Nagy Péter Tibor
Oktatási
és tudományos tevékenység
Oktatási
és tudományos tevékenység
2.Ezekbõl saját fejlesztésü tárgyak
3.
Egyetemeken, fõiskolákon oktatási tevékenység
Tudományos
és Oktatási Közélet
3. Felkérések akkreditációs bizottságokba
5.
Vezette az alábbi hazai kutatásokat
6.
Folyóirat szerkesztõbizottságok és egyéb
Szakmai életrajz
Tanulmányai:
1981-1986-ig
az ELTE BTK magyar-történelem szakos, majd történelem - legújabbkori
társadalomtörténeti speciális tanulmányok szakos hallgatója volt.
Fõállású munkahelyei:
1985-1986-ban
az ELTE BTK Neveléstörténeti Kutatócsoportjánál demonstrátor volt, majd
ugyanitt dolgozott, mint az MTA TMB tudományos ösztöndíjasa ill. tudományos
munkatárs.
1991-ben
az Oktatáskutató Intézet tudományos fõmunkatársa lett, megszerezte a
neveléstudomány kandidása fokozatot, majd a történettudomány kandidátusa
fokozatot, habilitált. 1999-tõl az Oktatáspolitikai Kutatócsoport
vezetõje lett, s e minõségében az Intézet igazgatótanácsának
tagja. 2002-tõl tudományos tanácsadó. Az intézet 2003
december 31-i megszüntetésétõl annak jogutódjánál (Professzorok
Háza Felsõoktatási Kutatóintézet) azonos beosztásban.
1996
óta a WJLF fõiskolai tanára.
Oktatási és tudományos tevékenység
Posztgraduális
szint
1. A Debreceni Egyetem Társadalomtudományi
Doktori Iskolájának alapító tagja
A kilencvenes évek
közepe óta részt vesz a neveléstudományi doktori képzésben, kötelezõen
választható kutatószemináriumok és kreditszerzõ kurzusok hirdetésével. A
kurzusok tárgya a középiskolák társadalmi beágyazottsága a két világháború
közötti Magyarországon.
Három doktorjelölt
vezetését vállalta, jelenleg két doktorjelöltje áll védés elõtt,
oktatástörténeti témákban.
2. Megbízott
elõadóként egy féléves kreditszerzõ kurzust tartott a Horthy
korszak oktatástörténetérõl az ELTE
Neveléstudományi Doktori Programja felkérésére.
Egyetemi
szint
1. Az ELTE Szociológiai Intézetének Oktatás-
és Ifjuságszociológiai és továbbképzési központjának alapító tagja
1988 óta az ELTE
Szociológiai Intézetében a nevelési rendszerek társadalomtörténete című általa
kifejlesztett tárgyat tanítja, mely az oktatásszociológusok, és a
társadalomismeret szakos tanárok számára kötelezõ. Eddig nyolc féléven át folyt ilyen kurzus.
Az iskolai népességek
társadalmi háttere a huszadik század elsõ felének Magyarországán
című kurzus – kötelezõen választható kutatószemináriumként 1997
óta folyik. Eddig hat féléven át folyt ilyen kurzus.
1996 óta az
Oktatáspolitika című kötelezõ tárgy tanítására is
felkérik. Eddig négy féléven át folyt ilyen kurzus.
A kilencvenes években
három féléven át általa kifejlesztett speciálkollégiumot tartott Oktatáspolitika
a két világháború között témában.
Három szakdolgozója
volt, oktatástörténeti témákban.
2. A nyolcvanas évek végén három féléven át neveléstörténetet tanított az ELTE BTK Neveléstudományi Tanszékén,
tanárszakosoknak.
Egy féléves
speciálkollégiumot hírdetett a Horthy korszak oktatástörténetének
körébõl, mely három féléven át tartott.
3. A kilencvenes
években egy féléven át neveléstörténetet tanított a KLTE Neveléstudományi Tanszékén, tanárszakosoknak.
4. A kilencvenes
években három féléves neveléstörténetet tanított a KLTE Neveléstudományi
Tanszékén pedagógia másoddiplomás képzésben, összesen kilenc féléven át.
Tizenkét szakdolgozója
volt, oktatástörténeti témákban.
4. A kilencvenes
években megbízott elõadóként neveléstörténet tanított az Iparművészeti Egyetem Neveléstudományi
Tanszékén vizuális kultúra szakos tanárképzésben három féléven át.
Fõiskolai
szint
1. Megbízott
elõadó, majd fõiskolai tanár volt a székesfehérvári Kodolányi János Fõiskolán.
Tanárszakosoknak öt
féléven át neveléstörténetet tanított kötelezõ tárgyként.
Négy féléven át
oktatáspolitika című speciálkollégiumot tartott.
2. A kilencvenes évek
vége óta fõiskolai tanár, a Pedagógiai Program vezetõje a WJLF-n.
Vallásszociológia c
egyféléves tárgyat tanít. Eddig négy félév zajlott le.
Tudományos
tevékenység
Részben
fõállású tudományos munkatársként, fõmunkatársként,
tanácsadóként, részben ösztöndijasként végzett kutatásokat. Fõ témája a
19-20 századi magyar oktatástörténet és oktatásszociológia, állam-egyház
viszony, vallásszociológia
Egyéb információk
Díjak,
elismerések:
Országos
Tudományos Diákköri Konferencia pedagógia-pszichológia szekció 1. díja
A
Magyar Történelmi Társulat oktatástörténeti pályázatának különdíja
A
Szociológiai Társaság Erdei Ferenc díja
Széchenyi
Professzori Ösztöndíj
Magyary
Zoltán Ösztöndíj
Tudományos fokozatok:
„Érdekkonfliktusok
a harmincas évek oktatáspolitikai fordulatában” címmel 1991-ben kandidátusi
fokozatot szerzett neveléstudományból.
„Tanügyigazgatás
és oktatáspolitika a polgári Magyarországon” címmel 1995-ben kandidátusi
fokozatot szerzett történettudományból.
Habilitált
doctor a Debreceni Egyetemen.
2003
februárjában benyújtotta akadémiai doktori disszertációját.
Oktatási és tudományos tevékenység
1.Tárgyak listája
A középiskolák
társadalmi beágyazottsága a két világháború közötti Magyarországon.(Phd)
A Horthy korszak
oktatástörténetének fontosabb kérdései (PhD)
A nevelési rendszerek
társadalomtörténete (egyetemi)
Az iskolai népességek
társadalmi háttere a huszadik század elsõ felének Magyarországán
(egyetemi)
Oktatáspolitika
(egyetemi)
Oktatáspolitika a két
világháború között (egyetemi)
Szakdolgozati
szeminárium (egyetemi)
Neveléstörténet
(egyetemi)
Neveléstörténet
(szakosoknak három féléves).
Neveléstörténet
(fõiskolai)
Oktatáspolitika
(fõiskolai)
Vallásszociológia
(fõiskolai)
2. Ezekbõl saját fejlesztésü tárgyak:
A középiskolák
társadalmi beágyazottsága a két világháború közötti Magyarországon.(Phd)
A Horthy korszak
oktatástörténetének fontosabb kérdései (PhD)
A nevelési rendszerek
társadalomtörténete (egyetemi)
Az iskolai népességek
társadalmi háttere a huszadik század elsõ felének Magyarországán
(egyetemi)
Oktatáspolitika
(egyetemi)
Oktatáspolitika a két
világháború között (egyetemi)
Oktatáspolitika
(fõiskolai)
Vallásszociológia
(fõiskolai)
3. egyetemeken, fõiskolákon oktatási tevékenység
- ELTE BTK
(tanárképzés, pedagógia szakos képzés, PhD ,
történelem-tanár-továbbképzés)
- ELTE
Társadalomtudományi Kar (Oktatásszociológia szakos képzés)
- KLTE – DE BTK
(tanárképzés, szakos képzés, PhD , tanár-továbbképzés)
- Iparművészeti
Egyetem (tanárképzés)
- WJLF (lelkész és
vallástanárképzés)
- Kodolányi
Fõiskola (tanárképzés, média szak)
4. Felsõoktatási feladatok:
Habilitációs
szakértõi tevékenység MAB részére (két neveléstudományi professzori
pályázat elbírálása kapcsán)
Széchenyi Professzori
Ösztöndij birálóbizottsági tevékenység (két alkalommal)
Felsõoktatási
tankönyvpályázat bírálói tevékenység (két alkalommal)
5. Doktori programok
A Debreceni Egyetem Társadalomtudományi Doktori Iskolájának alapító tagja .
A kilencvenes évek
közepe óta részt vesz a neveléstudományi doktori képzésben, kötelezõen
választható kutatószemináriumok és kreditszerzõ kurzusok hirdetésével. A
kurzusok tárgya a középiskolák társadalmi beágyazottsága a két világháború
közötti Magyarországon.
Három doktorjelölt
vezetését vállalta, jelenleg két doktorjelöltje áll védés elõtt,
oktatástörténeti témákban
6. Külföldi egyetemek
Az Educational
Leadership International szemináriumok (melynek két izben
szekcióvezetõje volt) egyben az Oslo-i egyetem pedagógia szakos és PhD
képzésének részét képezik-
7. OTDK
OTDK tevékenységet nem
irányitott: Debreceni és budapesti egyetemi hallgatóit bekapcsolta a Karády
Viktor és önmaga által közösen vezetett francia-magyar tudományos projektbe.
8. Publikációs tevékenység
Diákkori cikkecskéket
nem számítva publikációs tevékenységét 1982-ben kezdte könyvismertetésekkel.
1983 óta publikál tanulmányokat, 1992 óta könyveket.
Több
társadalomtudomány fórumain publikált így az Aetasban, a BUKSZ-ban, a
Dialogban, az East European Jewish Affairsben, az Educatioban, az European
Educationben, az European Studies in Educationben, a Hiányban, az Information
of International society for history didaticsban, Az International Series for
the History of Educationben, az Iskolakultúrában, a Kritikában, a Kultúra és
közösségben, a Kutatás Közben-ben, a Magyar Közigazgatásban, a Magyar
Pedagógiában, a Neveléstörténeti Füzetekben, a Pedagógiai Szemlében, a
Szakképzési Szemlében, a Századokban, a Szociológiában, a Történelemtanításban,
a Történelmi Szemlében, az Új Pedagógiai Szemlében, a Világosságban stb.
Műveinek listáját lásd
lejjebb.
9. Konferencia részvételek
21 nemzetközi
konferencia:
1. 1986: Civil Society in East Central
Europe, 1986 nyár,
Elõadás:: “Civil society in
2. 1988: International Standing
Conference for the history of education,1988, Joensuu
Elõadás:: “The social and political status of Hungarian elementary school
teachers”
3. 1989: Political transition in
4. 1990: Hungarian Jews and Hungarian
left, 1990 október,
Felkérés:
“Monus Illés in the 1930s” és delegációvezetés
5. 1991: International Standing
Conference for the history of education, 1991, Zürich
Elõadás:: „The Meanings and Functions of Classical Studies in
Hungary in the 18th20th Centuries”
6. 1991: “Education in East –
International
(publikálva Altbach Comparative Education no. 30)
Elõadás:: „University autonomy in
7. 1991: Zsidóság és Holocaust
Kárpátalján, Beregszászi magyar egyesület konferenciája
Elõadás:: “Zsidók a középiskolában”
8. 1992: Congress of Comparative
Education Society, 1992, Prága
Elõadás:: “The role of state and the role of church” Felkérés: Szekcióvezetés
9. 1992: “Education systems in
transition”, 1992 november, University of
Oslo-Educational Leadership International
Elõadás:: “Hungarian educational system in transition”
10. 1992 : World
conference of Humanist Studies, Amsterdam International Humanist and Ethical
Union
Elõadás:: “The level of secularisation in the Hungarian society at
the time of Communism”
11. 1993: “Education in Post Communist
Europe”, 1993 november, University of Oslo-Educational
Leadership International
Elõadás:: “Education Act of 1993,
12. 1995: Strategies for curriculum
development for primary school, 1995, Belgrád, University of Beograd és Unesco
Elõadás:: „Curriculum-Policy making debates in the 1990s”
13. 1995: Human rights and humanism, 1995,
Elõadás:: “The level of secularisation in the Hungarian society”
14. 1996: Secular Humanism in Central and
Elõadás:: “Secular values in the Hungarian school”
15. 1996: Education for the 21th century. Conference of Network Educational Science
(NESA),
1996 június 13-15.,
Elõadás:: “State - church relations in a post-communist educational system”
16. 1997: Elite Education in
Elõadás:: “Elite education at the turn of century”
17. 1998: Humanism and education in Europe
Gent. European Humanist and Ethical Union konf.
Elõadás:: “The role of religions in the Hungarian Education”
18. 1999: “Jewish students and schools in
European Education” konferencia, 1999 õsz, Párizs, Res de Soc,
Elõadás:: “The Numerus Clausus act”
19. 1999: 4th European Conference of Sociology, 1999, Amszterdam
Elõadás:: “Religions and
20. 2000. “Religious Confessions in Post
Totalitarian Societies” konferencia, 25.10.2000- 29.10.2000,
Kisinyov,
Moldávia. Felkérés: szekcióvezetõ,
Elõadás:: “Multiconfessional society in
21. 2002: Empowering Humanity: Work in Progress,
2002 jul 8-9, University for Humanistics Utrecht
Elõadás:: “The secularism in
52
Magyarországi konferencia
Elõadással vett
részt az alábbi konferenciákon
- részt vett a ISCHE Pécsi konferenciáján elõadással
- részt vett az
Oktatáskutató Intézet által rendezett konferenciákon, 12 alkalommal
- részt vett az éves
neveléstörténeti konferenciákon, amit az MTA neveléstörténeti albizottsága és a
Magyar Pedagógiai Társaság Neveléstörténeti Szakosztálya rendezett, 9 alkalommal
- részt vett a
Tatabányai Múzeum országos kétévenkénti oktatástörténeti konferenciáin, 3
alkalommal
- részt vett a Magyar
Szociológiai Társaság éves konferenciáin, 8 alkalommal
- részt vett Történelmi
Társulat tanári információs konferenciáin, 4 alkalommal
- részt vett az ELTE
Újkori Magyar Történelmi Tanszéke, a Történelmi Társulat tanári tagozata
nemzetközi történelemtanítás-módszertani konferenciáin, 4 alkalommal
- részt vett a WJLF
konferenciáin, 4 alkalommal
Nemzetközi meghívások, ösztöndíjak:
1. USIA, 1991 õsz, Higher
Education in the United States
Tanulmányút:
Washington, Boston, Denver, Atlanta, Urbana Champaign, Portland egyetemeire
1
hónap
2. EHEATC: Higher Education management,
1992
Helsinki, Dijon, Kassel, Twente
1
hónap
3. Educational Council of England,
Educational Council of Scotland, 1992
Tanulmányút
az angol és skót oktatáspolitika tanulmányozására
2
hét
4. Holocaust Centrum Izrael, 1995
Tanulmányút
a Holocaust oktatás lehetõségeinek tanulmányozására
1
hét
5. Humanism in Netherlands, 1996
Tanulmányút
az European Humanist and Ethical Union meghívására
2
hét
6. Educational policy in Norway, 1999
Tanulmányút
az Osloi egyetem meghívására
2
hét
Tudományos és Oktatási Közélet
1 MTA testületek:
A
Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottsága felkérésére két cikluson át az
MTA Neveléstörténeti Albizottságának titkára volt, a Bizottságnak jelenleg is
tagja.
2. felkérések bizottságokba
Opponensi és bizottsági tagságok: Pethõ László,
Nagy Mária, T. Kiss Tamás, Nagy Mária, Zalai K László, Vajda Zsuzsa, Fehérvári
Anikó, kandidátusi, PhD illetve habilitációs folyamataiban
3. felkérések
akkreditációs bizottságokba
Egy alkalommal vett részt a MAB pedagógusképzési
albizottsága felkérésére szakértõként
Az MTA neveléstörténeti albizottsága, a TEMKA
Alapitvány, az Oktatáskutató Intézet, az Magyar Szociológiai Társaság
oktatásszociológiai szakosztálya megbízásából 8 konferenciát szervezett
5. Vezette az alábbi hazai kutatásokat:
(Az oktatáskutató
intézet alaptevékenységéhez tartozó, folyamatos, külön nem finanszírozott
oktatástörténeti és oktatáspolitikai kutatások felsorolása nélkül)
1. Francia és angol
orientációjú társaságok és folyóiratok Magyarországon a két világháború között
(Soros Alapítvány 1988-89)
2. Közalkalmazotti
érdekszervezetek a két világháború között (Soros Alapítvány 1990-1992)
3. A magyar
oktatásirányítás és nemzetközi mintái (CEU RSS 1992-1995)
4. A magyar
tanügyigazgatás története (OTKA 1992-1994)
5. A lelkiismereti és
vallásszabadság a magyar oktatásügyben (Soros Alapítvány, 1995-1999)
6. A lelkiismereti és
vallásszabadság a magyar oktatásügyben a rendszerváltás idején (OTKA,
1997-2001)
7. A parlamenti
költségvetési viták, mint oktatástörténeti forrás (OTKA, 1996-2001)
8. A lelkiismereti és
vallásszabadság a magyar oktatásügyben az ezredfordulón (OTKA, 2001)
9. Az egyház - állam
oktatásügyi kapcsolatrendszerének története (Magyary Zoltán ösztöndíj
1996-1997)
10. A protestáns
oktatáspolitika és modernizáció (AMFK 1996-1998 )
11. Az egyházi
ingatlanrendezés tíz éve és az oktatás .(NKÖM, 2001)
12. Érettségi és
felvételi (OM, 1995)
Nemzetközi kutatások vezetése:
13. Higher education
in the Balkan (Arild Tjeldvollal közösen) University of Oslo) (1992-
14. Education and
Jewish participation in the Habsburg empire (GS, Haifa). (1992-)
Részt vett
az alábbi kutatásokban
Az ELTE BTK Új és
Legújabbkori Magyar Történeti Tanszék Egyháztörténeti kutatócsoportjának munkájában,
a VKM és az egyház két világháború közötti kapcsolatainak feltárásával.
A Politikatörténeti
Intézet 1945 és 1948 közötti döntésmechanizmus történetet feldolgozó
kutatásában, az oktatási döntésmechanizmus feldolgozását vállalva.
Az ELTE AJK
Politológiai tanszékének az értelmiségi érdekszervezetek történetét feldolgozó
kutatásában, (A tanári érdekszervezetek történetét vállalva.)
A Non-Profit
kutatócsoport magánszféra-történeti kutatásában. (A magánoktatás történetét
vállalva.)
Az ELTE Szociológiai
Intézet történeti elitkutatásában.(A két világháború közötti tanári elit
feltérképezésével)
Az Európa Tanács
történelem tankönyv összehasonlító kutatásában (Magyar, lengyel, orsztrák,
német tankönyvfejezetek Európaisága témakörben)
Az OI
mezõgazdasági oktatási kutatásában - a történeti összefüggések
feltárásával
Az OI felekezeti
arányokat feltáró kutatásában
A OI oktatási
törvénnyel kapcsolatos véleményeket feltáró kutatásában
6. Folyóirat szerkesztõbizottságok és
egyéb:
Hazai
tudományos testületi és szerkesztõségi tagságok
Világosság
szerkesztõségének tagja, 1997-2002
Educatio
szerkesztõségének tagja , 1992-
Raabe
korszerű iskolavezetés szerkesztõségének tagja ,
1991-
*
Magyar
Szociológiai Társaság Tagja, 1995-
A
Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztály elnöke, 2003-
A
Magyar Szociológiai Társaság elnökségének tagja, 2003
Magyar
Történelmi Társulat Országos választmányának tagja, 1998-
Magyar
Történelmi Társulat Tanári Tagozatának alelnöke, 1998-
A
Társadalomtudományok Eszközrendszerének és Módszereinek Korszerűsítéséért
kiemelkedõen közhasznú alapítvány kuratóriumának elnöke, 1991-
Világosság
Alapítvány kuratóriumának elnöke, 2003-
Hajnal
István Társadalomtörténeti Egyesület tagja, 1991-
Nemzetközi
Tudományos Tagságok
Az Európai
Szociológiai Társaság tagja 1998 óta
A Nemzetközi
Neveléstörténeti Társaság tagja 1992 óta
Educational Leadership
International tagja 1991 óta
International Humanist
and Ethical Union Board -jának tagja 1992 óta
Bibliográfia
A magyar oktatás
második államosítása. Bp., Educatio, 1992. 242 p. (Társadalom és oktatás).
Az egyensúly
megbomlása a magyar oktatáspolitikában (Adu könyvkiadó, 1996 200 p).
Neveléstörténeti
elõadások. Oktatáskutató Intézet-Kodolányi Fõiskola 1997. 256.p.
Járszalag és aréna : Egyház és állam az oktatáspolitika erõterében
a 19. és 20. századi Magyarországon. Bp. : Új
Mandátum, 2000. 320 p.
Hajszálcsövek és nyomáscsoportok : Oktatáspolitika
a 19-20. századi Magyarországon. Bp. : Oktatáskutató
Intézet, : Új Mandátum, 2002. 222 p.(Társadalom és oktatás ;
19.).
Önálló füzetek
Javaslat az egyetemi
történelemoktatás korszerüsítéséhez - 1984 ELTE soksz.
Erkölcstan, hittan
vagy értéksemlegesség? Bp., Oktatáskutató Intézet, 1991. 21 p. /Kutatás
közben/.
Paradigmaváltás az
oktatástörténet-irásban. Bp., Oktatáskutató Intézet, 1991. 15 p. /Kutatás
közben/.
Tanügyigazgatás és a
gazdasági válság. Részletek a harmincas évek
oktatástörténetébõl. Bp., OI, 1991. 32 p. /Kutatás közben/.
The Meanings and
Functions of Classical Studies in Hungary in the 18th-20th Centuries.OKI Bp 1991
A magyar
tanügyigazgatás egyensúlyi hagyománya. Bp., Oktatáskutató Intézet, 1992. 34 p.(Kutatás
közben, 180.).
The Outline of the
Hungarian Education 1500-1945 OKI Bp Educatio 1993, 19p.
Szakoktatás és
politika. Bp. : Oktatáskutató Intézet, 1994 [1995]. 87
p. (Kutatás közben ; 207.)
Hogyan kerüljük el a
polgárosodást? Habilitációs tézisek, Debrecen 1999.
Victor Karady--val : Educational inequalities and denominations - a
database for Transdanubia, Bp 2003, Oktatáskutató Intézet, – I.- II. kötet 220
p
Szerkesztések
Történészfüzetek
1985/1 /ELTE soksz. szerkesztés és cikkek
Történészfüzetek
1985/2 /ELTE soksz. szerkesztés és cikkek
A Károlyi Társaság
Közleményei 1 /ELTE soksz. szerkesztés és bevezetõ 1986
A Bethlen-csoport
francia nyelvü folyóiratának megalapítása 1932-1933- ban-Aetas 1987/2
A lelkiismereti és
vallásszabadság biztosítása az alap- és középfokú oktatási intézményekben. Bp.,
Oktatáskutató Intézet, 1992. 2-27.p.
Szekfű Gyula levelei
Balogh Józsefhez.in: Történelmi Szemle, 1992 [1994].
3-4. sz. 231-248.p.
(Csécsei Béla -
Szebenyi Péter - Szemkeõ Judit -tal közösen) Korszerű iskolavezetés
: Közoktatási kézikönyv. Bp. : Raabe, 1993-
Educatio, 1994. 4. sz.
Tankönyv
Educatio, 1995. 3. Sz
Vizsgák
(Tjeldvoll, Arill –ral
közösen): Democracy or nationalism? . Education in
post-communist Europe. Oslo . Institute for Educational
Research, University of Oslo, 1997. 344 p. (Report No.
3.)
Állítólag már hetven éves . Emlékkönyv Szabolcs Ottó születésnapjára. Pomáz . ADU K., 1997. 100 p.
Szántó János:
Vallásosság egy szekularizált társadalomban Uj Mandátum 1997 (szerk Nagy Péter
Tibor)
(Szabolcs Ottóval,
Veresegyházi Bélával közösen) Történelemtanári információk, 1999
(Szabolcs Ottóval,
Veresegyházi Bélával közösen) Történelemtanári információk,2000
A lelkiismereti és
vallásszabadság a magyar oktatásügyben (kéziratos tanulmánykötet). Bp., OI,
1998., 285p.
Oktatáspolitika és
vallásszabadság. Állam - egyház - iskola - társadalom a 20. Században. Új
Mandátum, Budapest 2000, 290p.
(Vargyai Gyulával
szerk) Történelem - tanitás - módszertan: Emlékkötet Szabolcs Ottó 75. születésnapjára
(Budapest, 2002, OPKM, 275p.)
Educatio, 2002. 2. Sz
Diplomások
Nemzetközi
egyházpolitikai szöveggyűjtemény - CD 2003
Tanulmányok
A numerus clausus
történetéhez-Magyar Pedagógia 1985/2
A tanügyigazgatás
totalitárius átszervezése Magyarországon 1935-1945.in:
Pedagógiai Szemle 1985/2
A közoktatásirányitási
reform keretei az 1930-as években. in:Magyar Pedagógia
1986/3-4
Az 1935. évi
tanügyigazgatási reform (részlet) in Díjnyertes OTDK dolgozatok .A tud szerv és informatikai intézet kiadványa Bp 1986
Az ötvenes évek
történelemszemléletének nacionalista és irracionalista vonásairól - in A Károlyi Társaság Közleményei 2 /ELTE soksz
French secondary
school in Hungary 1932-1944-in: History of international relations in education , Pecs 1987
Az oktatás állami
ellenõrzésének átszervezése a harmincas évek Magyarországán-Oktatásügyi
Kutatások 5.szám 1988. A kötet
The social and
political status of Hungarian elementary school teachers-in:The
social role and evolution of the Teaching Profession in Historical Context,
Joensuu 1988
Hozzászólás Szeredi
Pál írására (válasz egy évfordulós cikkre /Szárszó/). In: Ifjusági Szemle 1989
/1., 99-103.o.
Autonómia vagy
hierarchia? Az egyházi oktatás a társadalomban tegnap és ma - Politika 1990
október 24 14.p.
Az ötvenes évek
történelemszemléletének nacionalizmusáról - Hiány 1990/ 14 sz 3-7.p.
Elegendõ harc,
hogy a multat.../Hiány -1990 /6 8-10.p..
Féljünk - e a szavaktól /Hiány 1990/3 8-10.p.
Reflexiók egy
konferenciához /Hiány -1990/8 6-9.p.
Vallástörténet,
erkölcstan, nemzetnevelés - Hiány - 1990 17 sz 15 19 p
Állam - egyház -
iskola. In: Info-Társadalomtudomány. 1991. 18.sz.
35-38.p.
Az egyházak és oktatás
a történelemben és ma - Magyar Hirlap 1991 junius 8, melléklet 3.p.
Az októberi forradalom
és a SZU adaptációja az ellenforradalmi Magyarországon - Eszmélet 1991
Egyház - állam -
oktatás. Tradíciók és értelmezésük. In: Világosság, 1991. 11.sz.
809-817.p.
Egyházi oktatás és
államosítás Egyházfórum 1991 december
Erkölcstan vagy
értéksemlegesség az iskolában? In: Új Pedagógiai Szemle, 1991. 11.sz. 3-10.p.
Magánoktatás 1945
elõtt - liberális szellemiség - Magyar Hirlap 1991 március 12 11.p.
Parasztérdek,
birtokosérdek, agrároktatás a 20. század elsõ felében. In: Paraszti kiszolgáltatottság
- Paraszti érdekvédelem, önigazgatás : A Hajnal István
kör gyulai konferenciája 1991. augusztus 29-31. Szerk. Erdmann Gyula. Gyula : s.n., 1994. 70-82.p.
Xerox-másolat
Szerzet(t) Iskolák - Magyar
Narancs 1991 május 16. 4.o.
University autonomy in
Hungary. Myth and Reality. In(Arild Tjeldvoll (ed.):
Education in East/Central Europe 1991, Oslo 1991.
(Drahos Péter, Lukács
Péter, Setényi Jánossal közösen): Vélemények a közoktatási törvénykoncepcióról
OI, Bp, 1992., 35p.
A lelkiismereti és
vallásszabadság biztosítása az alap és középfokú nevelési-oktatási
intézményekben. In: A lelkiismereti és vallásszabadság biztosítása az alap- és
középfokú oktatási intézményekben. Bp., Oktatáskutató Intézet, 1992. 2-27.p.
A magánoktatás az 1945
elõtti Magyarországon. In: Az Alapítványi és magániskolák. Tudományos
tanácskozás a Soros Alapítvány támogatásával, 1992. január 28-29. Szerk.
Várhegyi György, Bp., Oktatáskutató Intézet, 1992. 29-38.p.
(Kutatás közben, 177.)
A magyar oktatási
törvénykezés 1945 elõtt. [Szakértõi vázlat.] In: Szabad legyen,
vagy kötelezõ? A közoktatási törvény koncepciójához. Szerk. Kozma Tamás,
Lukács Péter. Bp., Educatio, 1992. 231-233.p.
(Társadalom és oktatás)
Állam, egyház, iskola.
In:Önkormányzat 1992 7.sz. 11.p.
Állam, egyház,
oktatás, 1848-1945. In: Educatio, 1. évf. 1992. 1.sz.
34-45.p.
Áltörténészi
gondolatok a felsõoktatásról. In: Hiány 3.évf.,
1992/9. pp.18-21.
Az 1941-es
tanügyigazgatási törvény. In: Az oktatási törvénykezés hazai
történetébõl. Évfordulók, események,1991. Az
MTA Pedagógiai Bizottsága neveléstörténeti albizottságának, az MPT
neveléstörténeti szakosztályának közös felolvasó űlése, 1991. december 4. Bp.,0, OPKM, 1992. (Neveléstörténeti füzetek, 11.) 44-63.p.
Az egyházi oktatás
szabályozásáról. In: Szabad legyen, vagy kötelezõ? A közoktatási törvény
koncepciójához. Szerk. Kozma Tamás, Lukács Péter. Bp., Educatio, 1992. 157-167.p. (Társadalom és oktatás)
Egyházfinanszirozás,
Önkormányzat 1992 12.sz. 7-9.p.
Egyházi oktatás és
állami szabályozás. [Szakértõi vázlat.] In: Szabad legyen, vagy
kötelezõ? A közoktatási törvény koncepciójához. Szerk. Kozma Tamás,
Lukács Péter. Bp., Educatio, 1992. 241-243.p.
(Társadalom és oktatás)
Értékekben gazdag
értéksemleges iskola. Viszontválasz Kamarás István számára. In: Új Pedagógiai
Szemle, 1992. 4.sz. 40-42.p.
Evangéliumi szellemben
történt? Elhelyezést keres a Deák téri iskola. In: Magyar Hírlap, 1992. január
21. 5.p.
Kis magyar
oktatástörténet. In: Magyar Közigazgatás, 1992. 4.sz.
247-25l.p.
Parasztérdek,
birtokosérdek, agrároktatás a XX.század elsõ
felében. In: EGY ismeretlen Magyarország. Mezõgazdaság és szakképzés.
Szerk. FORRAY R., Katalin, GYÖRGYI Zoltán. Bp., Akad.K.,
1992. 100-108.p. (Közoktatási kutatások)
The Meanings and
Functions of Classical Studies in Hungary in the 18th-20th Centuries. In:
Aspects of Antiquity in the History of Education. Ed. by F.-P. Hager et al.
Hildesheim, Bildung und Wissenschaft, 1992. 191-203.p.
(International Series for the History of Education ;
Vol.3.)
Új kultúrharc az
iskolában? Az oktatási törvény vitájához. In: Világosság, 1992. 3.sz. 175-182.p.
A
fõszereplõ rivaldafényben Hiány, 1993. 10. sz. 3-4. p.
Alkotmánybírósági
döntés után. Egyházról és iskoláról. In: Magyar Hírlap, 1993. február 25. 9.p.
Nemzetiség és oktatás
a dualizmuskori Magyarországon. In: Educatio, 2.évf.
1993. 2. sz. 253-269.p.
Oktatásállamosítás a
harmincas években. In: Világosság, 1993. 6.sz. 26-36.p.
Társadalombiztosítás
és érdekviszonyok a Horthy-korszakban. In: Hiány, 1993. 5. sz. 6-9.p.
A napirend. In:
Beszélõ, 1994. május 26. 26-27.p.
Ahogy vesszük... Meg lehet-e állapítani a felekezeti arányokat? In:
Beszélõ, 1994. május 12. 24-25.p.
Az igazgatói szakma
kialakulása. In: Educatio, 3. évf. 1994. 2. sz. 255-268.p.
Egyházi és állami
oktatáspolitika a két világháború között in: Hiány 1994 5 20-22.
Hittan-oktatás. In:
Educatio, 3. évf. 1994. 1. sz. 89-105.p.
Iskola-rendszer-váltás.
In: Világosság, 1994. 3. sz. 27-36.p.
Jegyzet [a
tankönyvügyrõl]. In: Educatio, 3. évf. 1994. 4. sz. 631-632.p.
Tankönyvpolitika a
kilencvenes években. In: Educatio, 3. év. 1994. 4. sz. 519-534.p.
Tanügyigazgatás és
oktatáspolitika a polgári Magyarországon. Kandidátusi értekezés. Bp., 1994., 229p.
A félfelsõfokú
szakoktatás történetéhez. Szakképzési Szemle, 1995. 2. sz. 103-111.p.
A numerus clausus -
hetvenöt év után. Világosság, 1995. 2. sz. 72-80.p.
Az 1941-es
tanügyigazgatási törvény. Magyar Pedagógia, 1995. 1-2. sz. 59-76.p.
Az iskolaszék -
pedagógus igazgató erõviszonyrendszer történeti alakulása. Iskolaszékek
hírlevele, 1995. 4. sz. 9-12.p.
Az iskolaszék
jelensége a magyar oktatás történetében. 1. r. Iskolaszékek hírlevele, 1995. 3.
sz. 7-9.p.
Az iskolaszékek
demokratizáló szerepe a felekezeti oktatásban. Iskolaszékek hírlevele, 1995. 5.
sz. 5-7.p.
Centralizációs és
decentralizációs trendek a magyar oktatáspolitikában a 18-20. században.
Educatio, 1995. 1. sz. 82-94.p.
Curriculum-Policy
making debates in the 1990s. In: Strategies for curriculum development for
primary school. Belgrade 1995
Egyházi iskolaindítás
és az állam az elsõ parlamenti ciklus idején - Magyar Pedagógia 1995.
3-4. sz. 293-312.p.
Érettségi és felvételi
- oktatáspolitikai erõtérben. Educatio, 1995. 3. sz. 377-394.p.
Hitoktatás az
önkormányzati nevelési - oktatási intézményben In: Korszerű iskolavezetés
: Közoktatási kézikönyv. Bp. : Raabe,1995 O 7.1
1-10.pp.
Magánoktatás, egyházi
oktatás és közoktatásfejlesztés. Magyar Közigazgatás, 1995. 4. sz. 220-232.p.
Vázlat az állami és
egyházi oktatáspolitika két világháború közötti történetérõl - Új
Pedagógiai Szemle 1995 11. sz. 50-56.p.
Antiszemitizmus és
felsõoktatáspolitika - a numerus clausus törvény jelentõsége in:
Neveléstörténeti füzetek 14. OPKM 1996 81-94.pp
Az egyház és a
modernizáció az oktatástörténetben Új Pedagógiai Szemle 1996 4.sz.73-87.pp.
Egyházi és állami
oktatáspolitika a két világháború között in: Neveléstörténeti füzetek 16. OPKM
1996 19-30.pp.
Lelkiismereti
szabadság és oktatáspolitika Világosság 1996 3.sz.
45-63 pp.
Szerkezetpolitika
Magyarországon 1867-1948 Educatio 1996 2.sz. 290-302.pp.
(Tjeldvoll, Arild-dal
közösen): Democracy or nationalism? . Education in
post-communist Europe. In: Democracy or nationalism .
Education in post-communist Europe. Oslo . Institute for
Educational Research, University of Oslo, 1997. 3-24.p.
Kötet
A nulladik
zsidótörvény. In: Állítólag már hetven éves .Emlékkönyv
Szabolcs Ottó születésnapjára. szerk. Nagy Péter
Tibor. Pomáz . ADU K., 1997. 51-60. p.
A helytörténet:
fõcsapás vagy mellékvágány? In: Történelempedagógiai füzetek 3. Bp. . Magyar Történelmi Társulat . ELTE BTK, 1998. 111-120.
p.
Budapest a művelõdésstatisztika
tükrében.Kultúra és Közösség, 1998. 3. sz. 77-84. p.
State - church
relations in a post-communist educational system . The
case of Hungary. In: Education for the 21st century. ed. by Christoph Wulf.
Munster, New York, München, Berlin . Waxmann, 1998.
130-141. p. (European studies in education ; 7.)
Tantervpolitika a
századvégen. Educatio, 1998. 4. sz. 657-677. p.
A tanoncoktatás
kialakulása és az iparpolitika. Szakképzési Szemle, 1999. 2. sz. 248-256.p.
Az "egyenrangú
nemzetek Európája" tudat illúzió voltáról. In: Európai identifikáció -
nemzeti identifikáció a történelemtanításban. Bp. :
ELTE BTK , Magyar Történelmi Társulat, 1999. 18-26. p. (A történelemtanári
továbbképzés kiskönyvtára ; 17.)
Az iparpolitika és a
tanoncoktatás kialakulása. In: A középfokú szakoktatás története Magyarországon
a felvilágosodás korától napjainkig. Tatabánya Tatabányai Múzeum, 1999. 16-23.p.
Az iskolalátogatási és
iskolaszervezési kényszer formaváltozatai.. Educatio,
1999. 4. sz. 752-770.p.
Minõségek
versengése. Educatio, 1999. 3. sz. 429-460.p.
Teaching history as
teaching of pluralism. International Society for History Didactics, 1999. No. 1.
78-86.p.
Az 1872. évi
ipartörvény és a tanoncoktatás. In: Hatszáz év neveléstörténetébõl
: Neveléstörténeti konferenciák 1997-1998. szerk. Balogh László. Bp. : OPKM, 2000. 155-164.p.
(Neveléstörténeti füzetek ; 17.)
Elõszó. In:
Oktatáspolitika és vallásszabadság. Állam - egyház - iskola - társadalom a 20.
Században. Új Mandátum, Budapest 2000
Fakultativitás és
lajstrom: hittan és politika, 1949-1957. Világosság, 2000. 1. sz. 59-77.p.
Hittanoktatás az
ötvenes években. Iskolakultúra, 2000. 2. sz. 38-46.p.
Hittanoktatás és
világnézeti nevelés 1956 után. Iskolakultúra, 2000. 6-7. sz. 121-129.p.
Iparos-tanonc
oktatáspolitika az irányított gazdaság születésének évtizedeiben. Magyar
Pedagógia, 2000. 1. sz. 79-95.p.
Középiskolai
törvényalkotás 1924-ben. In:A jezsuita tanügyi
szabályzattól napjainkig. Neveléstörténeti füzetek 18 OPKM, Budapest 2000
Szeparáció és reláció.
In: Oktatáspolitika és vallásszabadság. Állam - egyház - iskola - társadalom a
20. Században. Új Mandátum, Budapest 2000
Vallásos nevelés 1949
elõtt. Magyar Pedagógia, 1999 [2000].4. sz.
389-412.p.
A question of the
educational policy of Hungary : Church - state
relations in the 1990s. In: Religion, society and education in
post-totalitarian societies of Central and South Eastern Europe. Ed. Sergiu
Musteata. Chisinau: Arc, 2001. 27-37p.
A társadalompolitika
új elemei az 1930-as évek Magyarországán. In: Világosság XLII.évf.,
2001.7-9.sz., július-szeptember, 85-104.pp.
Az iskolai
hittanoktatás visszaszorulása. Hipotézisek a hatvanas és hetvenes évekrõl.
Iskolakultura 2001/1 36-45
Nyelvpolitika és
elitképzés. Történetszociológiai közhelyek az idegennyelvoktatás és az
elitképzés kapcsolatáról.Educatio 2000 (2001/4)
743-760.p.
A húszas évek középiskola-politikájának kialakulása. Századok,
2000 [2002]. 6.sz. 1313-1334.p.
A középfokú
nõoktatás társadalomtörténetéhez.
In: Neveléstörténeti kaleidoszkóp – a középkortól napjainkig : Neveléstörténeti konferenciák 2001. szerk.
Balogh László. Bp. : OPKM, 2002. 56-63.p. (Neveléstörténeti füzetek ;
20.)
A magyar oktatástörténet szociológiai narratívája
: In memoriam Pierre Bourdieu. Szociológiai Szemle, 3. sz. 24-42.p.
A nemzetiségi oktatás
története Magyarországon in: Pedagógiai Lexikon II. kötet
Állam és egyház (az
iskolaügyben). Pedagógiai Lexikon. Fõszerk.:
Báthory Zoltán, Falus Iván - 1.köt. 55-66.pp.
Állam és iskola. Pedagógiai
Lexikon. Fõszerk.: Báthory Zoltán, Falus Iván -
1.köt. 56-57.pp.
Az ötvenes évek hittani párthatározatainak jelentésszintjei. In:
Pedagógia és hermeneutika. Szerk. Buda András. Debrecen :
Kossuth Egyetemi Kiadó, 2001 [2002]. 163-172.p.
(Pallas Debrecina ; 10.)
Egyenlõtlen alfabetizáció és nemzetiségek a századforduló
Magyarországán. Iskolakultúra, 2002. 5. sz. 53-65.p.
Egyház és oktatás a
rendszerváltás évtizedében, Educatio 2002 1. Kézirat
Jelenkortörténeti
beállítódás a középiskolában - Történelempedagógiai Füzetek 12. 65-73. old.
2002
Modern (szekuláris) értékek egy tradicionális társadalomban.
Educatio, 2001[2002]. 3.sz.
434-448.p.
Sport and public education: The process of integration and
segregation (The case of Hungary). In: Proceedings :
Sport and Politics : 6th Congress of the International Society for
the History of Physical Education and Sport. ed. By Katalin Szikora [et al.] Bp. : Semmelweis University, [2002]. 20-23.p.
A középfokú
nõoktatás huszadik századi történetéhez. Iskolakultúra, 2003. 3. sz.
3-14.p.
Az állami befolyás
növekedése a magyarországi oktatásban (1867-1945) Kézirat, akadémiai doktori
értekezés 321 p.
Oktatáspolitikai
változások az elsõ világháború után. Iskolakultúra, 2003. 6-7. sz. 63-72.p.
Oktatástörténet és
taneszköz-politika. Educatio c. folyóirat, 2002[2003].
4. sz. 539-555.p.
Iparos-tanonciskola és
a helyi társadalom. In. Rendi társadalom - polgári társadalom 10. Hajnal István
kör-Nógrád megyei levéltár- Budapest Fõváros Levéltára, Salgótarján Bp,
2003, 307-316.p
Teaching NATO within
the framework of history – the Hungarian case. In: Teaching NATO and security
policy. Brussels : NATO HQ, 2003. 25-29.p.
The state-church
relations in the history of Educational policy of the first postcommunist
Hungarian government. European Education, 2003. No. 1. 27-34.p.
Könyvismertetések
Fodor Zoltán: A
Pireneusoktól a Kárpátokig / Történelemtanítás 1982/5
Kõvágó László:
A magyarországi Tanácsköztársaság és a nemzeti kérdés/ Történelemtanítás 1982/2
Fehér István: A
bonyhádi hűségmozgalom történetéhez/ Történelemtanítás 1984/6
Joó Rudolf: A nyugat
európai nemzetiségek sajátosságai és típusai/ Történelemtanítás 1984/3
Kemény Zsigmond: A
mohácsi veszedelem okairól - Változatok a történelemre/ Történelemtanítás
1984/4
Merényi László:Az õszirózsás forradalom/ Történelemtanítás 1984/6
Gergely Jenõ:A püspöki kar tanácskozásai Történelemtanítás
/1985/6
Kõvágó László:
A magyar kommunisták és a nemzetiségi kérdés Történelemtanítás /1985/6
A magyar neveléstörténeti
irodalom 1800-1944/ Pedagógiai Szemle 1986/5
Balogh Sándor szerk:Magyarország a XX.században/ Pedagógiai Szemle 1986/9
Kelemen Elemér:Somogy megye népoktatása közoktatásunk polgári átalakulásának
idõszakában/ Magyar Pedagógia 1987/1
Locke:Értekezés a polgári kormányzatról Történelemtanítás 1987/6
Béki Ernõ:
Szociáldemokrácia az elsõ világháboru után Történelemtanítás 1988/1
Béládi Miklós -Krausz Tamás : Sztálin Kritika 1989/2
Molnár János: A
szociáldemokrata párt művelõdéspolitikája Pedagógiai Szemle 1989/6
Setényi János: Harc a
középiskoláért. Educatio, 1992. [Könyvismertetés]. In: Magyar Közigazgatás,
1992. 8.sz. 511-512.p.
Nagy Mária: Tanári
szakma és professzionalizálódás. [Könyvismertetés]. Magyar Pedagógia, 1995.
3-4. sz. 370-373.p.
A történeti
elitkutatások című sorozat köteteirõl a neveléstörténész szemével Magyar
Pedagógia 1996 3.sz.299-304.pp.
Peregrináció - egykor.
[Könyvismertetés]. Educatio, 1996 sz. 736-738. p.
A "társadalom és
művelõdéstörténeti tanulmányok" újabb köteteirõl a
neveléstörténész szemével. [Könyvismertetések.] Magyar Pedagógia, 1997 [1998].
3-4. sz. 327-336. p.
Kelemen Elemér -
Setényi János: Az oktatási törvénykezés változásai. Hazai és nemzetközi
áttekintés. [Könyvismertetés]. Magyar Pedagógia, 1997. 2. sz. 191-195.p.
Bassola Zoltán: Ki
voltam... Egy kultuszminisztériumi államtitkár
vallomásai Magyar Pedagógia 1998 4. 391-394.p.
Csináld magad lexikon.
[Könyvismertetés.] Educatio, 1998. 1. sz. 206-208. p.
Karády Viktor:
Iskolarendszer és felekezeti egyenlõtlenségek Magyarországon
(1867-1945). [Könyvismertetés]. Magyar Pedagógia, 1998. 1. sz. 72-77. p.
A történelemtanítás
egy negyed század tükrében. [Könyvismertetés]. Új Pedagógiai Szemle, 2000. 7-8.
sz. 217-221.p.
Kovács András: A
különbség köztünk van : Az antiszemitizmus és a fiatal
elit. [Könyvismertetés]. BUKSZ, 2000. 2. sz. 164-167.p.
One in Four. András
Kovács: The Difference is Between Us: Anti-Semitism and the Young Elite. [Book
review]. In: Budapest Review of BOOKS, Vol.10. No.1-2., spring-summer 2000., pp.35-38.
Opusz és esszé.
[Könyvismertetés]. Educatio, 2000. 1. sz. 189-191.p.
Zsidóság,
asszimiláció, iskola-stratégia. [Könyvismertetés]. Iskolakultúra, 2000. 9. sz.
99-102.p.
T Kiss Tamás:
Fordulatok folyamatok, Bp, 2002 Kultúra és Közösség, 2003 /1 101-102.p.
Egyéb irások
A Belváros
utcanévváltozásainak története 1867-tõl napjainkig -XVI OTDK Bp 1983
A történelemoktatás
korszerűsítésérõl - Egyetemi Lapok 1984 november
A numerus clausus
történetéhez 1920-28 -tart kiv XVII.OTDK
humántudományok szekciója, Debrecen 1985
Az 1935. évi
tanügyigazgatási reform - in OTDK dolgozatok összefoglalói Bp 1985
A Bethlen csoport
francia kapcsolatainak történetéhez - XVIII.OTDK humán
tudományok szekciója Pécs 1987
Az oktatás állami
kontrolljának átalakulása Magyarországon tart. kiv.- XVIII.OTDK
humán tudományok szekciója Pécs 1987
Kisérlet egy angliai
magyar tanszék megteremtésére az 1930-as években - tart. kiv.- XVIII.OTDK humán tudományok szekciója Pécs 1987
A gyerekek száma a
családok belügye (Radnóti Alizzal közösen) , Magyar
Nemzet 1988 november 3
Az életmód
pluralizmusa (Radnóti Alizzal közösen) Magyar Nemzet 1989 február
4
A népi demokrácia
mítosza és valósága (B. Kádár Zsuzsával közösen) ,
Magyar Nemzet 1990 február 20
Az eljátszott esély-
Beszélõ 1990 junius 2
Vita helyett tizenöt
kérdés. In: Világ 1990.március 29., 47.o.
Az egyházi ingatlanok
visszaadása - Jusztusz Gábor interjuja - Esti Hirlap 1991 június 12 1.3.p.
Beszámoló az 1992. évi
neveléstörténeti felolvasó ülésrõl. In: Magyar Pedagógia, 1992 [1994].
4. sz. 326-327.p.
Félreérthetõ.Magyar Nemzet 1992 szept 3 14.p.
Nyílt levél Rédly
Elemérhez és Pokorni Zoltánhoz. In: Ráció, (PDSZ), 1993. január. 28.p.
5+1 megjegyzés -
válasz helyett. [Reflexió Tomka Miklós: A hittan-vita: mérleg és helyesbítés c.
írására. uo. 507-509.p.] In: Educatio, 3. évf. 1994.
3. sz. 509-510.p.
A zsidó iskolaügy
története Magyarországon. Neveléstörténeti Tájékoztató, 1994. [1995]. 4. sz.
6-7.p.
Beszámoló az MTA
Pedagógiai Bizottsága Neveléstörténeti Albizottsága 1993. évi
tevékenységérõl. Magyar Pedagógia, 1994 [1995]. 3-4. sz. 375.p.
Beszámoló az MTA
Pedagógiai Bizottsága Neveléstörténeti Albizottságának 1994
decemberi felolvasó ülésérõl. Magyar Pedagógia, 1995. 1-2. sz.
147-148.p.
Oktatástörténeti
publikációk-kiadványok az Oktatáskutató Intézetben. In: Neveléstörténeti
Tájékoztató, 1994. 2-3. sz. 57-62.p.
Tanrenden kívül - vagy
belül. Az interjút készítette Fazekas Csaba. In: Hit-Info, 3.évf.
1994. 9. sz. 20-21.p.
Tõkéczki
ketrece. Megjegyzések Tõkéczki László: "A mai református iskolaügy
kérdései" című cikkére (Egyház és Világ, 1993. 10.). In: Egyház és Világ,
1994. 3. sz. 27-28.p.
Tanügyigazgatás és
oktatáspolitika a polgári Magyarországon. Kandidátusi disszertáció. Tézisek,
1995
Válasz [Ábrahám
István: A tankönyv és a politika a kilencvenes években? c.
írására.] Educatio, 1995. 1. sz. 183-184.p.
(Csepeli György és
másokkal): A jó polgár Csokonai Kiadó, Debrecen, 1996
(Szabolcs Ottóval) A Tanári Tagozat válasza a kerettantervi elképzelésekkel
kapcsolatos miniszteri véleménykérésre in:Történelemtanári információk 1999
(2000) 2
Megjegyzések a
gimnáziumi történelem kerettantervrõl in:Történelemtanári
információk 2000 3-4
Lásd még: Nagy Péter Tibor honlapja:
http://www.nagypetertibor.uni.hu/