A rosszbeszédű püspök
Dr. (PhD) Beke Albert református egyháztag megalázó
szégyenként élte meg (lásd április 6-i olvasói levelét a Népszabadságban), hogy
a Magyarországi Református Egyház Zsinatának Elnöke, Bölcskei Gusztáv március
15-én tartott igehirdetésében egy szót sem ejtett az 1848-as eseményekről.
Szomorúságát bűnt kiáltó váddá fokozza az a meggyőződése, hogy a püspök ezzel a
hazafias nevelésben való feladatvállalás nagyszerű lehetőségét is
elmulasztotta.
Nem hallottam a prédikációt. Amit azonban a Levélíró
Bölcskei úr bűneként és mondanivalóban való hiányosságaként értékel, azt én –
feltéve, hogy igaz, mert szinte elhinni is alig merem – református püspöknél
régen látott erényként kívánnám méltatni.
Hosszú idő óta végre van tehát egy püspök, aki nem
szégyelli a Krisztus evangéliumát, és vállalni meri annak akár rangos
pillanatban való jelzését is, hogy „megáll az Istennek igéje” a maga lábán,
minden nemzetieskedés nélkül. Akár március 15-én is. Végre van egy református
püspök, aki tudatában van a keresztény igehirdetés és a hazafias népnevelés
közötti esszenciális különbözőségnek, az egybemosásukra irányuló kísérletek
súlyos egyházi-történelmi tehertételeinek; aki teológiai kultúrájánál fogva
érzékeli, hogy komolyan veendő törésvonal áll fenn krisztológia és nacionológia
között, Kánaán és Etelköz között, Isten országa és az evilági mennyországok
között. Végre van egy református püspök, aki tisztában van vele, hogy a
Krisztus egyháza akkor teszi a legtöbb jót közvetlen nemzeti környezete számára
is, ha a rá figyelőket biblikusan identikus magatartásra orientálja és nem
pedig a nacionális üdvbizonyosságot hirdeti számukra, avagy zamatosítja meg még
némi keresztény körettel a már ebben boldogok lelkiállapotát.
Hogy ilyen irányú hiányérzet egyháztagok részéről
egyáltalán felmerülhet, annak oka persze elsősorban az, hogy ebben az országban
a keresztények (laikusok és klerikusok) zömének – teológiai-hitbeli
gyökértelenség folytán – semmi mondanivalójuk nincs az evangéliumról, s így a
minden utcasarkon hallható hazaffyaskodás kihangosításában fedezik fel egyházi
szerepvállalásuk egyetlen lehetséges értelmét.
Bölcskei püspök katasztrófálisan rossz egyházi szónok,
kesereg Dr.(PhD) Beke Albert. Nem tudom. Ám többek között Mózes és Pál apostol
sem voltak az oráció virtuózai. (Mellesleg: „Nem beszédben áll az Istennek
országa.” I. Kor. 4,20.) Rendelkeztek viszont e qualitással azok a jobb és
baloldali nemzetieskedés jegyében prédikáló „nagy” püspökök – valójában az
egyházi és országos deklasszálódást élen járó módon elősegítő emblematikus
figurák (mint pl. Ravasz László vagy Bartha Tibor) –, akikre mindmáig heves
nosztalgiával gondolnak a népegyházi kereszténykedés bizonyos köreiből.
Dr.(PhD) Beke Albert kritikája akár annak a jele is
lehet, hogy a Magyarországi Református Egyház kifelé vett irányt jó fél
évszázada tartó szerepzavarából. Mint ahogy erre utaló jel lehet az is, hogy a
fent aposztrofált egyházvezérek nyomába lépni próbáló püspököt a minap választás
útján fosztották meg attól a lehetőségtől, hogy Bölcskei püspök helyén
hirdethesse delejes nemzetapokaliptikával átitatott gondolattalanságait és
trikolórban öltöztetett szóvirágait az országos jelentőségű ünnepek alkalmával.
Majsai Tamás
teológus
Előzmények:
1. Beke Albert
írása
Hiányérzet
Azért a Népszabadságban fejtem ki véleményem,
mert a Reformátusok Lapja nem vol
hajlandó közölni, noha mondandóm lényege a református egyházra tartozik. A visszautasítás is bizonyíték arra, hogy egyházunkban
sajnos nincs demokrácia. Ha volna, akkor egy szimpla
egyháztag is véleményt mondhatna a püspökrõl.
Meghallgattam március
14-én a Kossuth rádióban dr. Bölcskei Gusztáv püspöknek, a zsinat lelkészi elnökének azt
a prédikációját, amelyet Debrecenben, a Nagytemplomban mondott, és nagyon-nagyon
szégyelltem magam. Azt már korábbi
igehirdetéseibõl is szomorúan
tapasztaltam, hogy Bölcskei püspök katasztrofálisan rossz egyházi szónok – na de ennyire
rossz?! A prédikáció március 15-hez kapcsolódott, ezért is közvetített a rádió éppen Debrecenbõl és a Nagytemplomból. Hiszen már a kisiskolások
is tudják, hogy a szabadságharcnak nagyon sok kapcsolata van a kollégiummal és a Nagytemplommal.
Bölcskei Gusztáv még csak utalást
sem tett
erre. Bölcskei Gusztáv is tudja – tudnia kell! –, hogy milyen óriási
lehetõséget jelent az, ha egy
lelkész a rádión keresztül milliókhoz szólhat, különösen az egyik legnagyobb
nemzeti ünnepünk alkalmából. De Bölcskei püspök ezzel a lehetõséggel sem
élt. Pedig a hazafias nevelésre
itt olyan kiváló esély adódott,
amelyet kifejezetten bűn volt nem felhasználni.
Nekem kifejezetten az volt a benyomásom:
a püspöknek egyszerűen nincs mondanivalója.
Dr.
(PhD) Beke Albert
irodalomtörténész és kritikus
2. Levélváltásom
a reflexió megjelentetése ügyében a Népszabadság szerkesztőjével, Bossányi
Katalinnal
A reflexiót Iványi Gábor közvetítésével küldtem meg 1999.
április 20-án a szerkesztő asszoynak, akitől drótpostán az alábbi választ
kaptam (az értelemszerű elírásokat soraiban javítottam):
Tisztelt Majsai Úr! Elolvastam cikkét, s – bármennyire
is fájlalom – ezt nem kívánom közölni. Talán a Reformátusok Lapjában lenne a
helye. Én korábbi levélírónknak is azt tanácsoltam, de állítása szerint nem
közölték. Visszautasításomnak az az oka, hogy úgy gondolom, hogy egy olyan
egyházi belügyről van szó, ami nem a mi hasábjainkra való. Hogy kinek tetszik
egy prédikáció, kinek nem – ez akkor tarthat igényt egy politikai napilapban a
megjelenésre, ha országos közügyet érint. Sajnálom, hogy az eredeti levél
megjelent (kollégám szerkesztette, de persze a felelősség az enyém) és még egyszer
nem szeretnék ilyen hibát elkövetni. Szíves megértését előre is köszönöm, s
örülnék, ha más – közérdekübb - témában alkalmasint kifejtené véleményét. U.
i.: Nem általában az egyházi témáktól zárkózom el, hanem az ilyen belterjes
vitáktól. Szívesen fogadok olyan írást, amely például azzal foglalkozik, hogy
mennyire politizálhatnak a papok, megengedhető-e hogy ifjabb Hegedűs Lóránt egy
szélsőségesen jobboldali pártban tevékenykedik, avagy a szeged-csanádi püspök
megnyilvánulásai vajh összeegyeztethetők-e a krisztusi szertettel.
Üdvözlettel Bossányi Katalin.
Válaszként
a következő sorokat intéztem a Szerkesztő asszonyhoz:
Kedves Bossányi Katalin! Köszönöm szépen válaszát és
fáradozását az üggyel kapcsolatban. Bár azt írtam, tudomásul fogom venni
elutasító döntését is, mindazonáltal engedjen meg néhány igénytelen
megjegyzést. Őszintén csodálom mindenekelőtt azt, hogyha már úgymond hibát
követtek el (országos közüggyé tettek valamit, ami állítólag nem az), annak a
reflexió szintjén természetes konzekvenciáját (ti. a reflexiót) már nem
vállalják. Nem igazán vagyok képes belátni továbbá sem azt, hogy hol megtalált
bölcsek köve birtokában tetszenek oly’ biztos kézzel országos jelentőségűnek
nyilvánítani, illetve e rangtól távollévőnek klasszifikálni valamely témát, sem
pedig azt, hogy miért ne lenne közügy az, ha az ország második legjelentősebb
egyházának hierarchikus rangban első számú képviselőjét meglehetősen erőteljes
(és szubjektív véleményem szerint otromba) támadás éri az ország legnagyobb
példányszámú, mirabile dictu „legkedveltebb” napilapjában. Még kevésbé tudom
azonban belátni, sőt, hogy teljesen őszinte legyek, némi felháborodást is kelt
bennem, hogy miközben megengedhetőnek tartják egy politikai és közéleti
szerepléseit tekintve alapvetően kifogástalan egyházi vezető sértegetését
Lapjukban, nem érzik elemi erkölcsi kötelességüknek egy ilyen – legyen: – hiba
helyrehozatalát legalább egy rövid reakció közlésével (ugyanakkor pedig engem
arról biztosít, hogy két infám ecclesiae mellesleg unalomig ismert
expektorációival kapcsolatos írás annál inkább érdekelné Önöket). Félre ne
értsen! Mindezt nem a saját soraim melletti plaidoyer-ként írom. Közöljék máséit,
vagy a saját jól látható bocsánatkérésüket! Egy magánlevélben bevallott „a
felelősség az enyém” e vétségre (mert innentől kezdve az!) ugyanis csak kegyes
frázis. Végül nem vagyok képes felfogni, hogy egy országos lap szerkesztői
principiel miért 3-4 ízléstelen figura (Gyulay, Hegedűs + a cinkotai atyafi és
Faddy úr) köré telepedve engednek csak teret az egyházi közélettel – mint
tetszik, nem tetszik, országos közügyet is képező témakörrel – való
foglalkozásra. Ráadásul ezekben is kizárólag azonos hangsúlyokra koncentrálva,
és nem utolsó sorban azzal a mind inkább több mint gyanús látszattal
megterhelve, hogy a lap számára e módon termelik újra a „kedveltető” témákat és
segítik hozzá az illető urakat emelkedő népszerűségmutatókhoz. (Attól, hogy az
ilyen és hasonló szerkesztőségi magatartást, hogy Lovas-közlésükről ne is
szóljak, a panem et circenses iránt lelkesedő olvasók millióinak szerencsétlen
rokonszenve honorálja, a mögötte álló szerkesztési etika még az marad, ami.)
Végül, vajon inkább országos jelentőségű téma-e Gyulay úr egy-egy
intellektuálisan alultáplált megnyilvánulása, amelyek quantum satis közlése
alapján lapjukat a Nagyérdemű maholnap össze fogja téveszteni az Új Emberrel,
mint az ország protestáns elitjének egy jelentős része álláspontját
reprezentáló „Dr.(PhD)”-k széles körben – lásd, még a nagy „legkedveltebben”
is!! – forgalomban lévő álláspontja. Azt pedig kimondottan is sajnálom, hogy
nem sikerült észrevennie, a felkínált írásban, meglehet, kevésbé didaktikusan
és nem a két felhozott „kedvencre” kihegyezve, de esszenciálisan arról is szó
van, amelynek tematizálását máskülönben pártolni tetszene Lapjukban.
Barátsággal köszönti:
majsai tamás
Észrevételemre a Szerkesztő asszonytól nem érkezett
válasz.