Peter Lukacs

 

LUKÁCS PÉTER

 

Szakmai életrajz

 

Jelenlegi beosztás:

- fõiskolai tanár, Wesley János Lelkészképzõ Fõiskola, Budapest

- tudományos fõmunkatárs, Felsõoktatási Kutatóintézet, Budapest

E-mail: lukacsp@ella.hu,

 

Tanulmányok:

- 1967-72: ELTE BTK, Budapest, történelem és orosz szak. Képesítés: középiskolai tanár.

- 1970-71: részképzés: Tanárképzõ Fõiskola, Vlagyimir; Lenin Fõiskola, Moszkva.

- 1975-77: ML Szociológia szakosító, Budapest.

 

Tudományos fokozat:

- 1983, neveléstudomány, egyetemi doktor, ELTE BTK

- 1991, neveléstudomány kandidátusa, TMB (PhD-ként is elismerte: ELTE BTK, 1996)

 

Szakmai pálya:

 

1972-74: ált. iskolai és gimnáziumi tanár

1974-77: munkatárs a Fõvárosi-, majd az Országos Pályaválasztási Tanácsadó Intézetben

1974-80: tud. segédmtárs, majd tud. mtárs a Felsõoktatási Pedagógiai Kutatóközpontban,

1981-: tud. mtárs, tud. fõmtárs,

1990-96: fõigazgató-helyettes az Oktatáskutató Intézetben (OI)

1992-00: tszv. fõiskolai tanár, a Kodolányi János Fõiskolán, Székesfehérvár.

1994-: változó intenzitással megbízott elõadó az ELTE Szociológiai Intézetében, az ELTE BTK Neveléstudományi Tanszékén és Nevtud. PhD Iskoláján, 2001-tõl a DE Mûvelõdéstudományi Doktori Iskoláján,

1997-98: fõigazgató-helyettes, majd 1998-2000 fõigazgató a Kodolányi János Fõiskolán,

2000-02: tud. fõmts, Általános Vállalkozási Fõiskola

2001-03: fõigazgató, Oktatáskutató Intézet

2004-: tud. fõmunkatárs, Felsõoktatási Kutató Intézet

2004-: fõiskolai tanár, Wesley János Lelkészképzõ Fõiskola

 

Pályadíjak, elismerések:

 

- Akadémiai pályadíj: 1984, /Színvonal és szelekció/; 1985, /A tervezés és döntés anatómiája, társszerzõkkel/,

- Széchenyi professzori ösztöndíj, 1998-2001

 

 

Nyelvtudás:

- orosz nyelvtanári,

- angol,

- latin

 

Tudományos-szakmai közéleti tevékenység:

 

1984-98: külsõ munkatársa a Magyar Rádiónak, mûsorvezetõ-szakértõje több, pl.: a Társadalom és iskola, Katedra, Scola – vita címûeknek.

1990-94: az Országos Közoktatási Tanács tagja,

1990-: a Társadalom és oktatás c. könyvsorozat társszerkesztõje,

1991-94: a Szociológiai Szemle,

1991-00: az Új Pedagógiai Szemle és

1992-. az Educatio c. folyóiratok szerkesztõ bizottsági tagja,

1993-01: a Magyar Pedagógiai Társaság Választmányának tagja,

1994-96: a Bárczy István Könyvtár c. könyvsorozat társszerkesztõje,

1994-99: az MTA Pedagógiai Bizottságának tagja,

1990-95: a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztályának titkára,

1995-99: elnöke,

1995-96. a Soros Alapítvány Demokráciára Nevelés szakkuratóriumának tagja,

1996-: az MTA köztestületi tagja,

1997-01: országos szakértõ /tanügyigazgatás/

1998-03: a Magyar Akkreditációs Bizottság Kommunikációs (2001-tõl: Irodalom-, média- és kommunikációs) szakbizottság tagja,

1998-: az MTA Ped. Biz. Pedagógusképzési Albizottság tagja,

1999: az Államilag Elismert Felsõoktatási Intézmények Vezetõi Kollégiumának ügyvivõje,

2000-03: a Nemzeti Távoktatási Tanács tagja

2001-03: a Magyar Akkreditációs Bizottság Nevelés- és sporttudományok szakbizottság tagja,

2001-: a Magyar Felsõoktatás rovatvezetõje,

2003-: az OTKA Szociológiai Zsûri tagja.

 

Fontosabb publikációk

 

Könyvek:

Középiskolák és felsôoktatási intézmények együttmûködése a felsôfokú tanulmányokra való felkészítésben és a hallgatók kiválasztásában. Budapest, FPK, 1980. 143 p.

Oktatáspolitka és oktatásirányítás (társszerzõkkel). Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1981, 93 p.

Színvonal, szelekció, oktatáspolitika. Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1982. 103 p. (Tervezést támogató kutatások, 62.)

 

Rövid- és középtávú tervezés az oktatásügyben. Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1984. 52 p. (Tervezést támogató kutatások, 81.)

 

A pedagógusok munkaügyi helyzete az általános iskolában (társszerzõkkel). Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1984. 51 p.

 

A pedagógusbérek csökkenése az általános iskolában (társszerzõkkel). Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1984. 32 p. (Tervezést támogató kutatások, 85.)

 

Színvonal és szelekció. Oktatáspolitikai elemzés. Budapest, Educatio, 1991. 117 p. /Társadalom és oktatás/.

 

 

Kötetben megjelent tanulmányok:

 

A felsôfokú tanulmányokra való felkészítés néhány problémája. In: Merítés és kiválasztás a felsôoktatásban. /Szerk.: Lukács P./ Budapest, FPK, 1981. 71-96. pp.

A középtávú oktatástervezés központi mechanizmusairól. In: A tervezés és döntés anatómiája. /Szerk. Kozma T./ Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1986. 57-165. pp.

Válság vagy megújulás? Szolgáltatás és szociálpolitikai tevékenység az iskolás korúak körében /Várhegyi Györggyel/ In: A társadalom, az iskola és a pedagógia. Szemelvények. Segédanyag a pedagógusok intenzív továbbképzéséhez. /Szerk. Illyés S. és Nádasi M./. Budapest, Mûvelôdési Minisztérium, 1986. 18-26. pp.

Iskola a piacon - avagy hogyan kerüljük el az újabb oktatási reformokat? In: Arat a magyar. /Szerk. Szalai J. et al./ Budapest, MTA Szociológiai Kutatóintézet, 1988. 246-264. pp.

Oktatásfinanszírozás: miértek és hogyanok (Semjén Andrással) In: Oktatásfinanszírozás. Válogatás az angol nyelvû szakirodalomból./Szerk. Semjén A., Lukács P./ Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1988. 3-10. pp. / Oktatáspolitika 2./

Fordulat és megújulás - Tézisek egy közoktatás-politikai koncepcióhoz./ Halász Gáborral/.In: Csak reformot ne... /Szerk. Lukács P., Várhegyi Gy./ Budapest, Edukáció, 1989. 9-28. pp. /Társadalom és oktatás/

Szempontok a törvény-vitához /Kozma Tamással/ In: Szabad legyen, vagy kötelezô? A közoktatási törvény koncepciójához /szerk. Lukács P. -Kozma T./ Budapest, Educatio, 1992. 17-26. pp.

Oktatáspolitika és iskolarendszer. In: Szabad legyen, vagy kötelezô? A közoktatási törvény koncepciójához /szerk. Lukács P. -Kozma T./ Budapest, Educatio, 1992. 65-74. pp.

A magánoktatás szabályozásáról. In: Szabad legyen, vagy kötelezô? A közoktatási törvény koncepciójához /szerk. Lukács P. -Kozma T./ Budapest, Educatio, 1992. 147-156. pp., Megjelent még in: A tömegoktatás alapkérdései. Pedagógiai olvasókönyv /szerk. Mátrai Zs./ Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995. 144-152. pp.

Pedagógus bérrendszer. In: Szabad legyen, vagy kötelezô? A közoktatási törvény koncepciójához /szerk. Lukács P. -Kozma T./ Budapest, Educatio, 1992. 205-219. pp.

Egyházi iskolák a Nyugaton és nálunk. In: Társadalom-iskola-gyermek. Szöveggyûjtemény /szerk. Budai István et al./ Vitéz János Rom. Kat. Tanítóképzõ Fõisk., Esztergom, 1993. 1o4-111. pp.

Az emberi erõforrás-fejlesztés és az oktatás új dimenziója: felkészülés az EU-csatlakozásra. In: Az emberi erõforrás hasznosítása és fejlesztése Magyarországon és Észak-Dunántúlon. MTA VEAB, Székesfehérvár, 1997. 61-65. Pp.

Nyugaton és nálunk. In: Oktatáspolitika és vallásszabadság /szerk. Nagy Péter Tibor/. Új Mandátum, Budapest, 2000. 13-22. Pp.

Felsõoktatás új pályán, In: Felsõoktatás új pályán. /szerk. Lukács Péter/. Oktatáskutató Intézet, 2002. = http://www.hier.iif.hu/kutatas/eredm/lukacs/felsmeg.html

 

Kötetszerkesztések:

Szovjet szociológiai tanulmányok a pályaválasztásról. /Vál., szerk., és bev./ Budapest, Tankönyvkiadó, 1981. 261 p.

Merítés és kiválasztás a felsôoktatásban. Budapest, FPK, 1981. 127+63 p.

Oktatásfinanszírozás. Válogatás az angol nyelvû szak-irodalomból. /Vál., szerk. és bev. Semjén Andrással/ Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1988. 253 p. /Oktatáspolitika 2./

Kinek az iskolája, minek az iskolája? Nyilvános vita a közoktatásról /szerk./.Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1989. 57 p. /Kéziratok, beszámolók, dokumentumok/

Csak reformot ne.../Vál. és szerk. Várhegyi Györggyel/ Budapest, Edukáció, 1989. 289 p.

Költségvetési reform és az oktatás finanszírozása. Az 1989. junius 7-én Budapesten megtartott tudományos konferencia anyaga /szerk./ Budapest, Oktatáskutató Intézet, Edukáció, 1989. 79 p. /Kutatás közben/

Alternatív iskolák, alternatív pedagógiák Magyarországon. Az 1990 márciusában Budapesten megtartott tudományos konferencia anyaga. /szerk./ Budapest, Oktatáskutató Intézet, Edukáció, 1991. 79 p. /Kutatás közben/

Beszélgetések a tanterv- és tankönyvpolitikáról /szerk. Sárkány Klárával/ Budapest, Oktatáskutató Intézet, Edukáció, 1990. 116 p./Kutatás közben/

Szabad legyen, vagy kötelezô? A közoktatási törvény koncepciójához /szerk. Kozma Tamással/ Budapest, Educatio, 1992. 258 p.

Felsõoktatás új pályán. /szerk./. Oktatáskutató Intézet, 2002. = http://www.hier.iif.hu/kutatas/eredm/lukacs/felsmeg.html

Oktatáspolitika. Felsõoktatási Kutatóintézet – Új Mandátum Könyvkiadó, /Szerk.: Nagy Péter Tiborral/, Bp., 2004. (Megjelenés alatt.)

Folyóirat tematikus számainak szerkesztése:

 

Pénz, piac, iskola = Educatio, 1992. 2. sz.;

Mérleg, 1990-1994. = Educatio, 1994. 1. sz.;

Iskolaszerkezet = Educatio, 1996. 3. sz.;

Mérlegen, 1990-2002 = Educatio, 2002. 1. sz.

Tanulmányok, cikkek:

Hátrányos helyzet - szakkör - pályaválasztás (Kristóf Ágnessel) = Pályaválasztási Tanácsadás, 1976. 2.sz. 19-24. pp.

A középiskolai felvételi szelekció kérdéséhez = Pályaválasztási Tanácsadás, 1976. 3-4.sz. 23-30. pp.

Középiskolák és felsôoktatási intézmények együttmûködése a pályaorientációban = Pályaválasztás, 1980. 4.sz. 17-22. pp.

Középiskolák és felsôoktatási intézmények együttmûködése = Felsôoktatási Szemle, 1981. 12.sz. 712-719. pp.

Fejezet a pályaválasztás szovjet szociológiai szakirodalmából = Pályaválasztás, 1981. 2.sz. 38-42. pp.

Érettségi után Moszkvában = Köznevelés, 1983. 34.sz. l2. pp.

Ötnapos munkahét - iskola, mûvelôdés, ismeretterjesztés = Mûhely, 1983. 1.sz. 7-25. pp.

Válság vagy megújulás? Szolgáltatás és szociálpolitika az iskolás korúak körében /Várhegyi Györggyel/= Valóság, 1984.1.sz.44-54. pp.

Alkalmasság és felvételi rendszer = Felsôoktatási Szemle, 1984. 4.sz. 209-216. pp.

Az oktatásügy középtávú tervezésérôl = Magyar Pedagógia, 1984. 4.sz. 373-389. pp.

Az iskolai egésznapos nevelés alakulása = Pedagógiai Szemle, 1985. 10.sz. 1024-1035. pp.

Miért nem számolható fel a pedagógushiány - ha nincs? = Pedagógiai Szemle, 1986. 10.sz. 963-971. pp.

Az iskolai szociális szolgáltatásokról = Pedagógiai Szemle, 1986. 12.sz. 1223-1230. pp.

Iskola ma - holnap. Gáspár László, Nagy József, Lukács Péter beszélgetése a szegedi nyári pedagógiai egyetemen. = Ifjúsági Szemle, 1987. 1.sz. 82-92. pp.

Il ruolo dell’ IEA nelle politiche in campo educativo: il caso dell'Ungheria /Báthory Zoltánnal és Halász Gáborral/ = Scuola e Cittá, 1987.No.8., pp.335-344.

A "napközis probléma" /Várhegyi Györggyel/= Szociálpolitikai Értesítô. 1987. 1.sz. 7-39. pp.

Az iskolának korszerû tudást adó intézménnyé kell válnia = Köznevelés, 1987. 43.sz. 6-7. pp.

Oktatáspolitika és tankönyvelmélet = Oktatásügyi Kutatások, 1987.4. 35-39. pp.

Az IEA magyarországi hatásáról /Halász Gáborral/ = Köznevelés, 1988. 3.sz. 18-21. pp.

Debate of Full-Day Education in Schools. = Pedagogical Review. A Selection from the 1986 Issues of "Pedagógiai Szemle". Published by the National Institute for Education, Hungary. 1988., pp.31-34.

Iskola a piacon - avagy hogyan kerüljük el az újabb oktatási reformokat? = Mozgó Világ, 1988. 5.sz. 3-18. pp.

Szociálpolitika az iskolában: a napközi esete /Várhegyi Györggyel/. = Társadalomkutatás, 1988. 4.sz. 39-49. pp.

Az iskola reformja - vagy a reform iskolája? = Tájékoztató a közoktatási kutatásokról. 1989. ll.sz. 37-44. pp.

Changes in Selection Policy in Hungary: the case of the admission system in higher education = Comparative Education, Vol.25. 1989. No.2., pp.219-228.

Integrálódás, felzárkózás, avagy tûzoltás = Tervgazdasági Fórum, 1989. 3.sz.,ll3-ll9. pp.

System rekrutacji na wyzsze uczelnie na Wegrzech = Zycie Szkoly Wyzszej, 1989. No.8-9. pp. 117-133.

A Brief Survey of Research on Higher Education in Hungary = Higher Education Policy, Vol.2. 1989. No.3. 31-34. pp.

Önkormányzat és iskola = Magyar Hírlap, 1990. aug. 3. 1o. p.

Lépéskényszerben a tanügyirányítás = Magyar Nemzet, 1991. jan.24.6. p.

Javaslat a pedagógus-bérrendszer megújításának elveire = Köznevelés, 1991. 29.sz. 3-4. pp.

Javaslat a pedagógus-bérrendszer átalakításával kapcsolatos munkálatokra = Magyar Közigazgatás, 1991. 3. sz. 264-273. pp.

Egy világváros oktatáspolitikájához = Magyar Közigazgatás, 1991. 5.sz. 450-464. pp. /Sáska Gézával és Setényi Jánossal/.

Harcok egy koncepció körül = Beszélô, 1991. július 13. 35-36. pp.

Iskola – kasztrendszerben = Népszabadság. 1991. dec.30. 11. p.

(Vajda Zsuzsa:) Embergyermek - gyermekember. Bp., Göncöl, 1991. 244 pp. [Könyvismertetés.] = BUKSZ, 1991. 4.sz. 495-496. pp.

Magánoktatás, közoktatás, felekezeti oktatás külföldön = Köznevelés, 1992. 10-11. sz. 20-23. pp.

Oktatáspolitika és iskolaszerkezet = Holmi, 1992.5.sz. 711-720.pp.

Egyházi iskolák Nyugaton és nálunk = Educatio,1992.1.sz. 26-33.pp.

Tanárvélemények a felsôoktatás piacosításáról = Heti Világgazdaság, 1992. 49. sz. 77-78. pp.

Oktatáspolitika és tanterv = Új Pedagógiai Szemle, 1993. 4. sz. 32-38. pp.

Közoktatási paradigmák = Educatio, 1994. 1. sz. 14-26. pp.

A finanszírozhatatlan reform = Ráció, 1995. 1. sz. 1o-13. pp.

Posztmodern (Köz)nevelés = Köznevelés, 1995. december 14. 6-7. pp.

Iskolarendszerek a fejlett országokban = Educatio, 1996. 2. sz. 203-214. pp.

Kutatás vagy politikaformálás? = Educatio, 2001. 2. sz., 94-102. pp.

Túlfejlesztett magyar felsõoktatás? = Magyar Felsõoktatás, 2001. 8. sz. 46-47. pp.

Piacosodó felsõoktatás = ÁVF Tudományos Közlemények, 2001. november, 7-13. pp.

Tömeges felsõoktatás – globális versenyben, I. = Magyar Felsõoktatás, 2001. 10. sz. 23-25. pp.

Kánonok az oktatásügyben, Oktatáskutató Intézet – BME, Bp., 2001. = mokk.bme.hu/kutatas/kanonkonf/szovegek.lukacs.html

Tömeges felsõoktatás – globális versenyben, II. = Magyar Felsõoktatás, 2002. 1-2. sz. 27-28. pp.

Piaccá lett felsõoktatás = Élet és irodalom, 2002. február 8. 10-11. pp.

Miért szóljon a harang? = Magyar Hírlap, 2002. október 19. 10. p.