Testvéri gondolatok

 

Magyarország keresztényeihez, keresztény egyháztagjaihoz és keresztény egyházi vezetőihez a Soá magyarországi eseményeinek 60. évfordulója alkalmával.

 

 

Kedves Testvéreim!

 

Az idén van hatvan éve annak, hogy a II. világháború zsidóellenességben kifejezésre jutó szennyes őrülete Magyarországon is tetőzött a sátáni csúcson. Zsidó testvéreinket csak azért, mert a Názáreti Jézus féltve szeretett népének vérségi köteléke jegyezte őket, a történelem e példa nélküli tébolya kollektív emberi antitípussá nyilvánította, és a lelki és fizikai gyötrelmek szavakba nem önthető pokoli borzalmát zúdította rájuk.

 

A gonoszság közvetlen okairól, a hozzá vezető út összefüggéseiről sokan sokféleképpen gondolkoznak. Vannak azonban tények, amelyek nem interpretációfüggőek. Az 550 000 magyar zsidó hullahegyéhez hasonlítható embertemetőt az ország története nem ismer. A fizikai pusztulás lelki és társadalomtörténeti kihatása a legsúlyosabb országtragédiákéval, a tatárdúlás és a mohácsi vész okozta pusztulással rokonítható. Ezeknél is megrendítőbb azonban az a szerep, amelyet – a történtek szingularitását leginkább kifejező momentumként – a keresztény hagyomány játszott e rettenetes drámában. Figuratív fogalmazásban: a názáreti ács fiát, ha éppen 1944 tavaszán és a mi hazánkban támadt volna kedve eljönni választottaihoz, az Eucharisztikus Világkongresszust rendező és Szent István évét ülő, rendszeresen úrvacsorázó Kormányzó által vezetett ország legitim törvényei és rendelkezései alapján akkor is betuszkolták volna az Auschwitzba irányított marhavagonok egyikébe, ha pogány érzelmektől duzzadó genealógusok kimutatják, hogy apja nem a zsidó József volt, hanem a hitleráj theológiájában kedvelt Panthera nevű római katona. Folytatva a keresztény vonatkozású „szenzitív” tényekkel: azok a magyar közszereplők, akik hihetetlen elkötelezettséggel („önként, kéjjel”) működtek közre Ábrahám, Izsák, Jákób és Jézus Krisztus e honban élő atyjafiainak bacilizálásában, majd iparszerű kegyetlenséggel végbemenő halálba küldésében, egy ezeréves keresztény tradícióval büszkélkedő állam polgárai voltak; valamennyien megkeresztelt egyháztagok, templomba járók, bérmálók, konfirmálók, áldozók, úrvacsorázók, imádkozók, zsoltárokat és dicséreteket éneklők. Az antiszemita szellemiség meggyökereztetésében, konkrétan, a halálgyári nyersanyagelőkészítés évtizedeken át folyó gondos munkájában ráadásul papok, egyházi vezetők is tevőleges szerepet vállaltak. (Hadd emlékeztessek itt röviden csak a minden humánumnak, jogállamiságnak, mindenekelőtt is azonban a legalapvetőbb biblikus-hitvallási megfontolásoknak ellentmondó zsidótörvények egyházfők általi parlamenti támogatására, ezek széles körű közegyházi helyeslésére, és az életmentő áttérések megkeményedett szívű akadályozására 1944-ben.) Sokan persze komótos közömbösséggel (megszokásból, az ismert típusú „patriotizmusból” etc.) inkább „csak” együttsodródtak az árral, mások pedig „csak” tűrték – szó és önálló vélemény nélkül, a jóra való restség olykor talán lelkiismeret-furdalással is meggyötrő állapotában – kollégáik emberi és theológiai herezisét. Nem hagyható ki e sorból azonban a keresztény igehirdetés és katekézis sem, amely inkább látens, de igen kártékony mechanizmusokkal dugványozta a sínai-hegyi kijelentés istenét gyűlölő mételyt, és segített (gyakran cipollai gonoszsággal lopakodó ármányként) valószerűtlen szintre emelni a keresztény lelkek zsidó sors iránti érzéketlenségének ingerküszöbét. A végeredmény ismert: a kőrösmezei deportálás, a munkaszolgálat, majd a gettó, a bevagonírozás és Auschwitz hívószavak révén felidézhető istentelenséghez a „keresztény” lakosságnak többnyire nem volt szava. Akik Izráel népéért szóltak, tettek és imádkoztak, valóban világokat mentettek meg, a szótlanok, a nem cselekvők és a nem imádkozók azonban ezerszer annyi világot hagytak elveszni.

 

Kedves Testvéreim!

 

Halkan és alázattal ugyan, de talán kijelenthetjük azt is, hogy a Pusztulás, a Soá nemcsak zsidó felebarátainkat sújtotta, de a kereszténységet is. Mert bármily furcsán hangzik is, a halálgyárak gázkamrái és kemencéi a gazság perfekcionalizmusa ellenére sem bizonyulhattak elég erősnek ahhoz, hogy ignorálják a Szentséges és az Ő népe közötti szövetséget, viszont alapjaiban kérdőjelezték meg a keresztény önértelmezés hagyományos struktúráit. Az égbe szálló pernyék által nagyon-nagyon megszeplősödött, ha nem ugyan füstté vált identitás katasztrófájának legszörnyűbb eleme az a diszkreditálódás, amely minden korábbinál riasztóbb elidegenedést támasztott az eklézsia és a zsinagóga között. A testvérdrámának nem annyira következménye, mint inkább magyarázata, hogy nálunk még ma, hat évtized elteltével is hiányoznak a békétlenség felszámolásához nélkülözhetetlen hitvalló szavak. Hat évtizeddel Auschwitz után is mélyen rögzülő akadályokba ütközik, hogy Izráel népének mártíriuma iránt ne közönnyel, távolságtartó tárgyilagossággal, ne cinikusan udvariaskodó, vagy éppen üresen diplomatikus gesztusokkal viseltessünk, hogy a választott nép apokalipsziséről ne hűvös történelmi mérlegeléssel, ne az őket érő büntetés gonosz kategóriáiban gondolkozzunk, hanem mint minket sújtó ítéletről, a tőlük való lelki-fizikai idegenség hitbeli minotauroszáról. (A lelki értetlenkedés egyik mélypontja a zsidó szenvedés kollektivizálása. Mi, keresztények sem riadunk vissza attól, de legalábbis csendes egyetértéssel fogadjuk, hogy a Soá zsidó testvéreinket elnyelő és máig kísértő rémként lelkükbe gyökerező aljasságának kifejezést adó Holocaust szó, a névtelenné, sír nélkülivé gyalázott áldozatoknak legalább e borzalmas módon emléket állító kifejezés köznévvé devalválódjon a jelzős holocaustokról fecsegő obszcén narratívákban.)

 

A Biblia világosan szól arról, hogy Izráel népének öröme és megváltása, Izráel kiválasztottságának fenntartás nélküli igenlése, az Izráel iránti principiális keresztény szeretet a Jézus Krisztusban üdvösséget, istenközelséget nyerő „nem izráeliták” lelki identitásának abszolút fokmérője. Izráel és az Izráel népéhez csatlakozó „nem zsidó” keresztények viszonyának theológiai mértéke a mindkét bibliai könyvet összekötő, a hit és a hitetlenség választóvonalát definiáló pillérek elmozdíthatatlanságán nyugszik.

 

Nem ez a helye annak, hogy részletekbe menően értekezzek arról, mennyire arcpirító is az, hogy az áprilisban megnyíló Holocaust Múzeum (amelyet talán sokkal kifejezőbb, sokkal igazabb lenne az Emlékezés és Emlékeztetés Házának nevezni) nem vált a „többségi” társadalom (szív)ügyévé, hanem kénytelen-kelletlen egyfajta zsidó belüggyé zsugorodott, és bizonyos jelzésekből következtethetően méltatlan viták és kisszerű belharcok Eris almájává silányult. Ítélet rajtunk, keresztényeken, hogy hosszú évek alatt sem jutott eszünkbe ezt a nagyon-nagyon fontos ügyet össztársadalmi kezdeményezéssé tenni, finanszírozásában (például közadakozás meghirdetésével) és megvalósulásában kimenekíteni a prózai lelkületű, szinte kizárólag csak marketingszempontokat követő mindenkori kormányzatok függőségéből. Ítélet rajtunk keresztényeken, akik naponta hirdetjük a bűnvallás, a szeretet, a megbékélés és a békéltetés, a sebek bekötözésének és a szomorú szívűek vigasztalásának, a halálból való újjászületésnek életünket hordozó igéit, hogy mindezt elmulasztottuk kimondani azok felé, és megtenni azokkal szemben, akik Jézus Krisztus atyjafiaiként mint tűzből kikapott üszög tértek vissza közénk a halál árnyékának völgyéből.

 

Visszatekintve, bizonyos bűntudattal élem meg személyesen is, hogy ebben az ügyben korábban nem éreztem magamban belső szabadságot a megszólaláshoz. Gyengeség volt, fájdalmas szégyen. Annál hálásabb vagyok azonban Kőbányai Jánosnak, a Múlt és Jövő főszerkesztőjének, aki az emlékhely borús perspektívája felett háborgó immár többedszeri írásával (legutóbb Élet és Irodalom, február 20.) végül is feloldotta bennem a csipkebokor előtti toporgás állapotához hasonlítható hezitálást, és fájóan igaz szavaival arra kényszerített, hogy végiggondoljam Auschwitz, a Negatív Sínai fémjelezte (magyar) zsidó profundum, és a keresztény identitás ugyancsak Auschwitz szignálta megroppanásának némely évfordulótörténeti konzekvenciáját.

 

Szólnom természetesen továbbra is csak arról szabad, ami közvetlen kapcsolatban áll velem, velünk, keresztényekkel.

 

Kőbányai aggályai, félelmei megállnak. Az Emlékezés és Emlékeztetés Házának, a benne szót kérő Pusztulás és Pusztítás narratívájának nem lenne szabad profanizálódnia. E Háznak erős mécsesként kellene tudnia bevilágítani a szinte mitikus erejű érzéketlenségi és amnéziamechanizmusok termelte hat évtizedes nemzeti tudatlanság legszélső rejtekeibe is. Az ég és a föld tengelypontján kellene elhelyezkednie (ami nem fiskális és mérnöki kompetencia, hanem pneumatikus inspiráció kérdése), a szent dimenzióját kellene árasztania. Olyan térnek kellene lennie, ahol megtörténhet az egyik legfontosabb: az egykor kitaszítottak, a nyughelyet sem találtak feltámadásszerű visszatérése és visszafogadása (amint a kitaszított és ártatlanul halt Jézust igazolta a resurrectio), a holtak és élők fájdalmának kimenekítése a profanitás fogságából. Olyan térnek kellene lennie, amely avatott médiumként segíti a Negatív Sínai démoni igéinek pneumatikus átfordítását a hit és humánum prohibitív válaszába; ahol a bűnbánat, a kiengesztelődés és a megbékélés spirituális liturgiája folyhat most és a békévé oldódás eschatológiai pillanatáig. Az Emlékezés és Emlékeztetés Házának az Elfogadhatatlan és Elképzelhetetlen ikonjává kellene lennie. Mózesi érckígyóként kellene tudnia megszólítani a funkcionálisan primer közönséget, azaz a „nem zsidókat”. Zarándokhelyként kellene tudnia módot és alkalmat kínálni az ő „nagy utazás”-ba való beavatásukra, az ezt és az ebből fakadó döntéseket szolgáló érzület- és mentalitáskondicionáló jelentések megszületésére. És nem utolsósorban munkálnia kellene azt, hogy végre valahára elhengeríttessék a zsidó elvetettséget, a zsidó (vallási és nem vallási) alacsonyabbrendűséget, a zsinagóga eklézsiával szembeni negatív értékkülönbségét hirdető, sejtető kétezer éves keresztény theológiai gonoszság Auschwitz ellenére is nagypénteki pozícióban szörnyülködő köve.

 

Az Emlékezés és Emlékeztetés Háza azonban végül is egy zsidó templomban valósul meg (és – Kőbányai gondolatát idézve – nem a bazilikában, vagy a Kálvin téri templomban), ebbéli jelképisége révén is partikuláris üggyé degradálva e kruciális fontosságú keresztény és nemzeti kötelességet. A fullasztó erejű „belterjesség” nyomán a projekt (tudatosan választom itt e profán kifejezést) szinte rázárul az „elsődlegesen” érintettekre, és éppen azokat a „nem zsidókat” tartja távol, sőt (itt sem tudok nem frivol módon fogalmazni) rekeszti ki a hely liturgiájából, akik nélkül e tér funkcionális vákuumba kerül. Legyünk azonban pontosak: A kirekesztés a mi önkirekesztésünk, az emlékek gettóba zárása a mi döntésünk. Azoké, akik ismét a könnyebb utat választottuk, akik zavartság és felszisszenés nélkül fogadtuk és fogadjuk el, hogy a „Holocaust Múzeum” célja az elsődlegesen érintett zsidóság „gyászmunkájának” médiumává lenni. Arról pedig szinte már beszélni is felesleges, hogy az érdektelenség, a protokolligények és pénzügyi sopánkodások álságos szempontjainak Prokrusztész-ágyába taszítva e roppant fontos ügyet, még csak kísérlet sem történt Heller Ágnes észrevételének adaptálására (Heller szerint a múzeumnak Budapesten kívül lenne a helye – hiszen „nem a budapesti, hanem a vidéki zsidókat irtották ki, szinte írmagostul”), és nem merült fel valamilyen köztes megoldásként mondjuk egy vidéki és egy fővárosi emlékhely létesítésének gondolata.

 

Meglehet, az utolsó előtti pillanatban, de Kőbányai János „Káin hol vagy?”-ától megihletve, rabul ejtett két álom, amit Pál apostolnak a „ha ugyan felingerelhetném az én atyámfiait” lelkületével szeretnék most megosztani keresztény felebarátaimmal és a keresztény egyházak szolgálatra elhívott felelős tényezőivel.

 

I.

 

Felbecsülhetetlen jelentősége lenne annak, a káosz kozmosszá rendezésének biblikus pátoszából segítené legalább a minimumot szóhoz jutni, ha az eklézsia és a zsinagóga közötti elidegenedés 1944-es „narratívájának” primer szenvedői – ha csak jelképesen is, ha csak a maradék maradékának erejéig, de – személyes valójukban lehetnének részesei egy olyan gesztusnak, a megbékélés te-én/én-te szivárványt felfestő ívének, amelyre a „nagy utazás” óta hiába várnak.

 

Mély meggyőződésem, hogy a testvéri találkozás kairosának kegyelmi lehetőségét hozhatná el, segíthetné elő ebben az országban, ha hazánk keresztényei, keresztény közösségei bűnvalló és könyörgő istentiszteletekkel emlékeznének a meggyilkolt százezrekre és a túlélőkre, és tennének bizonyságot zsidók és keresztények egymáshoz tartozásának Isten szerint való gondolatáról. Az ilyen, mintegy vándorló pneumatikus-biblikus múzeumként megtörténő, Isten Lelkének egy-egy alkalmon való sátorkénti alászállása során csendes alázattal végbemenő események alkalmasak lennének arra, hogy arcot és hangot adjanak elpusztult zsidó testvéreink hiánya miatt érzett fájdalmunknak, az egykor kitaszítottak visszafogadását igenlő és óhajtó érzelmeinknek. Az ilyen istentiszteletek a lélektől lélekig ívelő szó gyakorlati szeretetet megvalósító őszinteségében, közgyónásszerűen – és ez egyszer talán őszintén, minden sántikálástól mentes egyértelműséggel – adhatnának hangot az üldözöttekkel szembeni keresztény mulasztásnak, az aktív és passzív bűnöknek, és közvetíthetnék az engesztelés és feloldozás igéit. A Történelem Urának jelenléte esetén (és ahol ketten vagy hárman összejönnek…) megtörténhet, hogy a közös főhajtás rítusai többet mondanak minden kőfalak közé zárt emlékhelynél, és a múlthoz utasítják az eddig csak szűk körű grémiumok verejtékes konszenzusával megszülető, a gyakorlati kereszténységtől azonban többnyire lélekidegen textuális deklarációk árnyékába rejtőző őszintétlenséget is. Megtörténhetne, hogy lezárul életünknek egy áldatlan fejezete, a kicentizett, félreérthető, vagy még inkább, hiányuk folytán centit sem ismerő és tehát félre sem érthető intézményes szavak két emberöltő óta fullasztóan ránk terhelődő fejezete, és az Úrnak Lelkétől való ezékieli új szív ír új történetet. Megtörténhetne, hogy enyhülnének, megszelídülnének Kőbányai arcpirítóan – ti. a mi arcunkat pirítóan – önkritikus szavai: „De akkor sem szabadott volna hazudni, s [...] kierőszakolni a magyarok (a magyar társadalom) helyett a nekünk kijáró, a saját életünk legitimációjához oly »mindennapi kenyérként megnemadatott« gesztust. Nem kaphatjuk meg, nem hazudhatjuk magunknak a szeretet éltető napsugarát, épp ellenkezőleg: csak a szeretetlenség már 160 éve nyomasztó, kompenzálásra késztető folyamatát prolongáljuk vele.”

 

Azok a keresztények, akiket Isten lelke erre indít, ilyen istentiszteleti alkalmakat tarthatnának a Soá, a Pusztulás minden olyan helyén, ahol hat évtizeddel ezelőtt a Negatív Sínai igéi inkarnálódtak, sötétségbe borítva tettesek és áldozatok lelkét, kit-kit a maga módján. Ha Isten Lelke most arra tudna indítani minket, hogy a bűnbánat és könyörgés szavaival, a Tízparancsolat és az újszövetségi nagyparancsolat igéinek elmondásával megújítsuk Ábrahám, Izsák, Jákób és Jézus Krisztus istenével kötött szövetségünket, és újra szenteljük, újra belakjuk e helyeket, akkor talán megkezdődhetne a fordított irányú nagy utazás, és reménykedhetnénk egy olyan távlatban, ahol felsejlenek az egymásban és önmagunkban is megtalálható béke körvonalai.

 

A szeretet és az engesztelést hozó testvériség lelkületével kellene újraszentelnünk, a régi-új kijelentés hatálya alá helyeznünk az egykori munkaszolgálatos és gyűjtőállomásokat, a gettók helyszíneit, az emberszállítás démoni arénájává tett pályaudvarokat, a kiirtott zsidó közösségek kollektív szimbólumát jelentő meggyalázott zsinagógákat, zsinagógahelyeket. Ilyen istentiszteletek színhelyévé kellene lennie azonban minden lakóhelynek is, ahol zsidó közösségek éltek a Pusztulás előtt, és ilyen istentiszteletek helyévé kellene lennie minden keresztény közösségnek is, amely magáénak tudja az egyház bonhoefferi lényegének, a kollektív etikai személyként, környezeti lelkiismeretként cselekvő közösségnek a működésmódját. Igazi, szeplő nélkül való közszolgálat lenne ez. A nemzeti közösség egészét érintené. Száz és száz, ezer és ezer helyről szólítaná meg az ország keresztény és nem keresztény polgárait, paradigmaszerű cselekedetté eleválva a megbékélés és a kiengesztelés keresésének isteni imperatívusát.

 

II.

 

A Negatív Sínai igéinek hatvan évvel ezelőtti inkarnálódását kalendarikusan kimerevítő évforduló a magukat kereszténynek valló hívőket és a keresztény egyházakat külön is szembesíti azzal, hogy mind a mostani napig nem éreztük hitbeli feladatuknak jellé téve is dokumentálni az eltaszított testvér hiányát, a könnyűnek találtatás feletti bánkódást, a megszabadulás és a megbékélés jákóbi-peniéli (Isten és az elidegenedett testvér színről-színre látásának) szomjúságát (lásd 1Mózes 32).

A mulasztás legalább részleges pótlásaként, az istentiszteletek alkalmával éppen ezért – Jákób után szabadon (lásd 1Mózes 28) – emléktényeket is kellene állítanunk az egykori események színhelyein (vagy az erre leginkább alkalmas közeli területeken). Legalább azokon a helyeken, ahol a Názáreti Jézus testvérei honosak voltak, ahol egykor megkeresztelt és templomba járó köztisztviselők, csendőrök, milicisták által létesített gettók álltak, és ahonnan az ugyancsak keresztény egyháztagok által vagonokba terelt zsidókat szállító vonatok útnak indultak. Amint ugyanis Béthelben, úgy e helyeken is birkózás zajlott és birkózásnak kell(ene) zajlania a Szentségessel, aki egykor (borzalmas ismeretlen céllal) legyőzetett, most pedig Ő akar győzni felettünk. Az emléktény lehetne stílszerű: például egy szögesdróttal körülfont vasúti sínből (vagy sín alakúra metszett fából) ácsolt alaktalan torzó, alatta emléktábla, rajta az adott közösség neve, a Pusztulás-Pusztítás magyarországi évszáma/i és a nagy istenelsötétülés és nagy megszabadítás engesztelés napi (jom kippuri) igéi. (Amennyiben és amíg a mementó elhelyezésére a helyi önkormányzatok nem tudnának lehetőséget adni, felállítható lenne saját területen, templomunk, gyülekezeti házunk mellett is.)

 

*

 

Tudom, hogy a közöny és értetlenség félelmetes szakadéka egyedi buzgóságokkal nem hidalható át. Mégis, megpróbálva a szinte lehetetlent, legalább jelzésértékű gesztusokba és szavakba önteni a közös bűn és közös szégyen gyötrő érzését, a Wesley János Lelkészképző Főiskola Theológus és Lelkész Szak és az intézményt fenntartó egyház, a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) a Soá hatvanadik évfordulóján két jószolgálati kezdeményezést határozott el. Kérem keresztény Testvéreimet és a keresztény egyházak képviselőit, hogy „félelemmel és rettegéssel” meghozott döntésünket fogadják imádságos érzelmeikbe.

 

Közös látásunk szerint keresztény hitünk parancsát követjük azzal, hogy a jelen írás mellett olvasható tájékoztatás értelmében a Soá magyarországi eseményeinek hatvanadik évfordulója alkalmával bűnbánati és könyörgő istentiszteleteket tartunk.

 

Közös szándékunk továbbá az, hogy a magyar zsidóság elpusztításának egyik jelképes erejű vidéki helyszínén, Kisvárdán, ahol a helyi MET-gyülekezet évek óta rendszeresen megemlékezik a város zsidóságának tragédiájáról, vásárolunk egy telket, amelyet a deportálás emléknapján, a bűnvalló és könyörgő istentisztelet keretében emlék- és emlékeztető hellyé nyilvánítunk. A krisztus-ellenes kitaszítás figyelmeztető emlékeként a területen elhelyezünk egy vasúti marhavagont, amely egy később kialakítandó épületegyüttes szakrális középpontját fogja képezni. Az emlékhely céljának érzékeltetéseként, érzelmeink elpecsételéseképpen és a bibliai „megszabadult az én lelkem” típusú találkozások anticipációjaként pedig megjelenítjük a „visszatérők” nevét, származási helyüket.

Az emlékeztetés és kiengesztelés spirituális médiumaként elgondolt zarándokhely tartalmi szempontjainak kikristályosításához, valamint a megvalósítás gyakorlati feladatainak koordinálására társadalmi kuratóriumot hozunk létre. Ennek megalakulásáról tájékoztatjuk a nyilvánosságot.

 

Az emlék-istentiszteletekkel és az emlékhely létesítésével kapcsolatos kérdések, közlemények, ajánlások, támogató szándékok a wjlf.tg@ freemail.hu és a WJLF 1410 Pf. 200-as postai úton juttathatóak el hozzánk.

 

Hisszük és reméljük, hogy hitbeli döntés hordozta kezdeményezéseink áment mondó keresztényi indulatokkal fognak találkozni. Hisszük, hogy Isten Lelkének van hatalma arra, hogy előhozza a szívek egyetértő és támogató buzgalmát, mint ahogy arra is, hogy mások, más felekezetek hasonló érzelmeit is felkeltse. A Történelem Urának szándékait fürkésző és megértő igyekezetet naponkénti imádságban hordozzuk, és szívbéli örömmel csatlakozunk Testvéreink és a testvérfelekezetek bármely hasonló elhatározásához.

 

A zsinagóga és az eklézsia elidegenülését oldó hitbeli fáradozásokat az Efezusi levél igéivel ajánljuk Testvéreink imádságos figyelmébe. „Annakokáért emlékezzetek meg arról, hogy egykor ti a testben pogányok [...] abban az időben Krisztus nélkül valók voltatok, Izráel társaságától idegenek, és az ígéret szövetségeitől távolvalók, reménységetek nem vala, és Isten nélkül valók voltatok e világon. Most pedig a Krisztus Jézusban ti, kik egykor távol valátok, közelvalókká lettetek a Krisztus vére által. Mert Ő a mi békességünk, ki eggyé tette mind a két nemzetséget, és lerontotta a közbevetett választófalat.”

 

Budapest, 2004. február 29.

 

Testvéri köszöntéssel:

 

Majsai Tamás

a Wesley János Lelkészképző Főiskola Theológus és Lelkész Szak vezetője

 

 

(Megjelent: Élet és Irodalom, 2004[48.]/16. [2004. április 16.] 10-11.):

http://www.es.hu/pd/display.asp?channel=PUBLICISZTIKA0416&article=2004-0419-0949-10TKQW