezelőtti kezdetéről megemlékező konferenciára.)
Tisztelt Jelenlévők!
Mindenekelőtt köszönöm a megtisztelő felkérést a hozzászólásra. Csak üdvözölni lehet a konferencia megtartásának a gondolatát, mert semmiképpen nem szabad elfelejteni az igen tanulságos múltat, illetve nem szabad megengedni azt, hogy a múlt tényszerű valóságai eltorzuljanak az utólagos „téves” emlékezések vagy manipulatív értelmezések folytán.
A Keresztény Advent Közösség képviseletében szólok, amely sok vonatkozásban hasonló tapasztalatokat élt át, mint a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség. Időben is csekély a távolság: a mi történetünk 1975-ben kezdődött egy hitbeli, lelkiismereti alapon álló protestálással a magyarországi H.N. Adventista Egyházon belül. A megtorlás a Magyarországi Evangéliumi Testvérgyülekezet történetéből is jól ismert forgatókönyv szerint történt, az államhatalommal tisztességtelen módon kollaboráló egyházvezetés és az Állami Egyházügyi Hivatal együttműködésével valósult meg. Az egyháztagok több mint egyharmada ennek ellenére kitartott a megalkuvások elutasításában, vállalva inkább az üldözött, törvényen kívüli státuszt, egészen a politikai rendszerváltásig. Bár folyamatos kapcsolat nem volt köztünk – nem létezett közös front és összehangolt taktikai szövetség, mint ezt egyesek állítani próbálták[1][1] – a sorstársi szolidaritás, a barátság és a bizalom fennállt közösségeink vezetői között.
A konferencia előadói között vannak kiváló történészek, akik kutatásaik alapján jól ismerik az állam-egyház viszonyt a szóban forgó korszakban. Részükről bizonyára elhangzanak a pontos, tényszerű megállapítások és tudományos elemzések.
Ezért én más oldalról közelítem meg a témát. A Magyarországi Metodista Egyház és a belőle kivált, vagy inkább kirekesztett Magyarországi Evangéliumi Testvérgyülekezet között bizonyára fennáll az a probléma, hogy az elmúlt harminc év történetére igen különbözően emlékszenek, illetve gondolkodnak róla. A magyarországi H.N. Adventista Egyház között és köztünk, a Keresztény Advent Közösség között is nagy az eltérés az elmúlt évtizedek értékelését illetően. Az ún. objektív történetírás kérdése sajnos a mi kisebb protestáns közösségeink körében is eleven probléma.
A magyarországi H.N. Adventista Egyház megjelentetett egy tanulmányt az elmúlt esztendőben „A H.N. Adventista Egyház története 1945 és 1989 között Magyarországon” címen. Szerzője, Rajki Zoltán a történész pontosságával és tárgyilagosságával igyekezett dolgozni. Kutatása forrásairól így ír: „A H.N. Adventista Egyház irattárának forrásanyaga mellett a Magyar Országos Levéltár, az Állami Egyházügyi Hivatal, a Magyar Dolgozók Pártja, a Magyar Szocialista Munkáspárt és a Belügyminisztérium iratanyagát is beépítettem.” (11. o.) Ennek köszönhetően könyve sok vonatkozásban leleplező jellegű. Többek között pl. a következőket írja: „A tiltakozó laikusok elleni küzdelemben az egyház vezetése az Állami Egyházügyi Hivatalon keresztül mozgósította a munkahelyeket, illetve a megyei állami és pártszervezeteket.” (136. o.) „Egerváriék nemzetközi elszigetelése érdekében az ÁEH közvetítésével többek útlevelét bevonatta.” (140. o.) „Megfelelő állami támogatás hiányában az Unió elnöke, Szakács József a lemondását helyezte kilátásba.” (140. o.) „Erőteljesebb fellépésre… a nyugati propagandától való félelem és a politikai szándék hiánya miatt nem került sor.” (149. o.)
Világosan kitűnik ebből, hogy távolról sem csupán az állam tehető felelőssé az üldöző eljárásokért. A bennfentessé lett, az egyházügyi tisztviselőkkel partneri viszonyba került egyházvezetők tanácskozó, kezdeményező szerepet vittek, sőt olykor akár követelő módon igényelték lelkiismereti alapon protestáló „ellenfeleik” hatékony „kiiktatását” is az egyházi közéletből.
Különösen tanulságos volt számunkra Rajki Zoltán könyvének az a részlete, ahol külföldi vezetőségünk megfenyegetésének és zsarolásának az eszközeiről ír: „A [svájci] divízió vezetői szerettek volna találkozni a [tiltakozó] csoporttal, lehetőséget adva a problémák átbeszélésére, amit az egyháztanács elutasított, miközben kilátásba helyzete a hivatalos beutazás megvonását.” (142. o.) „E. Ludescher, az Euró-Afrikai Divízió elnöke és Lohne [az amerikai] generálkonferencia alelnöke kiállt a türelmes politika mellett… A világszervezet képviselői a tiltakozók képviselői, az ún. Kis Bizottság beszámolójának hatására bocsánatot kértek tőlük a politikájukkal okozott szenvedésért, és titokban elismerték működésüket… Javasolták az Unió [a hivatalos egyházvezetés] által elkövetett hibák helyreállítását, és jelezték, hogy még mindkét féllel szeretnének találkozni, és látogatást tenni az ÁEH-ban. Az egyháztanács tagjai élesen tiltakoztak az elképzelés ellen. Ludeschert jövőbeni beutazási lehetőségének a korlátozásával és a kapcsolatok megszakításával fenyegették. A »felsőbb utasításra« berekesztett tárgyalást követő délutáni megbeszélésen Palotay Sándor, a Szabadegyházak Tanácsa elnöke közölte az Állami Egyházügyi Hivatal álláspontját, mely szerint a Divízió látogatását csak akkor tekinti fontosnak, ha közös nevezőre jut a Magyar Unióval.” (144. o.)
A dicséretes történészi tárgyilagosság és leleplező igazmondás ellenére, amit Rajki Zoltán könyvének eddig idézett részletei tükröznek, megdöbbentő volt számunkra könyvének alábbi állítása: „A vezetés politikáját, amely részint az állam követelményeinek a végrehajtása, részint karriervágyból azoknak túlteljesítése miatt következett be, számosan bírálták. Mindegyik mozgalom hátterében elsősorban egyházpolitikai okokat találhatunk, a másik félhez hasonlóan ők is törekedtek az állami szervezetek támogatásának megszerzésére.” (196. o.)
Rajki Zoltán könyvét illetően írásos értékelést készítettünk, amit megküldtünk neki is, és a magyarországi H.N. Adventista Egyház vezetőségnek is. Ebből az állásfoglalásból idézem a fenti állításra való reagálásunkat: „Nem más ez, mint a »két oldal« tisztességtelen egybemosása, az üldözők és az üldözöttek képtelen azonosítása. A leghatározottabban kijelentjük, hogy közöttünk, tudtunkkal beépítés, hatóságokkal paktálás soha nem létezett. Semmiképpen meg nem tűrtük volna magunk között, hiszen ez volt az egyik fő dolog, ami ellen küzdöttünk, amit hitbelileg és erkölcsileg a leghatározottabban elítéltük. Egyetlen valakiről tudtuk meg – jóval később –, hogy hatósági kapcsolatai voltak, de mire megtudtuk, már nem is volt közöttünk.”
Tanulságos idéznem még Rajki Zoltán végső konklúzióját könyve utószavából. Úgy gondolom, hogy a benne tükröződő szemlélet ismerős lesz a MET jelenlévő vezetői és tagjai számára: „Bár az általuk [a tiltakozó mozgalom által] tett felvetések jogosnak mondhatók, tevékenységükkel legalább annyit ártottak, mint a másik oldal »állami akaratot (túl)teljesítő vezetői«, mert megbontották az egyház egységét… Az egyház fennmaradásáért azok a lelkészek és gyülekezeti tagok tettek a legtöbbet, akik kerülték az egyházpolitikai harcokat, és esetleges, nem titkos jellegű kapcsolatuk az állami szervekkel ténylegesen az egyház érdekeinek figyelembe vételével történt. Ők a meglévő lehetőségeket kihasználva törekedtek »csendes építőmunkával« a felekezet helyzetén javítani.” (196. o.)
Idézem erre az összegző értékelésre adott válaszunkat, az előbb említett írásos állásfoglalásból: „El kell dönteni, hogy a tiltakozó mozgalom felvetései „jogosnak mondhatóak”, avagy jogosak voltak. „A ti beszédetek legyen igen-igen, vagy nem-nem” – mondta Jézus. (Mát 5,37) Ha magukat a tényeket elismerjük is, de hozzáteszünk valamilyen „de, azonban, mindazonáltal” jellegű magyarázatot, akkor kibúvót keresünk az igazsággal való szembesülés elől, kikerüljük a becsületes állásfoglalást.
Képtelenség továbbá, hogy Rajki Zoltán egyenlőségjelet tesz a „jogosnak mondható felvetéseket” képviselő prédikátorok és gyülekezeti tagok, valamint azok között, akiket maga is az „állami akaratot (túl)teljesítő vezetőknek” nevez. Azt állítja, hogy az előbbiek „legalább annyit ártottak”, mint az utóbbiak, azaz esetleg még több kárt is tettek. Sorai ezenkívül arra engednek következtetni, hogy voltak „jó” BM-esek is, akik kapcsolataikat „az egyház érdekeinek a figyelembevételével” használták fel. Valljuk, a mindenkori állami felsőbbség tiszteletben tartásának az elvét, de az egyház Feje Jézus Krisztus. Krisztus vallásába nem fér bele semmiféle kétes taktikázás és manőverezés, ami által – megalkuvásokkal vegyest, emberi módon – akarnánk védelmezni vagy építeni az egyházat.
Ami azt az állítást illeti, hogy az egyház válsága
idején az a legbölcsebb, leghelyesebb magatartás, ha távol tartja magát az
ember a küzdelemtől, és visszahúzódva „csendes
építőmunkát próbál folytatni”, emlékeztetünk arra a megrovásra, amelyben
Ésaiás próféta Izráel pásztorait részesítette egykor: „Őrállói vakok mindnyájan, mit sem tudnak, mindnyájan néma ebek, nem
tudnak ugatni. Álmodók, heverők, szunnyadni szeretők! … Pásztorok ők, akik nem
tudnak vigyázni. Mindnyájan a maguk útjára tértek, ki-ki nyeresége után!” Egyetértünk
azzal, hogy gyászos korszak volt az elmúlt harminc év. Mi is nagyon fájlaljuk a
megosztottság tényét, illetve azt, hogy máig nem sikerült egységre jutni, még
csak a múlt tényszerű és hitbeli értékelésében sem. Az a meggyőződésünk
ugyanakkor, hogy ennél sötétebb, még szomorúbb lenne ez a korszak, ha senki sem
szólalt volna fel a hitelvek és a keresztény erkölcsiség védelmében, hanem
mindenestől megalkuvó lett volna az egyházunk a kommunizmus uralma idején.”[2][2]
Befejezésül felvillantanék még egy-két jellegzetes emlékképet:
A pontos esztendőt nem tudnám meghatározni, valamikor a 70-es évek végén történt az alábbi eset. Említettem, hogy törvényen kívülinek minősített státuszban működtünk. Gond volt, hogy hol lehetne hetenként összejönni bibliakör jellegű beszélgetésre, egy meglehetősen népes, folyton bővülő ifjúsági csoporttal. Egy lány, aki talán csak hetekkel korábban kezdett résztvenni bibliaköri alkalmainkon, jóakarattal felajánlotta, hogy az ő, Moszkva térhez egészen közel eső, tágas lakásában összejöhetnénk. Így is történt. Az első alkalmon egy 40 év körüli férfi is megjelent, akit az egyik résztvevő úgy mutatott be, hogy korábban katolikus pap volt, most pedig filozófiát tanít a Műszaki Egyetemen. (Az előző politikai rendszert közvetlen tapasztalatból nem ismerő fiatalabb jelenlévők kedvéért hozzáteszem: a filozófiaoktatás ebben az időben természetesen csakis marxista filozófiát jelenthetett.) Rögtön belém villant, hogy milyen rejtelmes és tipikus karrier az illetőé! A következő összejövetel kezdete előtt a házigazda lány félrehívott, és meglehetősen zavartan közölte velem, hogy restelli a dolgot, nem is akarja közelebbről indokolni, de vissza kell vonnia ajánlatát: ezt az alkalmat még megtarthatjuk, de többet nem jöhetünk össze nála. Lezajlott ezután a bibliaköri alkalom. Az előzőleg említett, papi pályáról átigazolt filozófiatanár nem volt jelen. Szokás szerint utolsónak mentem el. Egy férfi kollégával és egy másik lánnyal tárgyaltunk valamit még a lépcsőházban is, majd a kapun kívül megállva is folytattuk a beszélgetést. Rövidesen mindannyian érzékeltük, hogy valakik erősen figyelnek. Két magas, bőrkabátos férfit pillantottunk meg, talán csak mintegy háromméternyi távolságra tőlünk. Rossz érzés volt. Elindultunk a kocsi felé, amivel mindhárman Zugligetbe tartottunk. A két férfi alig több, mint egy cipőnyomnyi távolságból követett. Elég hosszan kellett menni a kocsihoz, úgy hogy megsokallva a különleges kíséretet, hirtelen hátrafordultam, hogy megnézzem őket. Ők is megálltak, és olyan fenyegetően néztek, mintha máris valami tettlegesség következnék. Tovább mentünk, ők némán a nyomunkban. Amint kocsiba szálltunk, ők is ugyanezt tették, és megint csak a lehető legkisebb távolságot tartva követtek. Kissé aggasztó volt, hogy mi történik, ha célhoz érünk, a késő esti órában kiszállunk a zugligeti néptelen kis téren. Amint kiléptünk a kocsiból, ők is azonnal kiszálltak, majd mint a cövek, megálltak az autójuk mellett, fenyegető tartásban, szúrós tekintettel. Nem mozdultak, míg mi be nem léptünk a házba. Valószínűleg megfélemlítő demonstrációra volt csupán parancsuk.
Egy másik, sokkal derűsebb mozzanat: Nyári ifjúsági táborainkat mindig megelőzte egy menetrendszerű berendelés az Állami Egyházügyi Hivatalba, ahol keményen fenyegettek minket, mondván: „El ne merjünk menni, mert a törvény teljes szigorával fognak lesújtani.” Volt egy nagyon értelmes, egyszerű, vidéki gyülekezetvezető, akit sokszor magunkkal vittünk az ilyen behivatások alkalmával, hogy demonstráljuk a népi képviseletet, illetve azt, hogy a tagság előtt mi semmit sem hallgatunk el. Idősebb székely ember volt ez a Gyuri bácsi. Miután a főosztályvezető elmennydörögte a szokásos fenyegetéseket, ő nagy alázatosan feltette a kérdést: „Kérem tisztelettel főosztályvezető úr, lenne szíves megmondani, hogy konkrétan melyik magyar törvényt sértjük meg azzal, hogy együtt nyaralunk, és azzal foglalkozunk, ami minket érdekel?” A főosztályvezető vérvörös arccal ordította szinte a kérdésre adott válaszát: „Nem mondtam elég világosan, hogy el ne merjenek menni?!” Máskor magával Miklós Imre államtitkár úrral folyt a tárgyalás. Amikor kijöttünk, Gyuri bácsi csendesen megjegyezte: „Hát arrafelé falun, ahol én lakom, azt gondolná az ember, hogy egy államtitkár azért okosabb ember.” Tény, hogy a gyakori „edzés” után végül már mosolyogva, felszabadult nyugalommal tudtunk be és kijárni a félelmetes hírű Állami Egyházügyi Hivatalba. Mind jobban kiismertük magunkat a különböző taktikákban, és főként megannyiszor tapasztaltuk valóban a jó Isten segítségét.
Visszatekintve ezekre az úgymond nehéz évekre, őszintén vallhatom: Nagyon szép idők voltak! Csodálatos tapasztalat volt, hogy megtarthattuk a hatalom fenyegető monstrumával szemben a szabadságot, a tisztességet, és érvényesíthettük a nyílt színvallást.
2004. november 12.