A fordított kereszt evangélistái
Az ország politikusainak és választóinak autodestruktív szerencsétlenkedése folytán ütemesen izmosodik
a magyar politika és közélet terrénumán a náci-fasiszta időket evokáló tömörülés, a MIÉP. A
társaság szellemi kalandorai tanultak rokon világszemléletű elődeik hibáiból.
Mozgósító retorikájukban nemcsak kerülni igyekeznek az újsütetű, kipróbálatlan
szólamokat (már ti. azok kontraproduktív
mértékű forgalmazását), de egyenesen arra vettek irányt, hogy a világlátásuk
szerves elemét képező tőről metszett pogányságot és törzsi barbáregoizmust a
tradicionális keresztény kultúra verbálkenetével
bevonva prelegálják. (Felismerésük több persze, mint egyedi teljesítmény. A
kormányrudat ma kézben tartó koalíció „nyelvpolitikai” zsonglőrködése ugyanezt
a szakrállegitimációs gyakorlatot követi. Valljuk, be nem minden siker nélkül.) Keresztény csuklyába bújtatva
hirdetik hát a Magyar Istentelenség és Pogányság MIÉP
pártjának hívei nap mint nap, óráról órára egyetlen gondolati tömbre hajazó
eszméiket (soraikban és holdudvarukban egyébként néhány kunpáteri örökséggel
büszkélkedhető klerikussal, köztük egy református püspökkel és Budapest egyik
legjelentősebb gyülekezetének papjává avanzsált református lelkésszel), a
kereszténység alapelveit megcsúfoló xenofóbiát, xenonárcizmust és eugenetikát, s mindenekelőtt az ezek
fókuszában álló istentelen zsidógyűlöletet.
És meglehet, paranoiás szüleményeik nem lankadó
repetálása közben, a törzsökös libidót elsődleges megigéző antiszemitizmus
legvadabb megnyilvánulásai láttán már hajlanánk arra, hogy újat, többet,
további meghökkentőt ezek az urak aligha mondhatnak nekünk, ne ámítsuk
magunkat. Egy-egy tolvajkodó kőbaltás eszmét nem annyira primőr gondolati
frissessége tüntet ki, mint inkább indoktrinációs
eszközkészletének minden képzeletet túlszárnyaló életereje. Aktuális példa erre
a párt elnökségének legújabb tiltakozó nyilatkozata (ld. Magyar Fórum 2000.
március 1.), amelyhez az szolgált apropóul, hogy az
április 16-ára szituált iskolai Holocaust-emléknap éppenesen
húsvét másodnapjára esik.
Hogy a határtalan természetű antiszemita
tárgylibidónak éppen kalendarikus kalandozásra támadt
kedve, abban persze közrejátszott a feladat vágyat delejező populáris
egyszerűsége is. Végy fél mondatot a 2000/2001-es tanév rendjéről szóló 9/2000. OM-rendeletnek
az iskolai ünnepeket felsoroló passzusából, majd végy hozzá egy naptári
időpontot, a kettőt tedd egymás mellé, s máris megvan az alapanyag egy premodern szabályok szerint felépítendő politikai
pornográfiához. Hogy a szóban lévő rendelet
közöl még egyebet is? Mondjuk azt, hogy az emléknapot „tanórai foglalkozás
keretében” kell lebonyolítani, hogy a megemlékezés csak a középiskolák
és szakiskolák diákjaira vonatkozik, valamint azt, hogy a tavaszi szünetet
2001. április 11-17-e közötti időszakra jelölte ki a miniszter? Hogy tehát a reprehendált megemlékezésre legkorábban április 18-án
kerülhet sor? Ugyan már! Méltó lenne-e a Célhoz, az istenadta Célhoz (éljen Szálasi, a nemzet mártírrá vált hű fia!) ilyen
csip-csup apróságokkal pöszmötölni? A Cél csak a Célt
ismeri, no és persze a végidők kombattánsainak
lelki üdvét, akiket megillet, hogy nem-hiábavaló éltük minden perce a teljesség
gyönyörét ízlelgető eschatológiai ittasságban
tobzódjék. Ha kell, akár oly’ módon is, hogy a világtörténeti tabló hirtelen
hittanórai emlékfoszlányok szürreális kollázsává válik, amelyen ott kószálnak bárányok
és farkasok társaságában azok a kisfiúk, akiknek szájából immár soha nem tud
távozni a neo-náci attitűdjüket tápláló bolsevik lupustej jó íze, ama idők varázsa, amikor egyes
üdvtörténeti ünnepek másodnapját még munkanappá tették.
A pléróma, a teljesség
lényegéhez tartozik azonban az is, hogy kimeríthetetlen. Hogy eschatológikus színpadán tobzódva válthatják egymást a
célsíkok. A Cél igézetének fókuszában így
kínálja magát máris egyik másik öröm. Egy nagy igazság, egy régóta vágyott, egy
e hazában fél évszázada politikai tényezőtől el nem hangzott mondat kimondása.
Annak kijelentése (revelálása), hogy teljes szívvel és lélekkel
magunkénak valljuk a világtörténelem legbitangabb vallási gondolatát, a zsidók
krisztus-és istengyilkosságáról forgalmazott galád rögeszmét: „Visszásnak tűnik
számunkra az is, hogy a holocaustemlékezéseket húsvéthétfőre tervezik. A húsvét
mindkét napja keresztény és keresztyén ünnep, ekkor mi
keresztények, a zsidók által megfeszített
Krisztusra [kiemelés: MT] és az ő feltámadására
emlékezünk.” (A magisztrális tettet presze elő is
kell készíteni. Felvezetőként mi sem alkalmasabb erre, mint
egy kis antiszemitizmussal pácolt Péter és Pál gazdai duzzogás a nemzeti
madárfüttyért, most éppen az ellen, hogy Izraelben posztgraduális oktatást
szerveznek a „magyar” szellemű pedagógusok számára a Holocaust-oktatás
tárgykörében.) Már csak kis kurjongatás a tejnek eledelével táplálkozókra
tekintettel arról (hiszen vannak itt ébresztendő és ébredésben lévő magyarok
is), hogy „a húsvétba való igen durva behatolással ezeréves kereszténységünkbe
akarnak egyesek beleavatkozni, a lelkekben akarnak bizonytalanságot és
felfordulást kelteni”, és derűsen zakatol a nagy mű. Kereszténység
címszó alatt lelkesen vidámkodhatnak elő a
legsötétebb ösztönök. Kereszténység immár ismét mindaz, ami a kereszténység
szégyene lett, ami e vallás értékeinek évezredes pervertálódása
során úgy vált salakká, hogy előbb hamut, pernyét és füstöt gyártott az
emberből. Kereszténység immár ismét a kadáverpolitika,
annak a barbár Atlantisznak az elevációja, melynek
alámerüléséhez a Biblia istenének választott népéhez tartozó hat millió ember
infernális halála szükségeltetett. Kereszténység immár ismét mindaz az
istentelenség, amelynek humanizálásán, energetikai előjelének átállításán fél
évszázada szorgoskodik a civilizált világ (elvileg e sorba tartozik, minden átabotaságával együtt, a Holocaust-emléknap gondolata is),
keresztények és nem keresztények.
A Magyar Istentelenség és Paganizmus
MIÉP-pártja azonban a feje tetejére állított kereszt
logikájával viszonyul a kereszténységhez. Amit e vallás reprezentáns tényezői (theológusok, szakrális személyek, zsinatok, köztük maga a
római pápa, a II. Vatikáni Zsinat, ökumenikus
protestáns világgyűlések) hitvallásként és történelmi, vagy theológiai
igazságként tusakodnak meg, azt ők ellentétes előjellel látják el. Ha a
keresztet a maga golgotai pozíciójában ismerők azt állítják, hogy a zsidók nem
feszítették meg Jézust (már csak azért sem, mert a zsidók soha senkit nem
feszítettek meg!), akkor a fordított állású keresztre tekintők ennek
ellenkezőjét harsogják. Ha előbbiek azt hirdetik, hogy a zsidók per definitionem nem lehetnek felelősek Jézus haláláért, mert
azt Ő Atyjának a bűnös emberiség üdvözítését kívánó akaratából szenvedte el (Gerhard Pálnak, a XVII. sz.-i protestantizmus énekköltőjének utolérhetetlen
fogalmazásában: „Mind, ami kín s ütés ért / Magam hoztam Reád; / Uram, e
szenvedésért / Lelkemben ég a vád. / Feddő szót érdemelve / Itt állok én,
szegény, / S kérlek, lelked kegyelme / Sugározzék
felém.”), akkor a fordított kereszt hívei a zsidókra mutogatnak, fesztelenül
gyalázva Isten megváltói szeretetének keresztények számára drága igéit. Ha az
álló keresztre figyelő theológiai lelkiismeret azt
vallja, hogy a Jézus-theológia el nem fogadásával és
a népek előtti szabaddá tételével a zsidók társmegváltói szerepet vállaltak
magukra abban, hogy az Izrael közösségétől addig távollévők (pl. a pogány
magyarok) integrálódhassanak a Mindenható Istennek zsidókkal kötött
szövetségéhez, akkor a fordított kereszt hívei a magyarok istene által kreált
autochton nacionális kereszténység ostobaságairól fecsegnek. Ha az álló kereszt
népe szégyelli magát két évezred antiszemista
nyelvezetéért, papjainak zsidók ellen uszító homíliái,
püspökeinek zsidótörvényeket támogató felsőházi beszédei miatt, amelyek
együttesen nem elhanyagolható tényezői voltak a bibliai Isten választott népe
elleni pogány lázadásnak, akkor a fordított kereszt hívei bűntudatkeltésről
beszélnek. Ha az álló kereszt népe szabadulni próbál e lázadás genezisében álló
szörnyű tehertől, a zsidókat Krisztus-gyilkossággal vád alá helyező és theológiailag egyértelműen bűnös gondolattól, akkor a
fordított kereszt hívei a Sátán sugallatának tüntetik fel ezt az igyekezetet. Ha az álló kereszt népe pironkodik amiatt, hogy a bűnök bocsánatát
és az élet párti Isten jóságát hirdető húsvéti feltámadás örömüzenete még egy
hétnyi időre sem tudta a Krisztus követés útjára csábítani a keresztény „magyar
szívet”, mert hiszen az 1944-es év húsvét első napja után pontosan hét nappal,
április 16-án megkezdődött a magyar zsidók deportálását előkészítő gettóssítás (és ne felejtsük, az egész akcióban buzgón
közreműködő, azt kivitelező kormánytagok, közigazgatási és csendőri elemek mind
megkeresztelt, rendszeresen áldozó és úrvacsorázó keresztények voltak!), akkor
a fordított kereszt hívei zsidó deicídiumot
(istengyilkosságot) harsogva tiltakoznak ellene, hogy e dátum félévszázad múltán mentális tisztulást
célzó, szimbolikus jelentőségű emléknappá váljon.
Ha van emléknap, amely finom arányokkal, a tapintat
pedagógiai lelkületét is érvényesítve van „kitalálva”, akkor az (disszonanciái
ellenére is) éppen a Holokaust-emléknap. Helyét a
magyar történelem e tekintetben mérföldkövet jelentő dátuma jelöli ki.
(Avatottabb megoldás július 12-e lehetett volna csak, az a nap, amelyen az első
hivatalos irat megszületett a „nemzeti és magyar” Bárdossy-kormányzat által minden
befolyástól mentesen – sőt, német részről komoly ellenkezésbe ütköző módon –
végrehajtott 1941-es, első magyar zsidódeportálásról). Amennyiben pedig a
megemlékezés időpontja egybe esnők valamely más ünneppel, akkor az esedékes
iskolai szünidő automatikusan mozgó emléknappá teszi (mint az adott esetben
is).
Mindez persze nem érintheti azt, hogy keresztény theológiai szempontból a leginkább kívánatos az lenne, ha a
Holocaust-emléknap – mondjuk egyházi döntés eredményeként – kötötten is Húsvét
első napjára esnék. E megoldás jó lehetőséget kínálna a keresztények számára
arra, hogy csendességet tartsanak és elmeditáljanak azon, mekkora ellentmondás
is feszül a Szentséges Isten javukat kereső akarata és az Ő népe elleni
tisztátalan gondolatok között, s végiggondolják, hogy exisztenciájukat,
identitásukat illetően minden más közösségnél esszenciálisabb szálakkal kötődnek
a zsidókhoz. Az Auschwitz ellenében és után létrejött Izrael államának példája pedig kézenfekvő paradigmáját is kínálhatná számukra
e napon, a feltámadás ünnepén arra, hogy mit jelent Istennél az „élet a
halálból” ígérete.
Az, ami a MIÉP berkeiben
zajlik, az ismert tények alapján természetesen nem függetleníthető a kormányzat
és a kormánypárt közéleti filozófiájától, szélsőjobbal ápolt politikai
flörtjétől. A Holocaust-emléknap, és a benne objektíven kifejezésre jutó nemes
törekvések meggyalázásra irányuló pártpogánykodás például több szálon
kapcsolódik ahhoz a gyarló szellemiséghez, ahogyan a hatalmon lévő koalíció
viseltetik a kereszténység szívét-lelkét jelentő zsidó tradíció, és a zsidó
kisebbséget érintő vitális ügyek iránt. Eminenciás kormánypolgáraink
e gyarlóság jegyében élesztgetik egyik oldalon a zsidókérdés úgynevezett
fontosságának tudatát (amely alatt e honban mindenki azt és akként érti, minden
szépítgető retorikai palinódia ellenére is, amit a szintúgy nem minden
kormánytámogatást nélkülöző módon ugyancsak élesztgetés alatt álló
Horthy-fasizmus idején értettek alatta), vagy éppen tüntettetik ki Köztársasági
elnök urammal a tiszaeszlári vérvád-kötetet a
Holocaust idején kiadó Püski Sándort, és illesztenek
be a másik oldalon – a „nyelvpolitikai” rafinéria elegáns cseleként (és egyesek
tiszteletre méltó jószándékával visszaélve) –
kötelező Holocaust-emléknapot az iskolai kalendáriumba. Ugye ismerős? Ha azt
akarod, hogy valami ne működjék, hozz létre bizottságot, tedd ünneppé,
összegezhető a történelmileg gazdagon dokumentált recept lényege (ld. április
4-e, május 1-e, november 7-e ismert ünneptörténeti
sorsát). Hogy a projekt milyen sikerre is számíthat, ahhoz
elég elbeszélgetni a pedagógustársadalom képviselőivel, akiknek zöme olyan
történelmi és katechetikai tankönyveken
szocializálódott, amelyek a Soáról szinte semmit sem
közvetítettek, s olyan történelemórákon edukálódott,
amelyeken e tragédiáról szólni vagy nem volt lehetséges (esetleg tanácsos),
avagy olyanok hallgattak róla, akiknek némaságát nem ritkán ugyanaz a szellem
vezérelte, amellyel ma kormányközelben politizálnak,
netalán történelmi tankönyveket, alaptanterveket fabrikálnak, avagy éppen a
különféle „emléknap”-ok sandaságokban fogant gondolatait
agyalják ki. S mielőtt túl gyorsan hiányolnánk e helyzetrajzból a bona fide máskülönben nemes
komponensét, gondoljunk egy röpke pillanatra a „kommunista diktatúrák
áldozatainak” a Parlament üléstermébe is befogadott emléknapjára (amely nap
ötlete mellesleg a Holocaust-emléknap kormánypárti „ellentételezéseként”
született meg), s arra, hogy az emlékezés során mérvadó közéleti tényezők
szavai miként konnotálták a zsidó és nem zsidó
fájdalmak túlontúl is ismert logikát követő elkülöníthetőségének gondolatát.
Lényegileg azt, hogy van egyfelől emléknapja a zsidó fájdalmaknak, ez lenne a
Holocaust-emléknap, amelyhez értelemszerűen a társadalom nagyobb többségének
vajmi kevés köze van, és van másodszor emléknapja azoknak a fájdalmaknak,
amelyeket a társadalom többsége szenvedett el a „kommunista diktatúráik”-tól (e
plurális maga is megérne egy misét!), s amelyhez pedig a zsidóknak van igen
kevés, jobbára semmi közük. Utóbbit tekintve mindenekelőtt azért, mert az
„árja” lakosság igazi fájdalma – a keresztény közízlés nagyobb dicsőségére! –
már a fasiszta diktatúra alatt is más volt (s miért is lenne most más!), mint a
Holocaust, s nem utolsó sorban azért, mert a zsidóknak a bolsevista
„diktatúrákért” viselt felelősségéről napjainkban egyre szélesebb körben
grasszáló történelmi folklór szinte automatikusan rekeszti is ki e „diktatúrák”
un. valódi áldozatainak, alias a NEMZET köréből a
zsidó kollektivumot. (Ez a nézet 60 évvel ezelőtt
kevésbé ünnepélyes keretek között, ám akkor is parlamenti közreműködéssel
öltött testet. A munkaszolgálat intézményét megteremtő honvédelmi törvény
formájában.)
A Holocaust-emléknappal űzött arcpirító játék igazi
tükre mindazonáltal az, hogy a kormányzat képviselőitől nem csak tiszta szót
nem hallunk a Parlamentben egykor zsidótörvényeket követelő antiszemiták
szemeink előtt életre kelt múmiáinak a magyar közéletet szennyező
tevékenységéről, köztük a zsidók istengyilkosságát hirdető impietászáról,
de arról sem, hogy – officiálisan hangoztatott
értékrendjük talajáról – jól érzik-e magukat vitéz kormányzó uraimék az emberiség szégyenévé lett zsidóellenességet
zászlajára tűző párt tagjaival egy házban. Sőt azt vagyunk kénytelenek
tapasztalni, hogy e párt az egyik legmegbízhatóbb gyakorlati szövetségesük a
politikai matematika logikájának érvényesítésében és országháborító offenzívájukban.
Megjelent:
Magyar Narancs, (XIII/12.)
2001. március 22.
Korrigenda:
Többen is figyelmeztettek, hogy a Magyar Narancs 2000. március 22-i számában megjelent A fordított kereszt evangélistái című írásomba ténybeli pontatlanság csúszott be. A magyar zsidók tömeges deportálása ugyanis nem 1944. április 16-án, hanem május 15-én kezdődött. Felszínesen fogalmaztam. A Lap Olvasóitól elnézést kérek. Nem mentségül, pusztán a tárgyilagosság végett említem meg, hogy az „április 16-án” kezdődő deportálásra – az emléknap szempontrendszerének hatása alatt – abban a szimbolikus értelemben utaltam, hogy a deportálást előkészítő és az e napon (egyes adatok szerint 15-én) kezdődő (kárpátaljai) gettósítás a Soáh magyarországi eseményeinek ama kruciális pillanatát jelenti, ahonnan a fejlemények belső logikája törvényszerűen vezetett a megsemmisítő táborokba indított szerelvényekhez, s amelybe tehát szinte minden bele is sűrüsödik abból, ami a magyar zsidókkal e drámai évben a továbbiakban történt. Majsai Tamás
Megjelent: Magyar Narancs, (XIII/13.) 2001. március 29.