Majsai Tamás
Metodizmus az evangéliumi akcionarizmus
és a
népegyházi önértelmezés szorítójában
Kedves Testvérek!
Kedves
Barátaim!
Tisztelt
Gyülekezet!
Egy őszinte beismeréssel – másként fogalmazva: jó
hírrel – kezdem. A kiírt címmel, illetve a téma általam eredetileg elképzelt
tartalmi elemeinek ismertetésével nem tartom meg előadásomat. Az ok egyszerű. A
munkacímként megadott tárgy kifejtése olyan elemzést igényelne, amely egészében
véve valószínűleg nem felelne meg az ünnepi alkalom megkívánta formai
követelményeknek.
A választott tematika esetében elsősorban azzal
foglalkoztam volna, hogy egybevetem egymással a metodizmus
genezisének karizmatikus szabadságban fogant, mondhatnánk lelki (nem
lélektani!) hátterű furcsaságokkal tarkított jelenségvilágát és azokat a
jellemzőket, amelyek ma karakterizálják a metodista egyháziasságot, különös tekintettel
az intézményesült működési formákra és a jobbára etikai kicsengésű kegyességi
praxisra.
Hogy csak egy példát említsek. Kissé távolról kezdem.
A metodizmus létrejöttének századában mintegy
társmozgalomként alakult ki Kelet-Európában, de természetesen a metodizmustól függetlenül, a zsidó haszidizmus.
Ennek egyik legendája szerint Jiszráél ben Eliézer, aki a meredek
sziklák lankáin lakott, a magányosság óráiban a körülette lévő hegycsúcsokra
szokott felkapaszkodni, hogy ott időzzön. Egy alkalommal olyan mély révületbe
esett, hogy lefelé menet nem vette észre az előtte tátongó szakadékot. A
szomszédos hegy azonban, szól a legenda, hirtelen ott termett, szorosan a
másikhoz nyomult, és a cadik továbbléphetett. (Lásd:
Martin Buber: Haszid
történetek I. Budapest: Atlantisz. 1995. 104-105.)
John Wesley (akit
Magyarországon előszeretettel neveznek Wesley
Jánosnak) 1780. szeptember 2-án, vasárnap a következőket jegyzi fel közismert
naplójában: „Dél körül Tauntonban prédikáltam. Azt
hiszem kötelességem itt előadni egy dolgot, amelyet a legtöbben a legtúlzóbb
rajongásnak fognak minősíteni. De akárhogy fogják is fel, én a kopasz tényt
közlöm. Egy órával az után, hogy Tauntont elhagytuk,
csézánk egyik lova hirtelen lesántult, de annyira, hogy még a földre sem tudta
letenni a lábát. Mivel lehetetlen volt bármilyen emberi segítségre számítanunk,
nem maradt más reménység, mint az imádkozás. Lovunk sántasága megszűnt, és
éppen úgy tudott járni, mint korábban...”
A napjait, éveit lóháton töltő karizmatikus néhány héttel
későbbi bejegyzése felesége halálról szól. Érdemes idézni: „Megérkeztem
Londonba, és itt értesültem arról, hogy feleségem hétfőn meghalt. Ma este
temették el: de ezt is csak egy-két nappal később tudtam meg.” (Idézeteket
lásd: Parókiám az egész világ. Wesley János naplója.
Pécs. 19912. 220.)
A metodisták manapság már úgy élnek, mint a nem
metodisták: polgári erények képviselőiként, szentségi házasságban, buzgó
hazafiakként etc. Ma már a metodisták is TV-ből
értesülnek a világ eseményeiről, és nem tartanak lovat, amelynek hátán a
helyszínre nyargalva győződnének meg a világ nyomorúságairól, hogy aztán azok
gyógyításában tevőlegesen is részt vegyenek. Ma már a metodisták is
egyházrendileg, szervezetileg kialakított szabályok sáncai mögött élik
mindennapi kegyességi életüket. A világban szertejáró imádságos, bajelűző akcionarizmust pedig meghagyják másoknak.
Mindez jól is van így. A tegnapi manna másnap már nem
élvezhető. Autóval, repülővel gyorsabban és messzebbre lehet eljutni, mint
lóháton. A nyomorúság elektronikus úton megismerhető gyalázatát hatékonyabban
lehet gyógyítani, ha a hírek nyomán felhorkanó imádság gyümölcseként
segélyszállítmányokat állítanak össze, és viszik azokat messze tájakra. Jól teszik hát a metodisták, ha bekapcsolják TV-jüket, és látják,
hogy a székesfehérvári cigányokat ki akarják költöztetni; jól teszik, ha ennek
nyomán nem az esti imádságra gyűlnek össze (dicsérvén magukat, hogy nem
olyanok, mint mások, hogy aztán gyorsan mégis olyanokká legyenek), hanem
tűzparipáikra pattanva, Wesley gyakorlati
problémamegoldását felidézve, élő láncot vonnak a cigányok köré, és aktuális
imaórájukat az aktuális problémát centrumba állítva, a baj helyén tartják meg.
A metodisták, pontosabban a magyarországi metodisták
testületileg azonban ilyen szerepkörben nem voltak jelen Székesfehérvárott – és
még sok más helyütt sem.
A metodisták azonban ne keseredjenek el!
Az ígéret, a prófétai látomás a csontok
megelevenedéséről és az álmokat álmodó fiakról és lányokról rájuk is érvényes,
és talán soha nem volt olyan aktualitása számukra, mint éppen az EU-csatlakozás erőterében.
Az EU ugyanis számtalan,
eleddig nem ismert kihívással fog szolgálni. Meg fogja növelni azoknak a
számát, akiknek testies problémakezelési kultúrája miatt megsokszorozódik a Szentlélek ihlette aktív cselekvés iránti éhség és
szomjúság.
A metodisták ne keseredjenek el időnap előtt azért
sem, sőt inkább tartsák szárazon a Lélek „puskaporát”, olajozzák a Lélek
fegyvereit, és nézzenek a Hitnek Fejedelmére. Olyan tradícióik vannak ugyanis,
amelyek méltán helyezhetik őket a nem test és vér ellen megvívandó küzdelmek
élvonalába.
Mikre gondolok? Mivel tudom Önöket ünnepi jókedvre
hangolni? Érzékeltetőül néhány szempontot sorolok fel
itt.
1) Magyarország EU-csatlakozását
220 évvel megelőzően, 1784-ben megalakult a világ első olyan keresztény
egyháza, amely abban az országban jött létre, az Amerikai Egyesült Államokban,
ahol ismeretlen volt a corpus christianum,
az állam és az egyház – itt, ebben a pogány országban oly’ annyira kedvelt –
szimfóniája. Az első metodista egyház egy olyan modern országban szerveződött
meg, amely emancipált volt a keresztény történelmi ideológia
kényszerzubbonyától.
A világ, amelyben holnap élni fogunk, az Európai Unio, szintén elutasítani látszik ezt a kényszerzubbonyt.
Az Opus Dei-s, vatikáni expanzió támadásait sikerrel
visszaverve áll ellent annak, hogy isten neve – áldott legyen az Ő Neve! –
bekerüljön az EU alkotmányába. Meg van ugyanis írva,
hogy az Istennek a nevét hiába fel ne vedd!
A metodistáknak ebben a világban kell majd bizonyságot
tenniük arról, hogy „sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelemségek, sem
hatalmasságok, sem jelenvalók, sem következendők, sem magasság, sem mélység,
sem semmi más teremtmény nem szakaszthatja el őket az istennek szerelmétől”.
2) A metodizmus
18. századi szellemtörténeti kontextusát az a korhangulat profilírozta,
amelyben meghatározó volt a korábbi (középkori) évszázadok plauzibilitási,
bizalmi struktúráinak válsága. Alapvető kétség, bizonytalanság itatta át a
mindennapokat. Ez és a felvilágosodás szellemisége határozta meg a korai metodizmus teológizálását és
gyakorlati egyháziasságát.
Korrektori minőségben olvasgatva a héten Wesley igehirdetéseit, érdeklődéssel fedeztem fel a metodizmus „pátriárkájának” korához képest előremutató
liberalizmusát. (Tetszenek tudni azt, amit ún. polgári
[keresztény] vagy [keresztyén] polgári körökben manapság szitokszóként
használnak középkormániás álkeresztények.) A
vakbuzgósággal foglalkozó harmincnyolcadik számú prédikációjában például így
ír: „Mi lenne, ha látnék egy pápistát, ariánust vagy szociniánust ördögöket űzni? Még őket sem tilthatnám el [e
tevékenységtől] anélkül, hogy magamra ne bizonyítanám a vakbuzgóság vádját...” Jó karizmatikusként sejti és/vagy tudja ugyanis, hogy a
Lélek fú, ahová akar, és nem tudjuk, honnan jő és hová megy. Az apostoli
hithagyomány iránti – szektás, szabadegyházi jelzővel karakterizálható –
érdeklődés és az 1689-es angol toleranciaediktumon orientált látás talaján
állva még a tőle legtávolabbra lévőkkel szemben is a szeretetben folytatott
versengést tartotta a hitbeli önértelmezés alapvető koordinátarendszerének.
A missziói mozgalomként artikulálódó korai
metodizmus képviselői úgy látták, hogy a keresztény
önazonosságot a hagyományos, hagyományőrző feladatok, a nemzethatárok
védelmében, a parókiális és konfesszionális
védőbástyák árnyékában meghatározó corpus christianum eddigi szakasza után egy új korszak nyitánya
köszöntött be, a határokon átívelő evangelizáció
korszaka.
Mai világunkban, e veszteseket, bűnösöket,
gyengéket, kiszolgáltatottakat futószalagon termelő világban, másként, a békés
szocializmus utáni új időszakban (amelyet adott értelmezések és törekvések
horizontja felől akár új középkorként is aposztrofálhatunk), igenis van jelentősége
annak, hogy az egyházak, és így a metodizmus
képviselői is, elviszik-e a váltsághalál isteni engesztelést hirdető jó hírét
minden lehetséges szélirányba. Mint tudjuk, ez a buzgalom, ez a törekvés Wesley-ék idején történelem-, másként: közéletformáló
erővel ragadta meg a megszólítottak tömegeit. Prostituáltak, börtöntöltelékek,
nyomorúságok között élő proletárok és más marginalizáltak
tömege itta szomjasan a szeretet igéit. Emberek, akik a világ, környezetük
vélekedése szerint semmi jót, semmi látványos teljesítményt nem tudhattak
magukénak, fogadták szomjas érdeklődéssel a Krisztus kiengesztelő haláláról
szóló jóhír emancipáló üzenetét.
A teremtett világ ma is sóvárogva várja
ezeket az igéket. Csak emlékeztetőül néhány célcsoport: hajléktalanok,
AIDS-esek, elváló házastársak, homoszexuálisok, cigányok, elhagyatottak,
öregek, lecsúszottak, társtalanok...
3) A körvonalazott történelmi környezettel szoros
összefüggésben alakult ki, dugványozódott el a metodizmus
hőskorában a strukturális nyitottságnak az a szerkezeti valósága, amelyet
többek között az jellemzett, hogy – mintegy kilépve a
népegyházi mókuskerékből – csak az üdvösség iránti vágyódást tekintette
meghatározónak a keresztény önmeghatározásban. Ennek lenyomatával
találkozhatunk például a nyitott úrvacsorai gyakorlatban, a klerikusok nélküli
közösségi alkalmakon, vagy az egyházfegyelmi kérdéskörétől függetlenített
keresztelési praxisban.
4) És végül, de nem utolsó sorban hadd utaljak e
felsorolásban egy kézzelfogható közelségű, konkrét példára is. Ismét távolról
kezdeném. Három héttel ezelőtt Kamenyec-Podolszkijban
jártunk. Egy ukrajnai városban, amelynek akkor még külterületi részén 85.000 zsidót öltek halomra, mészároltak le sorozatos massacrék keretében a keresztény kultúkörben
nevelkedett náci katonák, helyi milicisták. Ebben a tömegsírban lelte halálát
sok olyan Magyarországról származó zsidó is, akiket 1941-ben, a Holocaust
magyarországi prelúdiumának idején deportáltak Kőrösmezőn
keresztül az ukrajnai hadműveleti területekre. A tömegsírhoz érve feltoluló
érzéseimet autentikusan csak a Biblia nyelvezetével tudom érzékeltetni. A hely
atmoszférája egy olyan szent hely érzeteként nehezedett rám, amelyről a
Szentírás úgy szól, hogy ahhoz csak saruinkat leoldva közeledhetünk.
Ma itt egy másik történelmi emlékhelyen állok. Ennek
ugyancsak dinamikája, tiszteletet, elérzékenyülést parancsoló szakrális
karaktere van. Rövidség okáért csak annyit, hogy a metodizmus
legszebb kritikai hagyományát felidéző módon, 30 évvel az EU-s
csatlakozást megelőzően, 1974-ben egy itteni konfliktussal vette kezdetét az az egyháztörténelmi jelentőségű, majd nem sokkal később
egyházalapításba torkolló ellenkezés, amelyről az előbb hallhattunk bővebben is
a mozgalom akkori lelki vezetőjétől, Iványi Tibor
atyai jó barátomtól. Ezt az ellenkezést, oppozíciót éppen az
jellemezte, hogy képviselői, lelkészi és gyülekezeti tagjai – a kegyelem wesleyánus optimistáiként – előbbre valónak tartották az evangelizációt a népegyházi csendnél, a népegyház
nemzetpolitikai erőviszonyok stabilizálására silányuló szempontjainál. Előbbre
valónak tartották a dánieli állhatatosságot, mint a
hatalomtól, a népegyház – noha nem mindig és nem mindenben értéktelen, de sokak
számára mégis – unalmassá és hideggé váló liturgizmusát
olykor brutális eltökéltséggel is fenntartani akaró hatalomtól való félelmet.
Legyen áldott a már elköltözött és a még köztünk élő
szabad lelkű ellenkezők, mást akaró metodisták emléke és példája.
5) A metodisták tehát –
legalábbis a MET-ben [Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség]
– ne féljenek. Merítsenek erőt a Hit fejedelmétől és hagyományaikból.
Mai világunkban megrendítő méreteket ölt a
legsilányabb népegyháziasság tombolása. Lelkészek,
hívek tömege tölti többet érdemlő idejét polgári közbohóckodások alkalmain,
ahol dúsan locsolgatják egymást az e világ szerint való szomorúság és
indulatosság békanyálas igéivel. Magát kereszténynek becézgető (és amint arról
a korábbi ciklus papalista érdekek uszályában ágáló egyházpolitikai
államtitkára méltóztatott informálni minket: szociológiai értelemben is
kereszténynek tekintendő) országunkban New York-ig hallhatóan tombol a
gyűlölködés, az antiszemitizmus, a cigányellenesség, az idegenellenesség, a másságellenesség, a hajléktalanellenesség és az egyéb
ellenességek hóbortja.
Szívből kívánom, hogy a metodisták között ne így
legyen, hanem másként. Nézzenek a Hit fejedelmére, és gondoljanak
hagyományaikra!
Ennek szellemében szeretném Önöket sokszor látni a TV
képernyőjén, amint ellentmondva a világ hitványságainak, banalitásainak, egy wesleyánus lovast idéző karakánsággal buzgón jegyet
váltanak, vagy éppen felpattannak tűzparipáikra, hogy odaérjenek azokra a
helyekre, ahol Krisztus jó illataként a megváltás erőit képviselhetik.
És még valamit. Ne rejtőzzenek el a világ szemei elől,
a potenciális érdeklődők elől! Ne engedjék, hogy a szemben lévő, kivilágított
színházat előbb lehessen megtalálnia az erre járónak, mint egykor történelmet
író és ma is élő közösségüknek otthont adó – most azonban homály takarta és
szinte olvashatatlan tábla által jelzett – gyülekezeti házukat.
Mindehhez kívánok Önöknek sok áldást, wesleyánus humort és jókedvet!
Köszönöm, hogy meghallgattak.
Megjelent:
WJLF-Előadások 41. Budapest: Wesley János Kiadó. 2003.