Jelenlegi beosztás:
- fõiskolai
tanár, Wesley János Lelkészképzõ Fõiskola, Budapest
- tudományos
fõmunkatárs, Felsõoktatási Kutatóintézet, Budapest
E-mail: lukacsp@ella.hu,
Tanulmányok:
- 1967-72: ELTE BTK, Budapest, történelem és
orosz szak. Képesítés: középiskolai tanár.
- 1970-71: részképzés: Tanárképzõ
Fõiskola, Vlagyimir; Lenin Fõiskola, Moszkva.
- 1975-77: ML Szociológia szakosító, Budapest.
Tudományos fokozat:
- 1983, neveléstudomány, egyetemi doktor, ELTE
BTK
- 1991, neveléstudomány kandidátusa, TMB
(PhD-ként is elismerte: ELTE BTK, 1996)
Szakmai pálya:
1972-74: ált. iskolai és gimnáziumi tanár
1974-77: munkatárs a Fõvárosi-, majd az
Országos Pályaválasztási Tanácsadó Intézetben
1974-80: tud. segédmtárs, majd tud. mtárs a
Felsõoktatási Pedagógiai Kutatóközpontban,
1981-: tud. mtárs, tud. fõmtárs,
1990-96: fõigazgató-helyettes az
Oktatáskutató Intézetben (OI)
1992-00: tszv. fõiskolai tanár, a
Kodolányi János Fõiskolán, Székesfehérvár.
1994-: változó intenzitással megbízott
elõadó az ELTE Szociológiai Intézetében, az ELTE BTK Neveléstudományi
Tanszékén és Nevtud. PhD Iskoláján, 2001-tõl a DE
Mûvelõdéstudományi Doktori Iskoláján,
1997-98: fõigazgató-helyettes, majd
1998-2000 fõigazgató a Kodolányi János Fõiskolán,
2000-02: tud. fõmts, Általános
Vállalkozási Fõiskola
2001-03:
fõigazgató, Oktatáskutató Intézet
2004-: tud. fõmunkatárs,
Felsõoktatási Kutató Intézet
2004-: fõiskolai tanár, Wesley János
Lelkészképzõ Fõiskola
Pályadíjak,
elismerések:
- Akadémiai pályadíj: 1984, /Színvonal és
szelekció/; 1985, /A tervezés és döntés anatómiája, társszerzõkkel/,
- Széchenyi professzori ösztöndíj, 1998-2001
Nyelvtudás:
- orosz nyelvtanári,
- angol,
- latin
Tudományos-szakmai
közéleti tevékenység:
1984-98: külsõ munkatársa a Magyar
Rádiónak, mûsorvezetõ-szakértõje több, pl.: a Társadalom és
iskola, Katedra, Scola – vita címûeknek.
1990-94: az Országos Közoktatási Tanács tagja,
1990-: a Társadalom és oktatás c. könyvsorozat
társszerkesztõje,
1991-94: a Szociológiai Szemle,
1991-00: az Új Pedagógiai Szemle és
1992-. az Educatio c. folyóiratok
szerkesztõ bizottsági tagja,
1993-01: a Magyar
Pedagógiai Társaság Választmányának tagja,
1994-96: a Bárczy István Könyvtár c.
könyvsorozat társszerkesztõje,
1994-99: az MTA Pedagógiai Bizottságának
tagja,
1990-95: a Magyar Szociológiai Társaság
Oktatásszociológiai Szakosztályának titkára,
1995-99: elnöke,
1995-96. a Soros Alapítvány Demokráciára
Nevelés szakkuratóriumának tagja,
1996-: az MTA köztestületi tagja,
1997-01: országos szakértõ
/tanügyigazgatás/
1998-03: a Magyar
Akkreditációs Bizottság Kommunikációs (2001-tõl: Irodalom-, média- és
kommunikációs) szakbizottság tagja,
1998-: az MTA Ped. Biz. Pedagógusképzési
Albizottság tagja,
1999: az Államilag Elismert
Felsõoktatási Intézmények Vezetõi Kollégiumának ügyvivõje,
2000-03: a Nemzeti Távoktatási Tanács tagja
2001-03: a Magyar Akkreditációs Bizottság
Nevelés- és sporttudományok szakbizottság tagja,
2001-: a Magyar Felsõoktatás
rovatvezetõje,
2003-: az OTKA Szociológiai Zsûri tagja.
Könyvek:
Középiskolák és felsôoktatási intézmények
együttmûködése a felsôfokú tanulmányokra való felkészítésben és a
hallgatók kiválasztásában. Budapest, FPK, 1980. 143 p.
Oktatáspolitka és oktatásirányítás
(társszerzõkkel). Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1981, 93 p.
Színvonal, szelekció,
oktatáspolitika. Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1982. 103 p. (Tervezést
támogató kutatások, 62.)
Rövid- és középtávú
tervezés az oktatásügyben. Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1984. 52 p.
(Tervezést támogató kutatások, 81.)
A pedagógusok munkaügyi
helyzete az általános iskolában (társszerzõkkel). Budapest,
Oktatáskutató Intézet, 1984. 51 p.
A pedagógusbérek
csökkenése az általános iskolában (társszerzõkkel). Budapest,
Oktatáskutató Intézet, 1984. 32 p. (Tervezést támogató kutatások, 85.)
Színvonal és szelekció. Oktatáspolitikai
elemzés. Budapest, Educatio, 1991. 117 p. /Társadalom és oktatás/.
Kötetben megjelent
tanulmányok:
A felsôfokú tanulmányokra való felkészítés
néhány problémája. In: Merítés és kiválasztás a felsôoktatásban. /Szerk.:
Lukács P./ Budapest, FPK, 1981. 71-96. pp.
A középtávú oktatástervezés központi mechanizmusairól. In: A tervezés és döntés anatómiája. /Szerk. Kozma T./ Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1986. 57-165. pp.
Válság vagy megújulás? Szolgáltatás és
szociálpolitikai tevékenység az iskolás korúak körében /Várhegyi Györggyel/ In:
A társadalom, az iskola és a pedagógia. Szemelvények. Segédanyag a pedagógusok
intenzív továbbképzéséhez. /Szerk. Illyés S. és Nádasi M./. Budapest,
Mûvelôdési Minisztérium, 1986. 18-26. pp.
Iskola a piacon - avagy hogyan kerüljük el az
újabb oktatási reformokat? In: Arat a magyar. /Szerk. Szalai J. et al./
Budapest, MTA Szociológiai Kutatóintézet, 1988. 246-264. pp.
Oktatásfinanszírozás: miértek és hogyanok (Semjén
Andrással) In: Oktatásfinanszírozás. Válogatás az angol nyelvû
szakirodalomból./Szerk. Semjén A., Lukács P./ Budapest, Oktatáskutató Intézet,
1988. 3-10. pp. / Oktatáspolitika 2./
Fordulat és megújulás - Tézisek egy
közoktatás-politikai koncepcióhoz./ Halász Gáborral/.In: Csak reformot ne...
/Szerk. Lukács P., Várhegyi Gy./ Budapest, Edukáció, 1989. 9-28. pp.
/Társadalom és oktatás/
Szempontok a törvény-vitához /Kozma Tamással/
In: Szabad legyen, vagy kötelezô? A közoktatási törvény koncepciójához /szerk.
Lukács P. -Kozma T./ Budapest, Educatio, 1992. 17-26. pp.
Oktatáspolitika és iskolarendszer. In: Szabad
legyen, vagy kötelezô? A közoktatási törvény koncepciójához /szerk. Lukács P.
-Kozma T./ Budapest, Educatio, 1992. 65-74. pp.
A magánoktatás szabályozásáról. In: Szabad
legyen, vagy kötelezô? A közoktatási törvény koncepciójához /szerk. Lukács P.
-Kozma T./ Budapest, Educatio, 1992. 147-156. pp., Megjelent még in: A
tömegoktatás alapkérdései. Pedagógiai olvasókönyv /szerk. Mátrai Zs./ Nemzeti
Tankönyvkiadó, 1995. 144-152. pp.
Pedagógus bérrendszer. In: Szabad legyen, vagy
kötelezô? A közoktatási törvény koncepciójához /szerk. Lukács P. -Kozma T./
Budapest, Educatio, 1992. 205-219. pp.
Egyházi iskolák a Nyugaton és nálunk. In:
Társadalom-iskola-gyermek. Szöveggyûjtemény /szerk. Budai István et al./
Vitéz János Rom. Kat. Tanítóképzõ Fõisk., Esztergom, 1993.
1o4-111. pp.
Az emberi erõforrás-fejlesztés és az
oktatás új dimenziója: felkészülés az EU-csatlakozásra. In: Az emberi
erõforrás hasznosítása és fejlesztése Magyarországon és
Észak-Dunántúlon. MTA VEAB, Székesfehérvár, 1997. 61-65. Pp.
Nyugaton és nálunk. In: Oktatáspolitika és
vallásszabadság /szerk. Nagy Péter Tibor/. Új Mandátum, Budapest, 2000. 13-22.
Pp.
Felsõoktatás új pályán, In:
Felsõoktatás új pályán. /szerk. Lukács Péter/. Oktatáskutató Intézet,
2002. = http://www.hier.iif.hu/kutatas/eredm/lukacs/felsmeg.html
Kötetszerkesztések:
Szovjet szociológiai tanulmányok a
pályaválasztásról. /Vál., szerk., és bev./ Budapest, Tankönyvkiadó, 1981. 261
p.
Merítés és kiválasztás a felsôoktatásban.
Budapest, FPK, 1981. 127+63 p.
Oktatásfinanszírozás. Válogatás az angol
nyelvû szak-irodalomból. /Vál., szerk. és bev. Semjén Andrással/
Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1988. 253 p. /Oktatáspolitika 2./
Kinek az iskolája, minek az iskolája?
Nyilvános vita a közoktatásról /szerk./.Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1989.
57 p. /Kéziratok, beszámolók, dokumentumok/
Csak reformot ne.../Vál. és szerk. Várhegyi
Györggyel/ Budapest, Edukáció, 1989. 289 p.
Költségvetési reform és az oktatás
finanszírozása. Az 1989. junius 7-én Budapesten megtartott tudományos
konferencia anyaga /szerk./ Budapest, Oktatáskutató Intézet, Edukáció, 1989. 79
p. /Kutatás közben/
Alternatív iskolák, alternatív pedagógiák
Magyarországon. Az 1990 márciusában Budapesten megtartott tudományos
konferencia anyaga. /szerk./ Budapest, Oktatáskutató Intézet, Edukáció, 1991.
79 p. /Kutatás közben/
Beszélgetések a tanterv- és
tankönyvpolitikáról /szerk. Sárkány Klárával/ Budapest, Oktatáskutató Intézet,
Edukáció, 1990. 116 p./Kutatás közben/
Szabad legyen, vagy kötelezô? A közoktatási
törvény koncepciójához /szerk. Kozma Tamással/ Budapest, Educatio, 1992. 258 p.
Felsõoktatás új pályán. /szerk./.
Oktatáskutató Intézet, 2002. = http://www.hier.iif.hu/kutatas/eredm/lukacs/felsmeg.html
Oktatáspolitika. Felsõoktatási Kutatóintézet
– Új Mandátum Könyvkiadó, /Szerk.: Nagy Péter Tiborral/, Bp., 2004. (Megjelenés
alatt.)
Folyóirat tematikus
számainak szerkesztése:
Pénz, piac, iskola = Educatio, 1992. 2. sz.;
Mérleg, 1990-1994. = Educatio, 1994. 1. sz.;
Iskolaszerkezet = Educatio, 1996. 3. sz.;
Mérlegen, 1990-2002 = Educatio, 2002. 1. sz.
Tanulmányok, cikkek:
Hátrányos helyzet - szakkör - pályaválasztás
(Kristóf Ágnessel) = Pályaválasztási Tanácsadás, 1976. 2.sz. 19-24. pp.
A középiskolai felvételi szelekció kérdéséhez
= Pályaválasztási Tanácsadás, 1976. 3-4.sz. 23-30. pp.
Középiskolák és felsôoktatási intézmények
együttmûködése a pályaorientációban = Pályaválasztás, 1980. 4.sz. 17-22.
pp.
Középiskolák és felsôoktatási intézmények
együttmûködése = Felsôoktatási Szemle, 1981. 12.sz. 712-719. pp.
Fejezet a pályaválasztás szovjet szociológiai
szakirodalmából = Pályaválasztás, 1981. 2.sz. 38-42. pp.
Érettségi után Moszkvában = Köznevelés, 1983.
34.sz. l2. pp.
Ötnapos munkahét - iskola, mûvelôdés,
ismeretterjesztés = Mûhely, 1983. 1.sz. 7-25. pp.
Válság vagy megújulás? Szolgáltatás és
szociálpolitika az iskolás korúak körében /Várhegyi Györggyel/= Valóság,
1984.1.sz.44-54. pp.
Alkalmasság és felvételi rendszer =
Felsôoktatási Szemle, 1984. 4.sz. 209-216. pp.
Az oktatásügy középtávú tervezésérôl = Magyar
Pedagógia, 1984. 4.sz. 373-389. pp.
Az iskolai egésznapos nevelés alakulása =
Pedagógiai Szemle, 1985. 10.sz. 1024-1035. pp.
Miért nem számolható fel a pedagógushiány - ha
nincs? = Pedagógiai Szemle, 1986. 10.sz. 963-971. pp.
Az iskolai szociális szolgáltatásokról =
Pedagógiai Szemle, 1986. 12.sz. 1223-1230. pp.
Iskola ma - holnap. Gáspár László, Nagy
József, Lukács Péter beszélgetése a szegedi nyári pedagógiai egyetemen. =
Ifjúsági Szemle, 1987. 1.sz. 82-92. pp.
Il ruolo dell’ IEA nelle politiche in campo
educativo: il caso dell'Ungheria /Báthory Zoltánnal és Halász Gáborral/ =
Scuola e Cittá, 1987.No.8., pp.335-344.
A "napközis probléma" /Várhegyi
Györggyel/= Szociálpolitikai Értesítô. 1987. 1.sz. 7-39. pp.
Az iskolának korszerû tudást adó
intézménnyé kell válnia = Köznevelés, 1987. 43.sz. 6-7. pp.
Oktatáspolitika és tankönyvelmélet =
Oktatásügyi Kutatások, 1987.4. 35-39. pp.
Az IEA magyarországi hatásáról /Halász
Gáborral/ = Köznevelés, 1988. 3.sz. 18-21. pp.
Debate of Full-Day Education in Schools. =
Pedagogical Review. A Selection from the 1986 Issues of "Pedagógiai
Szemle". Published by the National Institute for Education, Hungary.
1988., pp.31-34.
Iskola a piacon - avagy hogyan kerüljük el az
újabb oktatási reformokat? = Mozgó Világ, 1988. 5.sz. 3-18. pp.
Szociálpolitika az iskolában: a napközi esete
/Várhegyi Györggyel/. = Társadalomkutatás, 1988. 4.sz. 39-49. pp.
Az iskola reformja - vagy a reform iskolája? =
Tájékoztató a közoktatási kutatásokról. 1989. ll.sz. 37-44. pp.
Changes in Selection Policy in Hungary: the
case of the admission system in higher education = Comparative Education,
Vol.25. 1989. No.2., pp.219-228.
Integrálódás, felzárkózás, avagy
tûzoltás = Tervgazdasági Fórum, 1989. 3.sz.,ll3-ll9. pp.
System rekrutacji na wyzsze uczelnie na
Wegrzech = Zycie Szkoly Wyzszej, 1989. No.8-9. pp. 117-133.
A Brief Survey of Research on Higher Education
in Hungary = Higher Education Policy, Vol.2. 1989. No.3. 31-34. pp.
Önkormányzat és iskola = Magyar Hírlap, 1990.
aug. 3. 1o. p.
Lépéskényszerben a tanügyirányítás = Magyar
Nemzet, 1991. jan.24.6. p.
Javaslat a pedagógus-bérrendszer megújításának
elveire = Köznevelés, 1991. 29.sz. 3-4. pp.
Javaslat a pedagógus-bérrendszer
átalakításával kapcsolatos munkálatokra = Magyar Közigazgatás, 1991. 3. sz.
264-273. pp.
Egy világváros oktatáspolitikájához = Magyar
Közigazgatás, 1991. 5.sz. 450-464. pp. /Sáska Gézával és Setényi Jánossal/.
Harcok egy koncepció körül = Beszélô, 1991.
július 13. 35-36. pp.
Iskola – kasztrendszerben = Népszabadság.
1991. dec.30. 11. p.
(Vajda Zsuzsa:) Embergyermek - gyermekember.
Bp., Göncöl, 1991. 244 pp. [Könyvismertetés.] = BUKSZ, 1991. 4.sz. 495-496. pp.
Magánoktatás, közoktatás, felekezeti oktatás
külföldön = Köznevelés, 1992. 10-11. sz. 20-23. pp.
Oktatáspolitika és iskolaszerkezet = Holmi,
1992.5.sz. 711-720.pp.
Egyházi iskolák Nyugaton és nálunk =
Educatio,1992.1.sz. 26-33.pp.
Tanárvélemények a felsôoktatás piacosításáról
= Heti Világgazdaság, 1992. 49. sz. 77-78. pp.
Oktatáspolitika és tanterv = Új Pedagógiai
Szemle, 1993. 4. sz. 32-38. pp.
Közoktatási paradigmák = Educatio, 1994. 1.
sz. 14-26. pp.
A finanszírozhatatlan reform = Ráció, 1995. 1.
sz. 1o-13. pp.
Posztmodern (Köz)nevelés = Köznevelés, 1995.
december 14. 6-7. pp.
Iskolarendszerek a fejlett országokban =
Educatio, 1996. 2. sz. 203-214. pp.
Kutatás vagy politikaformálás? = Educatio,
2001. 2. sz., 94-102. pp.
Túlfejlesztett magyar felsõoktatás? =
Magyar Felsõoktatás, 2001. 8. sz. 46-47. pp.
Piacosodó felsõoktatás = ÁVF Tudományos
Közlemények, 2001. november, 7-13. pp.
Tömeges felsõoktatás – globális
versenyben, I. = Magyar Felsõoktatás, 2001. 10. sz. 23-25. pp.
Kánonok az oktatásügyben, Oktatáskutató
Intézet – BME, Bp., 2001. = mokk.bme.hu/kutatas/kanonkonf/szovegek.lukacs.html
Tömeges felsõoktatás – globális
versenyben, II. = Magyar Felsõoktatás, 2002. 1-2. sz. 27-28. pp.
Piaccá lett felsõoktatás = Élet és
irodalom, 2002. február 8. 10-11. pp.
Miért szóljon a harang? = Magyar Hírlap, 2002. október 19. 10. p.